Forum

Regler for anlæg af have

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Have Nissen, 1. april 2015 kl. 13.48

Hej forum
Som nybagt villaejer i Aarhus C har jeg behov for hjælp til reglerne om hvilke ændringer jeg må fortage i haven.
Huset er 100 år gammelt og har naboer til begge sider.
Haven er forsømt, så vi vil gerne ofre penge på at føre den flot.
Bagerst i haven, ca. 20 meter bred og 8 meter dyb, er der en let skånende græsplæne som er støttet af en beton mur.
Må vi fylde jord på, så baghaven bliver anvendelig, dvs. rette plænen op, samt hæve muren med ca. 50 cm, eller er der regler for dette.
Jeg vil skyde på at plænen skal hæves i den lavest ende med ca. 80 cm.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. april 2015 kl. 14.43

Det skal du have fat i kommunen og spørge om - vi har jo ingen mulighed for at vide noget om de lokale regler for Århus :)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. april 2015 kl. 13.27

Du skal ikke i første omgang spørge kommunen. Først hvis der er noget, der kræver dispensation/godkendelse, og det er noget kommunen har kompetance til at afgøre. På den anden side er en snak med fagfolk ikke nogen dårlig idé.
Århus har ikke andre regler, end resten af landet.
Hvis der er specielle regler, er de tinglyst på din ejendom. Og de skal overholdes, eller der skal indhentes tilladelse fra den påtaleberettigede (den påtaleberettigede er nævnt i servitutten).
Der findes nogle nye lovregler i forbindelse med forurenet jord, der kan sætte begrænsninger for, hvor meget jord, du må flytte. Men de er så nye, at jeg ikke kender dem.
Der hvor problemet kan opstå, sådan som jeg har forstået den ønskede løsning, er mod naboerne til siderne. Når du ændrer niveauet i din have skal det ske på egen grund og uden at ødelægge hegn mod naboer. Altså hvordan vil du på en ordentlig måde afslutte til siderne?
Støttemuren på egen grund kan godt øges.
Hvis du hæver koten på din grund for meget vil der kunne opstå indbliksgener for naboerne. De kan være velbegrundede og vil normalt høre under domstolenes afgørelse - så undlad at hæve terrænet så meget, at du, hvis det var dig der var nabo, ville føle dig generet! Snak med naboerne om dine planer!

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. april 2015 kl. 16.00

Det ville jeg ikke turde gå i gang med uden at have undersøgt det meget grundigt, snakket med naboer og fået evt. tilladelser. Det er meget store mængder jord, hvis plænen skal hæves med 80 cm i den lave ende. Det kræver tekniske beregninger at finde ud af, om en mur kan holde den mængde jord. Hvad sker der ved regnskyl, kan al den ny jord skylle ned og lægge sig på naboens grund, græsplæne, flisearealer, køkkenhave?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria., 2. april 2015 kl. 18.05

Det du spørg om her omhandler 'terrænregulering'. Det er der regler om.

www.bolius.dk/terraenregulering-af-grunden-18184/

Du skal ha fat på kommunen.

Nyt svar til emnet »Regler for anlæg af have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Regler for anlæg af have

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider