Forum

Så det kan du godt opgive!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 8. september 2015 kl. 20.36

Min kommune har nogen regler for afbrænding, det er kun 30 meter fra alt, der kan brænde. 300 meter på marker.

Og forresten må man kun afbrænde fra december til marts, da man jo allerede betaler for, at få kørt tingene på genbgrugsstationen!

Da, vi ikke kan dette, men betaler for det- er vi temmelig sure!!

Men så måvi brænde af- og få den der bøde! Vi betaler 400 kr/år- til genbrug- Men da vi ikke har bil og trailer, så er det bare- ærgerligt!

For fanden da!

Mvh
Tine

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. september 2015 kl. 7.39

brok - brok - brok- så må du da vente med at brænde til december det - skal vel osse være tørt det du brænder

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 9. september 2015 kl. 8.18

Kære Trine.
Din surhed må du selv døjes med, - der kan andre ikke hjælpe dig. Men praktiske råd kan du få: Op på trillebøren med det affald der er i vejen og så af sted på genbrugsstationen. Tag en madpakke og en kande the/kaffe med, - hvis der er langt. Det er så sundt med motion og SOLEN er hård ved dårligt humør.
Et andet lille tip: Jeg hjælper af og til naboerne med at beskære frugttræerne, eller jeg forærer dem en ½ ny røget makrel, eller en spand tyttebær, - Ved du hvad... ? De er SÅ flinke til at hjælpe mig, hvis jeg er i nød. Dejligt med hjælpsomme naboer.

Jeg håber, at solen vil gøre dig godt i dag.

De bedste hilsener JR.F.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. september 2015 kl. 10.04

@Tine
Der findes små metalbeholdere, som folk bruger som bålsted og selvom de ikke er større end en stor kuglegril, kan de bruges året igennem. Godt nok er man nødt til at findele affaldet lidt, men man kan brænde af.
Hvad er iøvrigt forskellen mellem at brænde haveaffald og at bage snobrød over et hyggebål? Jeg tror næppe at man i mindre haver kan overholde 30 m afstand til bygninger etc.

Selvfølgelig må man tage højde for vindretning etc med de små transportable bålpladser, sørge for ikke brændbart underlag, have en spand vand ved siden af. Min søster har sådan et lille udendørs ildsted. Hun nyder at sidde i nærheden, ofte med en bog i hånden, når hun brænder af.
Reglerne for sådan et bålsted kan ikke være skrappere end brugen af en grill. Ikke alle gril er lukkede!
Hvad med at få lavet en udendørs pejs? Men den må der da også findes regler for opsætning af. Der kan jo ryge gnister ud af den lave skorsten.
Det er da helt sikkert et problem, når man ikke har trailer, endsige bil. Måske skulle du se at blive venner med din nabo, hvis han har bil! Det kunne være godt for meget!
Ingeborg
.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. september 2015 kl. 10.15

Hvilken slags affald taler vi om? Du kan overveje at lave et gærde af tykkere grene stukket i jorden. Højden bestemmer du selv, men jeg ville synes at 1 m ville være fint. Grenene sættes i 2 rækker. Affaldet lægges mellem grenene, hvor det langsomt formulder. Du kan stå op i det og presse det sammen efterhånden. Det vil løse dit problem med stort haveaffald. Jeg går ud fra, at du i forvejen har et par kompostdynger. Det kan også se fint ud, når man har bygget kasser af træ. Så vidt jeg har forstået på alle dine indlæg er det ikke en "fin" dresseret have du går efter. Hvad går du i grunden efter? Har du køkkenhave?
Ingeborg

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. september 2015 kl. 10.44

Undskyld mit sure opstød! Men da der *også* stod på siden, at man gerne må lave snobrødsbål, bare man spiller "hygge-guitar", så knak filmen!

Jeg har da en guitar, bevares, og jeg kan akkorden G... ;-D

Det drejer sig pt om 30-40 kubikmeter, de første 10-15 kbm har jeg oplagret, meget af det er dødt og tørt allerede.

Det med hegnet, har jeg prøvet før, og det fungerer også godt, men, jeg har ikke plads (eller brug for) flere hundrede meter hegn, i det mindste ikke før der er ryddet og fældet... Det er en Catch 22, der er ikke plads før, der er ryddet, og der kan ikke ryddes fordi, der ikke er plads. :-(

Bålfad? Hmmm, men gælder de 10-30 meter til brændbart materiale så ikke? Jeg kan da stille mig op med min guitar, og bevares også bage snobrød. Bare naboerne ikke klager over larmen. :-)

Men okay: Jeg burde nok bare skrive et sødt brev til kommunen.

Tak for svar! (Y)

Mvh
Tine- hvis brombærkrig går fremad. Og der er klippet ca. 100 snegle.. ADRBVADER...

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. september 2015 kl. 11.24

Det er snart tid til vinterafbrændingerne, så få bund i det i vinterens løb.
Og husk, at Skt. Hans aften også er en tilladt afbrændingsdag.
Brandafstande afhænger af, hvad det er for en type afbrænding, og af hvad der er i nærheden.F.eks er afstanden til stråtækt tag større, end til teglstenstag.
Der er forskel på lejrbål og afbrænding af haveaffald. Men haveaffald kan med noget større arbejde omdannes til lejrbålsbrænde.
Der er ingen krav til et lejrbål om, at der skal bages snobrød eller steges pølser!

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. september 2015 kl. 15.08

www.flickr.com/photos/134046705@N06/21259424812/in/datetaken/

Al den bare jord er ryddet for brombær!

Mvh
Tine- og snegle...

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. september 2015 kl. 15.13

Der ser unægteligt noget anderledes ud i dag... Linket billede er taget th for grantræet og mod nord.

Katten er Pind. (tabbytortie- på billedet er hun lidt skaldet af sin loppeallergi)

Dette er mod NØ.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. september 2015 kl. 18.26

Har du overvejet at leje en container? Inklusive bortskaffelse når du sikkert ikke over mere end 2.500 kr. Selvfølgelig billigere, hvis man kan alliere sig med naboerne. Mange grundejerforeninger har en ordning, hvor der med jævne mellemrum kan fyldes i en container.
www.junkbusters.dk/?p=container-priser
Ingeborg

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. september 2015 kl. 21.20

Tine.
Det er da noget af en jungle du skal igennem, men du er kommet meget langt. Det ser godt ud - også dit hjemmebag.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. september 2015 kl. 14.32

Ahr bagværket. (Det er en fransk "bedstemoder opskrift", som jeg har "oversat", det var faktisk svært at få fat i "orangeblomstvand"- og jeg ændrede opskriften til 2 dcl rosiner til 1 dcl orangeblomstvand.. Men det smager godt! Jeg var ikke lige klar over, at bagværket kunne ses, da jeg har brugt billedet på min fjæsbog, men oki: Flickr oplåser billeder til offentligt brug, det var jeg ikke opmærksom på. ;-) Det er et "flettet rosinbrød"/ "Rosinfletbrød" )

Ja, det er et langt og sejt træk med de brombær, og så kan man alligevel se resultater hurtigt. Det tager den tid, det tager. Og hvad jeg nu har af energi og gêner af min kedsommelige dårligdom. (Muskel- og ledsygdom).

@Ingeborg: Dit forslag er godt! Men- og der er altid et men (ikke?!), så er det mig imod at fjerne materialer fra haven, der ikke er decideret skrald. Vi har allerede brugt over 10.000 kr og det løse på at få fjernet resterne af hønsegårde/-huse- og så er der også en "losseplads" i skellet, (Dagrenovation var ikke in på Fyn på landet i 1970-erne. :-((( ). Det vil være for dyrt og besværligt. Med en container, skal man være hurtig! Og det er fysikken ikke til- og så er der desværre ikke plads til en container. Vi har pt en campingvogn stående, og den kan ikke flyttes længere op i haven (så er der en brønd og et fyrretræ i vejen, eller vi skal rive garagen ned.)

Tak for svar!

Jeg bliver glad, når nogen kommenterer, også når de rent faktisk kan se en ændring! Jeg er dårlig til at se dem selv, selvom jeg ihærdigt forsøger at fotodokumentere. Hvem gider at se billeder af rod? Ikke jeg, men ellers kan man desværre ikke se *forskel*.

Mvh
Tine- der pt holder pause pga fysikken

Nyt svar til emnet »Så det kan du godt opgive!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Så det kan du godt opgive!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider