Forum

Regnvandsopsamling

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Munk Kure, 25. februar 2015 kl. 11.48

Hej
Netop registreret som bruger her
Jeg vil gerne spare lidt på vandregnigen og tænker at anskaffe mig en 1000 l palletank - forhåbentlig ren
Er det enkelt nok bare at sætte den ved tagrendenedløb og føre et rør fra tagrenden og ned i pallen- er det enkelt at lave hul ?
Der er en tappehane i den tank jeg påtænker at købe
Så jeg går udfra at jeg monterer en haveslange der og så er jeg godt igang??
Er der andet jeg skal tænke på ?

Mvh Hanne Munk Kure :-)

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 25. februar 2015 kl. 11.51

Min palletank er sat så højt at jeg kan sætte en vandkande under, .
jeg kan lave så mit nedløbsrør ikke kommer i ned i tanken om vinteren, har prøvet en vinter hvor der stod regnvand i tanken, jeg kunne høre hvordan den knagede p.g.a frost.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 25. februar 2015 kl. 12.19

Som Lis siger - sæt palletanken så højt at der kan komme en spand eller en vandkande ind under, og gerne endnu højere. Jo højere tanken står i forhold til hvor du vil vande, jo større tryk er der på vandet. Husk at tanken vejer 1 ton hvis den er fuld, så lav et solidt fundament at sætte den på.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Munk Kure, 25. februar 2015 kl. 12.36

Hold da op I er vakse
Tak
Jeg har cementfundament under så den i vinkel
Men det der med at hæve palletanken kan vel nemt ordnes med europapaller så det vil jeg gøre- tænkte blot at haveslange gjorde al løftearbejdet nemmere men så er dermåske ikke nok tryk

Og om vinteren fjerne røret
Go idé
Nå men det rør fra tagrenden må jo ordne sig
Palletanken jeg ser på er med zinkbeklædning
Men mon ikke det går at
Vand løber jo kun nedad :-) hmm

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. februar 2015 kl. 12.46

Europapaller rådner i købet af nogle år, og så får du et problem...

Men hvis haveslangen kan sættes til i bunden af tanken, er det heller ikke nødvendigt at hæve den - mine står i jordniveau, og trykket fra vandet er stort nok, til at vandet løber fint, til den er næsten helt tom.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Munk Kure, 25. februar 2015 kl. 13.23

Nå ok
Tak Anja
Og du har monteret haveslangen på?

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. februar 2015 kl. 13.47

Ja - jeg har tre beholdere og har forbundet dem med et par stykker slange og tapper fra den ene :)

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 25. februar 2015 kl. 13.52

Og jeg har fået det råd, at sætte et filter på slangen fra tagrenden ned i tanken, så der ikke kommer for meget blad og snavs ned i tanken, da det kan give forstoppelse i haveslangen, når du skal vande.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 25. februar 2015 kl. 13.59

jeg har også net for nedløbet ned i vandtanken, samt overløb til en anden tank, det er med at udnytte regnvandet, det er dyrt nok at vande med vandværksvand.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 25. februar 2015 kl. 14.43

Angående højde og vandtryk. Det er enkelt - hvis du hæver enden af vandslangen over niveauet for vandspejlet i tanken, så kommer der ikke længere vand ud af slangen. Jo lavere udløbet er i forhold til vandstanden i tanken - jo højere tryk. Så i praksis bestemmes trykket også af om din grund hælder den ene eller den anden vej, da det jo er med til at sætte niveauet for udløbet på vandslangen.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Munk Kure, 25. februar 2015 kl. 15.08

Hold da op
Jeg bliver klogere for hvert minut
Tusind tak for alle inputs;-)
Så må jeg se at få den handel op at køre på DBA
300 kr for en palletank
Det er jo billigt
Glæder mig til foråret
Solsorten har jo allerede sunget

Men det vi jo mange der gør:-):-)
Goe havehilsener

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. februar 2015 kl. 16.02

Paller er fine - bare de ikke står på jorden. Mine paller er hævet på nogle gamle havefliser.

Hanen på tanken kan skilles ad, så kan du montere et vandhanemundstykke i stedet, så kan slangen klikkes af og på som en alm haveslange.

Jeg synes, det er godt også at kunne sætte en kande under, men den kan også fyldes fra slangen.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. februar 2015 kl. 19.40

Husk at dæk tanken af hvis du vil undgå alger.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. februar 2015 kl. 9.25

jeg har et tudstykke som man sætter ind på nedløbsrøret - det må du få hvis du selv henter det i kalundborg

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 26. februar 2015 kl. 11.08

Jeg har også en 1000l palletank som opsamler vand fra taget af mit drivhus. Jeg har gravet det halvt ned så det ikke er så grimt at se på og så er planen at beklæde det med noget træ iår og få nogle klematis eller ligende til at vokse omkring.

Jeg købte en billig dukpumpe på dba til 150 kr som jeg har puttet ned i, trukket rør og strøm ind i drivhuset (inden jeg støbte sokkel) og så kan jeg tænde pumpen pg vandhanen i drivhuset når jeg skal bruge vand! jeg har også tilsluttet en siveslange som er gravet ca 5-10 cm ned i jorden nåe jeg skal vande igennem:-)

Nyt svar til emnet »Regnvandsopsamling«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Regnvandsopsamling

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider