Forum

Græs frø ligger ovenpå jorden

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dennis Vilholm, 17. april 2015 kl. 17.39

hej har sået græs i min have sidste weekend hvor jeg først tromlede jorden efterfølgende rev jeg hele haven inden jeg såede haven med en så maskine der selv valsede frøene så de burde blive dækket af jorden har smidt godt 30 kg i haven der er på 400 km2 så der i hvert fald kommet mere en rigeligt men mange af frøene ligger synlige det er første gang jeg har prøvet af så en græsplæne så er helt på herrensmark så vil høre jer herinde om jeg skal rive haven igen for af få dækket alle frøene eller om det er meget normalt der ligger nogen ovenpå jorden og i så fald vis ja om de også bliver til græs eller bare går hen og dør kom gerne med råd på forhånd mange tak

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 17. april 2015 kl. 18.23

Det kan se meget værre ud end det i virkeligheden er. De 30 kg frø er næsten til en hel ha. (10000 m2 ) så der er rigeligt frø.

Jeg ville tage det roligt og ikke foretage mig noget foreløbig. Begynder du at rive, kan du ødelægge en masse små spirer, som du ikke kan se endnu. Hold lidt øje med hvad der sker ved at kradse lidt med en finger , om du kan finde spirede frø. Der sker ikke ret meget lige nu, hvor det er så koldt om natten.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. april 2015 kl. 20.55

"Tilde" der er jo tale om Km2 her... Det er jo et ORDENTLIGT stykke ;0D

Dennis: det er almindeligt, at græsfrø ligger oven på jorden. Håb på vand fra himlen de næste dage, så skal det nok spire og gro.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 17. april 2015 kl. 21.11

Dennis hvis du har sået 30 kg. på 400 m² så svarer det jo til at du har sået 75 gr./m².
Hvis du læser andres anbefalinger, så ligger det ofte på omkring 30 gr./m², så der er sikkert masser af frø i jorden som du ikke ser, så slå blot koldt vand i blodet - der er vist rigeligt til din nye plæne og også til de småfugle som måske æder lidt af de synlige frø.
Nu er jorden jo heller ikke ret varm endnu, så spiringen kan måske ta' lidt længere tid, men græsset skal såmænd nok komme op.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 17. april 2015 kl. 21.39

@ Dennis.

Jeg kunne tænke mig at spørge: Du såede med maskine. Har du kørt over stykket mere end én gang, eller kom du af med alt frøet ved én overkørsel?
Hvis du har kørt flere gange, kan det være forklaringen på at der ligger frø oven på jorden, som er rodet op ved senere overkørsel. Der er rigelig frø alligevel.

Jeg havde ikke set det med km2. Jeg regner med, det er en slåfejl :-) :-).

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. april 2015 kl. 22.14

Hej
Jeg har efterhånden sået mange græsplæner. Det er meget normalt at man kan se græsfrø ovenpå jorden. Det er jo umuligt at dække hvert eneste frø. Hvis vejret er med dig - altså lidt regn eller dug, kan også frø ovenpå jorden spire og gro. Hvordan skulle der ellers komme græs hvor vi ikke vil ha' det? Spredt med vinden og fugle?
Ingeborg -

Ps. jeg plejer at så med håndkraft i den forberedte jord. Hakke det ned med riven - og træde til med mine fødder. - Låner så min mands sko i str. 46 :-)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. april 2015 kl. 10.34

Hej Dennis,
du skriver det er første gang du sår plæne... jeg har også engang haft en nysået, og bevar mig vel, det gik hurtigt. Nøj hvor det myldrede op, ukrudtet altså.
med det vil jeg bare sige, at græsset tit kommer senere end alt muligt andet, lad være med, som jeg gjorde, at fare ud og luge.
græsset skal nok få has på det, når det tager fat på at gro :-)
for det kommer, også de udækkede frø.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 18. april 2015 kl. 12.52

Mange af de vilde planter, som vi kalder ukrudt, spirer ved en lavere temperatur end de fleste kulturplanter.
Derfor er det ikke altid, det er en fordel at så kulturplanter før jorden er varm nok. Man har altid sagt, at det var ikke tid til at så kulturplanter på friland før det første ukrudt var til at se.

Men sådan er der så meget :-).

Nyt svar til emnet »Græs frø ligger ovenpå jorden«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Græs frø ligger ovenpå jorden

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider