Forum

Bærbuske bliver gule

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Toke Søltoft, 28. juni 2015 kl. 11.50

Jeg plantede i efteråret en del bærbuske rundt i en kvartcirkel. De kom alle fine igang her til foråret men jeg har lige været væk i en måned og kom hjem til at mange af dem er blevet meget gullige i bladene som det ses på billedet.

Dette gælder mest for hindbær, solbær og ribs.

Til info så er det en meget leret jord, jeg har dog plantet dem i god muld og der har også været en del vind her de sidste par måneder da hækken ikke er så høj endnu.

Kan det skyldes for meget vand og vind? Eller for lidt gødning? Jeg har ikke givet dem noget endnu. Skal de bare have alm plantegødning?

jeg udvider kanten til bærbuskene meget nu her de næste dage, så de får mere plads.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. juni 2015 kl. 12.09

Har du barkflis under dem .Det kunne godt tyde på kvælstofmangel .

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juni 2015 kl. 17.45

Jeg ville give dem noget vandingsgødning så de får noget kvælstof ASAP.

Jeg har også et par ribs, plantet sidste år, som er lidt lysere end de burde. Andre herinde har også haft problemet.

Måske har især ribs lidt svært ved at skaffe sig næring nok det første år?

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Toke Søltoft, 28. juni 2015 kl. 20.16

ok. jeg giver dem en vandingsgødning hver aften resten af ugen og ser om det ikke hjælper.

Tak for hjælpen.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juni 2015 kl. 21.10

Vi vil selvfølgelig gerne høre hvordan det går :-)

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. juni 2015 kl. 21.18

Grav et smalt, dybt hul (60-70 cm) mellem to planter. Se om der står vand i det dagen efter.
Står der vand i hullet, må du endelig ikke give mere vand, heller ikke selv om der er gødning i.
Er der vand i hullet, bør du grave tilsvarende huller rundt om alle planterne og fylde hullerne med omsat kompost. Det dræner og gøder og styrker planterne.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. juni 2015 kl. 21.20

P.S. Skal der gødes i denne situation, hvor vi ikke kender problemets rod, bør det ske som bladgødning.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. juni 2015 kl. 7.14

@Lars

Du har 100 % ret - mere vanding i den situation er fatalt.
Mange er hurtige til at konstatere en næringsstofmangel af den ene eller anden type, men glemmer, at det er et symptom og at der ikke behøver at være mangel på det pågældende næringsstof i voksemediet. Det ses ofte ved kapillærkasser, hvor der nemt "overvandes" med det resultat at rodnettet rådner og der opstår f.eks. calciummangel med deraf følgende griffelråd.

I tråden nævnes, at der er tale om lerjord og at der er tilsat muld i plantehullet. Er plantehullet udført med et halvt hjerte, kan resultatet være en decideret "vandtank".

Mit gæt - for det er det for os alle uden en jordbundsanalyse - vil være overvanding.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Toke Søltoft, 29. juni 2015 kl. 9.51

ok. jeg får lige testet med at lave nogle dybe huller og ser om der er vand.

en anden ting. jeg vil nok gerne omplante de fleste bærbuske da "renden" jeg lavede ikke er dyb og bred nok efter min mening. Man lærer jo en del som ny ejer af have :D.

men kan jeg godt omplante planterne nu? Eller vil det ikke være bedre at vente til efteråret?

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. juni 2015 kl. 14.03

Jeg ville vente. I hvert fald indtil vejrudsigten siger regn og gråvejr.
I princippet kan du godt flytte dem nu hvis vander hele sommeren, men jeg synes det er at stramme den at flytte dem lige op til en hedebølge.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Toke Søltoft, 29. juni 2015 kl. 15.38

bare lige et par billeder for at se hvad jeg egentlig har gang.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Toke Søltoft, 29. juni 2015 kl. 15.44

Her er et billede hvor jeg har gravet kanten bredere så jeg bedre kan få slået græsset. jeg prøvede også at lave en 30 cm hul for at se om der render vand til der. Men der er intet. Jeg synes selv at det ser fint ud og jeg tror ikke det er pga for meget vand. God fugtig jord og rødderne på græsset går 10-15 cm ned. Så det virker da ok??

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Toke Søltoft, 29. juni 2015 kl. 16.20

Nå, billeder er i dårlig opløsning. De kan ses i bedre kvalitet her:

dl.dropboxusercontent.com/u/17161397/IMG_0514.JPG
dl.dropboxusercontent.com/u/17161397/IMG_0515.JPG

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. juni 2015 kl. 17.46

Når der ikke er for meget vand, vil gødning nok være efterspurgt af planterne.
Jorden ser fin ud, men pas dem fremover med kompost, gerne overfladekompost.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Toke Søltoft, 29. juni 2015 kl. 18.01

jeg vil også putte et lille lag kompost øverst nu her. Tak for det.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 3. juli 2015 kl. 17.34

Jeg tror, de har haft det for tørt. Jeg synes mere, planterne bliver lysegulle i bladene, hvis de har haft det lidt for tørt, men ikke så tørt, at de gå ud.

Jeg ville også give noget bladgødning, det er et flot projekt, du har gang i! Men, planterne kan stå lovlig vindudsat/solstegt. (Ikke at solen har været problemet i år, men det har blæst meget, så det har virket somom, det er koldt og tørt- på nye planter.

Mine (gamle) kærmindesøster er fx slet ikke vokset som forventet, selvom de stod i blomst langt hen i juni. Der er vestenvinden nok synderen...

Mvh
Tine

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Toke Søltoft, 5. juli 2015 kl. 17.12

Så har jeg fået udvidet bedet, lagt muld og et lag kompost ovenpå. Imellem kompost og mulden har jeg lagt lidt gødning.

Bladene er begyndt at blive mere mørkegrønne igen, så jeg tror det er godt.

Jeg har også vandet med vandingsgødning løbende de sidste dage. Nu skulle der endelig komme en gang regn her til aften.

Alt er plantet fra stikling, undtagen blåbær. Og der er da kommet lidt bær fra ribs, solbær og blåbær så det er en ok start.

Så må man håbe at hindbær, jostabær, honningbær, gojbær og minikiwi kommer næste år.

Nyt svar til emnet »Bærbuske bliver gule«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Bærbuske bliver gule

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider