Forum

Blomstrende bunddække i smalt bed

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens Lunde, 4. juli 2015 kl. 16.21

Vi har et langt bed ca. 2x10 meter langt og 45 cm bredt, som er afgrænset på den ene side mod terrassen (fliser) og på den anden en cotoneasterhæk (skråning nedad).

Idag er bedet tilplantet med lave røde roser, men de er fulde af stråleplet og absolut ikke pæne. Udfordringerne er:
- Beplantningen må ikke være højere end ca. 45 cm (da vi har en udsigtsgrund)
- Jorden er absolut tør og sandet (tidligere var her en granskov)
- I cotoneasterhækken er et mylder af snegle, så planterne bør helst ikke være på snegles liste over livretter :)
- Helst med lang blomstringsperiode da vi har mange stedsegrønne planter i haven og gerne vil have lidt flere farver.

Jeg har tænkt i retning af en lav lavendelplante, eller evt. timian. Måske endda en kombineret beplantning af disse?

Nogle idéer og evt. forslag til konkrete sorter?

Se evt. billede her: goo.gl/photos/tFVTjZvcrdoYonr88

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 4. juli 2015 kl. 22.53

Jeg synes du selv har svaret - jeg tænkte lavendel inden jeg overhovedet havde læst din tekst færdig. Lavendler er skønne og sneglene spiser dem ikke. Jeg har ikke så meget tjek på sorterne. Men vil til en hver tid vælge en blå, synes de hvide er for fesne i farven.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 5. juli 2015 kl. 8.09

lave potentilla i skiftende farver er måske osse en god ide

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 5. juli 2015 kl. 9.13

Ja lavendel er nemt, og smukt. Studenternelliker kunne også matche dine kriterier.
Vh k l

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Lunde, 5. juli 2015 kl. 15.05

Tusind tak for svarene til jer alle :)

Nyt svar til emnet »Blomstrende bunddække i smalt bed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Blomstrende bunddække i smalt bed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider