Forum

Våd have

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lykke Jürgensen, 26. februar 2015 kl. 15.10

Hej!

Jeg har brug for lidt (læs: MEGET) hjælp!
Jeg har en meget våd have da jeg bor meget tæt på en fjord ( 1 km til vandet) og have og hus er grundlagt på gammel sandstrand, mit problem er så at jeg har virkelig meget vand i min have, så meget vand til jeg har søer stående fra efterår til forår, konstant. Om sommeren hvor andres haver tørre ud, får jeg stadig våde fusser når jeg går en tur på græsplænen.

Mit spørgsmål går på om der er nogle planter der suger rigtig meget vand og som kan tåle at stå i fuld sol/halv skygge. og hvilke navne har, så man kan finde dem på planteskoler.

Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe, så je kan få en »tørre« jordbund.

MVH
Lykke Jürgensen

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. februar 2015 kl. 16.24

Birk, el og piletræer elsker meget vand. Og de vil nå op i en højde, hvor skygge/sol ikke har betydning.
Især birk vil om foråret tørre din plæne hurtigt, og du kan oven i købet tappe birkesaften!
Men det er måske ikke træer, du ønsker?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lykke Jürgensen, 26. februar 2015 kl. 16.28

Hej!

nej, der er tæt krat i kanten af haven, så synes flere træer vil bliver for meget.
vi har et stort piletræ, men der er stadig massere af vand. har fået anvist siv og flere pile, men vil meget heller have planter (lidt kønnere at kigge på)

Lykke

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. februar 2015 kl. 17.15

Her er nogle til fugtig jord.

Astilbe

· Balsamin

· Iris

· Kaprifolie

· Kattehale

· Lungeurt

· Mjødurt

· Pileurt

· Stenbræk

· Sølvlys

· Tudselillje

· Storkonval

· Viol

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. februar 2015 kl. 0.03

En plante som kunne være spændende at prøve er porse som også giver en dejlig duft når de blomster. Det er ikke alle planteskoler ,som føre dem .

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 27. februar 2015 kl. 7.06

Mogens det er ikke alle iris der kan lide våd jord, især ikke iris med løg og rhinzomer, de sidste vil have tør jord og masser af sol.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 27. februar 2015 kl. 10.04

Hvis du har plads, kunne du grave et vandhul, som så - måske - vil dræne resten af haven - til gengæld har du så en fin lille sø.

Vores grundejerforening har haft et oversvømmet fællesområde pga. grundvandsstigning (vi lå lige ved mose), havde plantet pil i rå mængder men intet hjalp - til sidst gravede vi ud til en sø. Det hjalp.

Hilsen Tina

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. februar 2015 kl. 19.34

Jeg tror at Mogens tænkte på gul krus. Den er meget almindelige ved søer og åer. Jeg tror ikke den et fredet , men den er nem og flytte og få til at blomstrer igen .

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. februar 2015 kl. 19.36

Gul krus, så har man da hørt det med. Der skulle stå iris

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 28. februar 2015 kl. 6.13

Søren, jeg ved ikke hvor erfaren Lykke er i haven, og så kan man tage fejl af iris,
Pileurt ville jeg være meget forsigtig med, alt efter hvilken der er tale om www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=pileurt

Og Søren lad nu være at drikke af det gule krus hihihi

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. februar 2015 kl. 7.02

Hej Lykke Jürgensen

Lige en kommentar til indlæg nr 9 (Tina K) :

Hvis du tænker, at det kan være en mulighed for dig at følge forslaget, så er det helt nødvendigt at du kontakter kommunen for at drøfte planer om at grave ud til en sø. Også selv om størrelsen af søen er begrænset....

Der er en række begrænsninger for at give lov til at udgrave vandhuller og søer (Naturbeskyttelsesloven og Vandløbsloven rummer nogen af dem). Du kan få god vejledning fra Teknisk forvaltning, som også har styr på mulighederne i forhold til Natura 2000-planer, som evt gælder i dit lokalområde.

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Våd have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Våd have

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider