Forum

Kiwi frø fra Euro Spar

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Frank Hansen, 6. september 2015 kl. 16.12

Hej jeg har for ca 9 mrd forsøgt og tage frø fra en kiwi købt i en euro Spar og fik planter ud af det mange af dem ca 50 stk fra kun ca ½ delen af frugten så da jeg havde plads mangel gav jeg ca 40 væk og beholde 10 til mig selv i håb om der er en af hver imellem.

mit spørgsmål er så om de kan overleve her i DK eller om det kun er bestemte arter der kan ??

Jeg har ikke noget drivhus i nu og hvis de kan klare sig i det danske hvor når kan jeg så plante ud i haven de er ca mellem 140 cm til 170 cm høje og står i en ler potte,
der måler ca Ø 11 cm og 10 cm i højden

Mvh Frank hansen

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. september 2015 kl. 17.45

Den kiwi, du har taget frø af, har været dyrket nede i varmen.
Det er ikke sandsynligt, at den kan trives på friland i Danmark. Måske kan du modbevise det! Held og lykke med dit projekt.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. september 2015 kl. 18.21

Jeg har også prøvet at så frø fra Kiwi, jeg har 2 kæmpeplanter der gror i haven, der har de stået de sidste 6-7 år, så det kan godt lade sig gøre, den første vinter dækkede jeg dem, og det var så det

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Mortensen, 7. september 2015 kl. 10.33

I vores have gror 4 kiwiplanter lystigt. Min nevø såede dem for ca. 5 år siden, og forærede dem til mig. De blomstrer ikke, men gror bare derudad.
Den ene står under et halvtag, og dens "stamme" er ca. 3 cm i diameter. Jeg må afkorte skud på alle planterne hver sommer. Sidste år var et årsskud 8 m oppe i det nærmeste æbletræ.
Slyng- og klatreplanter er for mig uundværlige i haven.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 7. september 2015 kl. 20.26

Spændende projekt, vi vil gerne se billeder.

Hvordan såede du frøene?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. september 2015 kl. 10.51

@Marianne
Dine kiwier blomstrer muligvis ikke pga for flittig beskæring.

---
Åh nej endnu en plante, jeg bliver nødt til at prøve at så. ;-D

Mvh
Tine
Der pt har gang i ingefær og annanas... Og vindruer. Og kirsebær...

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Hansen, 9. september 2015 kl. 11.59

"Michael Bæk"
jeg troede ikke de ville blive til noget, jeg havde lagt frøene ned i en plastik boks med låg og potte jord og lod den stå et varmt sted,
og efter 1 mrd var der ikke sket noget så jeg op gav og lagde i stedet chili frø der ned så efter ca 2 uger kom der både chili og kiwi skud op så ved ikke hvordan men op det kom de og mange af dem.
men i år tager jeg dem indefor da de står i små potter så næste år kommer de i jorden når der ikke er nattefrost mere.

Mvh Frank H

Nyt svar til emnet »Kiwi frø fra Euro Spar«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Kiwi frø fra Euro Spar

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider