Forum

Hedera

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lora Martina Gammelgaard, 10. juni 2015 kl. 19.01

Hej,

Vi har en del skrænter, som vi er kommet i gang med at beplante med hedera. Drømmen er at få grønne skrænter året rundt. Til formålet har jeg studeret beplantning med hedera efeu forskellige steder i bygen og har lagt mærke til, at hedera, altså den som har mellemstore blade og anvendes oftest som bunddække i haver, findes i forskellige farvenuancer. Nogle planters blade har dybgrøn farve og andre har gullig skær med brunlig pigmentering.

Vi har bestilt planter, hvor en del at dem viste sig at have gullig skær. Da drømmen er at får plantet hedera med dybgrønfarve har jeg valgt beplantet skrænten overfor huset med planter, der havde de dybgrønne blade. Men med tiden måtte jeg konstatere, at bladede fik pigmentering - en del at dem i brunlige nuancer.
Nu har vi fået nye planter, det anden parti, der igen varierer i farve - nogle af dem har lysgrønne blade og andre har mørkgrønne blade. Og nogle af dem, der har lysgrønne blade har brunlig pigmentering.
Jeg har nu lyst til at omplante skrænten med de nye planter med mørkegrønne blade, men står overfor spørgsmålet om de nye planter også får ændret farve med tiden, om det er værd at omplante.

Er der nogen der har ekspertise i hedera-vækst og varianter? Mine spørgsmål går på hvorfor de fine, grønbladede hedera får med tiden brun pigmentering. Er der nogle faktorer som fx sol, pH-forhold, der er årsag for planternes farveskrift?

Venlige hilsner og på forhånd tak!

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 11. juni 2015 kl. 13.55

Hej
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med præcise informationer omkring Hedera, men jeg kan fortælle dig hvad vi har plantet vores skrænter til med:
Vinca - også kaldet Vintergrøn
Den er mørkegrøn og med flotte blanke blade hele året og om sommeren får den lyseblå eller hvide blomster.
Vi har haft vores i nu 6 år. Den er plantet på en nordvendt skråning og den trives aldeles glimrende. Vi har intet gjort - altså hverken vanding eller gødning og den formerer sig helt vildt hvert år. I løbet af meget kort tid dækkede den skråningen helt.
Når noget af den kravler op af skråningen og ind i haven, så fjerner jeg det med det samme, for at den ikke skal brede sig ud over skråningen.
Kort sagt: Den er nem, den er grøn hele året og den dækker 100% i løbet af meget kort tid.
Vi har bestemt ikke fortrudt at vi valgte denne istedet for Hedera.
Håber du kan bruge det, selv om det ikke var helt det du spurgte om :-)

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juni 2015 kl. 21.01

Jeg har også haft vinca i mange år - indtil de fik sortstængelsyge og så var der ikke andet at gøre end at rive dem op. Nu har jeg forskellige sorter Hedera men langs soklerne plantede jeg Assarum sidste år og det ser ud til at blive godt.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hedera«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hedera

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider