Forum

Oliventræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jette J., 8. februar 2015 kl. 17.45

Jeg har 2 oliventræer i Potter, det ene slog jeg næsten ihjel sidste år da det stod for varmt, men det begyndte at skyde i juni, og ligner mest af alt en opstrammet liguster 😃 det andet fik jeg i juni sidste år. Lige nu står de i mit skur hvor der er frostfrit, men ikke meget lys. Jeg overvejer at flytte dem udenfor nu hvor der ikke kommer frost den næste uges tid...så de kan få lidt lys...tror i de kan holde til at blive flyttet nu, og evt tilbage hvis frosten kommer tilbage ? På forhånd tak

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. februar 2015 kl. 21.26

På plancherne her på Malta står der, at oliven kan tåle -15 grader (men det kræver nok en langsom tilvænning).
En potte kan dog være mere følsom, end plantning direkte i jorden.
Vi skal have oliven inden længe, og vil plante den direkte i drivhusets bund.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. februar 2015 kl. 11.00

Der er både fordele og ulemper ved at have oliven i drivhus kontra på et godt beskyttet sted på friland , der er varmere i drivhuset om sommeren , men der så sandelig meget koldere i drivhuset om vinteren end der er ude på et beskyttet sted på friland , hvor det dog ikke bliver så varmt om sommeren som i drivhuset .
Jeg har begge metoder med oliventræer plantet direkte i jorden i drivhus og på friland , dog dækket godt til med skumplast og malertæpper , når det bliver rigtigt koldt om natten , vi har haft 3 nætter med minus 14-15 gr C og olivetræerne står flotte grønne.

Nyt svar til emnet »Oliventræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Oliventræer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider