Forum

Ingen blomstring!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedicte W., 16. august 2015 kl. 15.21

Vi har nogle bede i vores baggård på Frederiksberg; der er en del høje træer og huse selvfølgelig, så de får en bladning af fuld sol, halvskygge og helskygge. Vi begyndte sidste år at plante stauder, og har haft virkelig dårligt held med blomstringen, og kan ikke finde ud af hvorfor. Situationen er:

Astilbe - tre planter sat ud i efteråret, en døde (manglende vand tror jeg), de andre har slet ikke blomstret...

Rosenskovmærke - vi har plantet seks planter, der blomstrede een gang i juni, siden har de bredt bredt sig, men ikke sat blomster. Den skulle ellers blomstre maj-september...

Skovstorkenæb - blomstrede een gang, jeg troede der vill komme flere blomster hvis man skar de stængler der havde blomstret helt ned til jorden, men nej!

Climbing iceberg - har stået her nogle år, blomstrede vidunderligt i juli, men jeg har læst at den skulle blive ved helt ind i september.

Hvid budleia, blev flyttet i efteråret. Blomsterne bliver lynhurtigt brune.

Lilla budleia - har blomstret - naboens blomstrer endnu, og de beskærer ikke engang de afblomstrede blomstrer.

Vi satte planterne i en blanding af jord, kompost og gødning.

Er der nogen der kan regne ud hvad vi gør galt...?

Vh

Benedicte

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. august 2015 kl. 16.58

Kan du beskrive den jordblanding lidt nøjere?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte W., 16. august 2015 kl. 18.16

Uha... Jeg tror ikke jeg ved hvordan man finder ud af det; men jeg kan prøve!

Der hvor astilben, skovstorkenæbben og den lilla budleia står er det et gammelt bed, der aldrig er blevet passet særlig intensivt, og som blev udvidet for nogle år siden. Gartnerfirmaet lagde noget jord ud, det er sådan noget mørkt og finkornet noget. Høstanemonerne som de plantede har det helt fint i den. De ting vi har sat, satte vi en blanding af jord, kompost som består af blade og grønt køkkenaffald inklusive æggeskaller og så noget weibull-gødning. Der hvor rosenskovmærken står, er det lidt mere skovbundsagtigt; der blandede vi også kompost og gødning ned i. Komposten var stort set omsat.

Den hvide budleia står i et bed hvor jorden virker meget leret; da vi flyttede den blandede vi også noget kompost ned i det bed. Det var som om det helt forsvandt, og næste forår var jorden helt hård på overfladen. I det bed går det fint for hestemynte, storkenæb, solhat og skovjordbær, mens budleiaen altså virker lidt mat, men den blev også flyttet i efteråret.

Er der en bedre måde jeg kan beskrive det på eller finde ud af, hvad sammensætningen er?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. august 2015 kl. 7.35

det er måske osse lidt for skygget

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 17. august 2015 kl. 7.56

Jeg tror faktisk ikke dine planter fejler noget - det er dine forventninger til blomstringen der er for store. Jeg har alle de beskrevne planter og ud fra din beskrivelse lydre dte som om dine opfører sig præcis som de skal. Det er ikke ret mange stauder der blomstrer hele sommeren. Der er en del storkenæb der er gode til at blomstre igen og igen, men jeg har aldrig oplevet at skovstorkenæb har gjort det - prøv evt. at købe nogle geranium x oxonianum af en eller anden slags - de fås i mange forskellige afskygninger og de fleste kan tåle nogen skygge, men blomstrer bedst i sol.
Ellers skal du gå efter nogle af de nyere storkenæb som "Rozanne" eller "Sylvias surprise", de blomstrer mere eller mindre hele sommeren. Det bliver store planter, 3 stk kan nemt fylde 1m2 eller mere. Geranium nodosum kunne også være et alternativ, den blomstrer også en stor del af sæsonen. Eller prøv geranium "Jean armour", den er helt fantastisk, men relativt lav. Den siges ikke at være helt hårdfør, men jeg har nu haft den i mange år efterhånden og den har klaret sig fint også i de hårde vintre. Og i en gård på Frederiksberg er jeg slet ikke i tvivl om at den vil klare sig.
Rosenskovmærke breder sig meget, men blomstrer som regel kun én gang, det kan så variere fra år til år hvornår den gør det og den kan blomstre en lille smule senere på sæsonen.
Jeg tror det er vigtigt at du tænker over hvilke forhold du kan byde planterne og køber planter efter det. Og så glæder dig over den periode de forskellige planter blomstrer, hvis du planlægger dine bede nøje kan du sagtens få en langstrakt blomstringsperiode hvor planterne afløser hinanden i blomstring, men ikke alle på én gang.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte W., 17. august 2015 kl. 16.18

Tak for svarene begge to!
I har nok ret, for meget skygge og for høje forventninger. Vi væbner os med tålmodighed, mere planlægning og flere af de geranier Trine foreslår!
Venlig hilsen
Benedicte

Nyt svar til emnet »Ingen blomstring!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Ingen blomstring!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider