Forum

Juglans regia buccaneer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian Ramm, 3. august 2015 kl. 21.31

Hejsa ...

Jeg satte dette træ sidste år april måned , træet var meget langsomt til sætte nye skud og blade, men så kom det i gang med blade og store fine skud, men så på 1 uge skete dette som kan ses på billederne, træet visner, bladene bliver sorte og krøller sammen?
Nogen som ved hvad er er sket?
der hvor jeg har købt træet 600kr. siger han det er pga. vand mangel, hvad jeg ikke forstår jorden er fugtig og alle andre planter træer trives.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 3. august 2015 kl. 23.28

Hej Brian du skriver du har plantet træet i april 2014, hvordan er det så groet i det forløbne år, da det foto du har indsat tydeligt viser vandmangel, når du måler regnmængden på det areal hvor hullet er gravet, vil træet måske få en liter hvor det skal bruge måske 10 - 15 liter ugentlig hele grosæsonen. Henry G.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Ramm, 4. august 2015 kl. 7.15

Hejsa Henry

Træet havde blade da vi købte det, men tabte bladene kort efter, først i juni måned viste træet tegn på liv, ved sætte nye skud blade, og så skete det man man kan se på billedet, det der undre mig når man siger vand mangel er, at til en forandring har min plæne hele sommeren stort set været flot grøn, kun med meget få og let gule pletter som tegn på vand mangel, mine hasselnøde træer trives perfekt og står kun 3 meter fra valnøddetræet, jeg har gravet et drænrør ned nu og vander deri nu.
Nogle forslag til hvad jeg skal gøre for få det i live igen? hvor tit jeg skal vande det osv.?

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. august 2015 kl. 8.21

alle større træer skal vandes ugentligt de første 2 år i den tid af året hvor de har løv

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 4. august 2015 kl. 9.42

Hej Brian når træet har stået med visne blade i over et år er der nok ikke mere liv i det, du kan prøve at skære et lille barkstykke af en gren med en skarp kniv, den inderste side af barken skal være friskgrøn. Da du gravede hullet til træet var det vel så stort at der var mindst 25 cm frit rundt om klumpen hvori du fyldte en god let jord. Hvis du sætter drænrør ned skal der være mindst 4 stk. (Ø-V-N-S) og sættes i kanten af det plantehul du gravede fra begyndelsen, at græsset gror og er grønt betyder ikke at dine træer får vand nok. Hilsen Henry G.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. august 2015 kl. 9.45

Valnødde træer er sen starter , og hvis i har købt et med blade på i April , må det have stået i drivhus og blevet drevet frem til at springe ud , noget valnødde træer på friland først gør sidst i maj , først i juni , det må have fået et kuldechok , jeg tror desværer at det er gået ud , men hvis du ikke kan få pengene tilbage eller få det byttet , så prøv at se om det kommer til foråret , men jeg tvivler.
Når man planter valnøddetræer så skal de have en spand vand , og ikke vandes mere , det animerer til at hurtigt udvikle et stort rodnet.
Jeg har 14 stk valnøddetræer og aldrig haft problemer , de er meget lette men bliver meget store , held og lykke med det.................

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 4. august 2015 kl. 11.54

jeg har valnøddetræer som jeg har sået og plantet i potter indtil videre de står fint,

Det kunne vel ikke være en mosegris der har spist rødderne

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Ramm, 4. august 2015 kl. 12.08

Hejsa ...

Mit træ har IKKE stået med blade i et år det mistede bladene næsten lige efter det var sat, og vågnede så i juni med tegn på blade og skud , og nu er det næsten dødt, hvis jeg skraber på barken kommer der lysegrøn bark frem.
Der hvor jeg købte det siger han jeg ikke har vandet nok.
Mosegrise nej, jeg er skadedyrskonsulent så men sikkerhed nej.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 4. august 2015 kl. 14.05

Om du er skadedyrskonsulent er mosegrisene da ligeglade med, smiler, hvis de vil have rødderne på et træ så æder de dem altså, men du kan se det hvis du prøver at løfte forsigtigt i træet, hvis det ingen rødder har slipper det jorden.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Ramm, 4. august 2015 kl. 15.25

*s*

Ja men der er rødder, har gravet 1 stykke drænrør ned, som jeg så vander i, rødderne var der *s*

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2015 kl. 19.26

Hej
Jeg havde samme problem med et hjertetræ i 2013. Efter plantning og mange spande vand senere, skrantede det i 2014 lige som dit træ, mens alt andet, bortset fra et stort hjerttræ stod flot grønt. Jeg fik reddet det med en masse vand og har her i de tørre uge 2015 vandet begge hjerttræer, som åbenbart hurtigt får det for tørt. Det ser da ud, som om der er håb, hvis du kan skrabe digt til frisk grønt under barken.

Ingeborg

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Ramm, 7. august 2015 kl. 21.12

Hejsa ...

Takker alle for jeres råd, afleverede træet tilbage efter aftale , det viste sig det var dødt, selve pode stykket var dødt, han mente det var svamp der var et sår som han kaldte det på pode stykket .

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. august 2015 kl. 10.41

Hvis du vælger at købe et nyt valnøddetræ så er efteråret optimalt at plante i , jorden er varm og der er blade på træet som dog falder af når den første frost har været der , da træet hurtigt bliver meget stort kræver det en stor have med masser plads , og så giver det dejlige nødder , når træet er vokset til mere end 1000 nødder...........

Nyt svar til emnet »Juglans regia buccaneer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Juglans regia buccaneer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider