Forum

Ikke-giftig, stedsegrøn klatre/slyngplante til heg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise L., 9. august 2015 kl. 17.09

Hej med jer,

Jeg vil gerne opsætte et espalier, et 2 meter højt et af slagsen, tæt ved skel.
Hvilken plante kan i anbefale som kan kravle op ad espalier og tage lidt af indsynet til min have?
Krav:

1. Stedsegrøn
2. Ikke-giftig (der går heste ved siden af + krav i hegnsloven)

Jeg løber panden mod muren, idet stedsegrøn kaprifolie har giftige bær. Har i kreative mennesker mulighed for at hjælpe mig?

Hilsner,
Louise

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. august 2015 kl. 23.32

Skovranke, men den er så ikke stedsegrøn. Det er en vild art af klematis, nydelige gulgrønne blomster, men skal aves.
Ellers er der også mange tamme arter klematis, selvom de alle har det med at få lidt "bare ben".

"Arkitektens Trøst" (Polygonum)- men pas på, den har det med at brede sig over alt og alle! Nydelige hvide blomster. Men den gror!

Efeu/vedbend- er stedsegrøn. Blomstrer sent på året og får sorte bær- Ældre ranker vokser vandret, og kan stiklinge formeres til bunddækkeplanter. Skal aves.
Der er også brogetbladede sorter.

Klatreroser! De er ikke stedsegrønne, men ejheller giftige. Smukke og skal aves. Der er mange gode sorter, men fx "New Dawn" og "Maidens Blush" er nemme. Dog kan rådyr også godt lide dem!

Vildvin er også smuk- skal aves.

De fleste klatreplanter gror som ukrudt, da de evolutionært er udviklet til hurtigt at klatre til vejrs i andre planter i skov, så de kan komme op og få lys i en fart.

Og så er der- brombær. Men det skal du kun plante, hvis du: a) hader naboerne b) hader alle og c) er klar til at klippe, beskære og grave stadset 24/7/365 - og så den kvarte dag hvert år plukker du brombær i skarp konkurrence med gedehamsene. De gror af sved, blod og tårer. Men de er stedsegrønne. :-D

Mvh
Tine- der sært nok har brombær som ukrudt...

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. august 2015 kl. 7.28

tornløse brombær kunne være en god ide

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. august 2015 kl. 17.10

Vi har også brombær som ukrudt - det er besværligt!
Men der, hvor brombærrene ikke er ukrudt er de da nemme at holde. Klippes ned til knæhøjde hvert år (mens det er koldt, så man kan have meget tøj på!). Og så skal rankerne kortes af i løbet af sæsonen, så man kan nå ind til brombærrene, uden handsker. Der er brombær i meget lang tid.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise L., 10. august 2015 kl. 19.40

Tak for jeres gode svar. Jeg hælder til vildvin med de smukke farver. Den er let giftig ifølge google. Og google har jo altid ret, men det er godt nok svært at finde en ikke-giftig stedsegrøn klatreplante.
Men mon ikke det går :)

God sommer til jer alle.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. august 2015 kl. 6.59

tornløse brombær behøver ikke handsker - de er ikke giftige og de smager godt - det eneste de skal klippes er at fjerne døde ranker om foråret - det er dem som har båret frugt året i forvejen- tænk brombærsyltetøj og æbleskiver

Nyt svar til emnet »Ikke-giftig, stedsegrøn klatre/slyngplante til heg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Ikke-giftig, stedsegrøn klatre/slyngplante til heg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider