Forum

Hjælp til skyggefuld altan

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nina N., 7. marts 2015 kl. 11.27

Hej, jeg har er flyttet fra en sydvendt altan til en østvendt altan, som desværre ikke får mere en en halv times sol om morgenen, da den bliver skygget af en masse træer.

Det er ellers en rigtigt stor altan, hvor jeg gerne vil plante mange ting. Hovedsagligt noget spiseligt men nu er jeg egentligt så desperat, at jeg er åbent for blomster, klareplanter eller hvad som helst, der kan holdes i live. Selvom der ikke er sol, er der stadig meget lys. Nogle forslag? :)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 7. marts 2015 kl. 19.12

Hej Nina.

Prøv at se her :
altan-inspiration.dk/kokkenhave-i-halvskygge

Hilsen AG.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina N., 7. marts 2015 kl. 19.35

hej Anne-Grethe, tak for svar. Jeg har researchet en del og også kigget på det, du har delt, men de nævner nu planter, som kræver halvskygge med få timers sol, hvilket min altan i hvert fald ikke har. Det må være fuld skygge, dog med meget lys - bare ikke direkte sollys. Ved du noget om, det kan lykkedes at plante de ting, de nævner i fuld skygge?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 7. marts 2015 kl. 21.18

Det lyder til, at du lige er flyttet ind. Så skal du tage højde for, at solen står højere på himlen om sommeren. Måske vil den komme over træerne?

Ellers må du søge på skyggeplanter, men så er de fleste grønsager ude.
Men jeg har bregner og primulaer, som trives fint i skyggen af store træer. Flere storkenæb kan også klare den.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina N., 7. marts 2015 kl. 21.24

Hej Freya, jeg flyttede ind i sommers, så det er sommersolen, jeg har taget højde for :)

Jeg har søgt på skyggeplanter, og har kun kommet frem til planter som hedera, hasselurt og et par andre lidt kedelige planter. Selvom der er fuld skygge, er der ikke mørkt, så tænkte jeg ville høre om folk erfaringer.
Primula er jeg ikke stødt på. Det tror jeg, jeg vil forsøge mig med! :)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sam Sam, 29. marts 2015 kl. 17.14

Hej Nina. Prøv at google fatsia japonica. Den har store flotte blade og vil helst stå i skyggen :-)

Nyt svar til emnet »Hjælp til skyggefuld altan«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hjælp til skyggefuld altan

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider