Forum

Våd græsplæne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars H., 5. marts 2015 kl. 9.56

Hej

Jeg har denne norvendte græsplæne ud til vejen. Efter overtagelsen prøvede jeg sidste sommer at pleje/gøde etc for at få den fin. Men efter første vinter i huset ser vi at plænen er meget våd og har svært ved at tørre. Den bliver tiltagende ødelagt af færdsel.
I forvejen er den også ret ujævn og svær at slå græsset pænt.
Jeg har tænkt at den nordvendte belligenhed jo er svær at gøre noget ved men hvad tænker I man kunne gøre for at forbedre afløb etc.?

Jeg har tænkt at man kunne løsne jorden med en greb men vil det give nok?
Jeg har også tænkt (da det også vil jævne plænen) at fjerne de øverste 5-10 cm og så fræse jorden løs og blandet noget sand i. Jeg har en tanke om at så vil vandet nemmere dræne igennem. Men vil det virke og hvor dybdt kan man fræse jorden?

Glæder mig til at høre jeres tanker.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. marts 2015 kl. 11.02

Hej Lars.

Det har regnet meget i denne milde vinter, og jorden er nu totalt mættet med vand. Hvis ikke det er befæstede arealer, bliver alt trådt/kørt op ved færdsel.
Du skal nok have lidt tålmodighed. Begrænse færdselen mest muligt, og så se , hvordan det ser ud når vi kommer lidt længere hen på foråret og der rigtig kommer noget tørre i luften.

Jeg tror ikke du kan gøre noget nu, bortset fra at gøre ondt værre.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. marts 2015 kl. 12.05

Jeg ville heller ikke begynde på noget før at der kommer varme og liv i jorden . Så sker der også en ma.sse og du kan bedre overrskue det

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. marts 2015 kl. 12.08

Enig med Lars. Hele vores plæne - uanset verdenshjørne - er lige så smattet.
Hvis I færdes meget på plænen i vinterhalvåret, er løsningen måske bedre med faste stier?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. marts 2015 kl. 19.27

Hej Lars H

Jeg er enig med de tre første svar i tråden her - find tålmodigheden frem...!Vent til du kan arbejde udendørs i skjorteærmer ;-) - og lån eller lej så en vertikalskærer (eller brug greben i kombination med en skarptandet rive), når plænens overflade er tørret ud om 4 - 6 uger.
Umiddelbart efter kan du "topdresse" med en blanding af groft grus og champost i forholdet 1 : 1 - i et lag på 2 - 3 cm.
Får du noget tilovers kan du gemme det (overdækket) og give plænen en portion mere i slutningen af maj eller i begyndelsen af juni.

I mellemtiden kan du hente gode fif om pleje af græsplæner i
arkivet her på Havenyt.
Blandt andet i artiklen "En græsplæne uden kemi", som ligger i Havenyt's arkiv. Du finder frem til den ved at skrive titlen i søgefeltet øverst på siden her.
Sten Porse giver gode råd om vertikalskæring og topdressing. Det sidste er en betingelse for at dine regnorm og andet småkravl kan få et godt liv under jordoverfladen - og det er faktisk regnormenes indsats, der muliggør græsplanternes gode trivsel....

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Våd græsplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Våd græsplæne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider