Forum

Nyanlæg af lille umulig have.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. februar 2016 kl. 12.44

Hej - i modsætning til mig overkommer vores søn, som har et lille 2 etagers rækkehus overhovedet ikke at passe haven. Selv med gode intentioner, ender det altid med en velplejet terasse og en uordentlig toppet græsplæne.
Det er heller ikke nogen nem opgave. det drejer sig om godt og vel 120 m2 med form svom en trekant, hvor den brede side (hypothenusen) støder op mod terasse. fra terassen skråner grunden nedad, både fra terassen og den ene side. den lave side grænser op mod et kommunalt areal med høje asketræer og mod den anden side deler han en høj ligusterhæk med naboen. denne hæk fortsætter hele vejen omkring grunden.
I bunden, hvor trekanten danner spids, er der plantet nogle rhododendron og alt andet er en humplet græsplæne. Asketræerne sår sig villigt selv og giver en del skygge. jeg har foreslået at grunden bliver planeret, og at der plantes flere rhododendron + evt. lidt andet, inden der lægges et tykt lag flis på det hele. (Der skal nok bruges et helt vognlæs). En pæn sti med fliser skal føre bag om huset og hen til terassen.
Jeg har tegnet en meget flottere haveplan til ham, men jeg ved, at han som selvstændig med konstruktionsopgaver rundt omkring i landet og sejlsport som interesse ikke kan passe det.
Er der mon nogen, som kan komme med et bedre forslag?
Ingeborg

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. februar 2016 kl. 15.08

Hej Ingeborg Hansen

Her er et forslag - om det er bedre, synes jeg din søn må være den rette til at vurdere.

Haven er privilligeret ved allerede at være opvækststed for asketræer. Jordbund, fugt- og lysforhold egner sig åbenbart til at blive et skovlandskab....

Mit forslag er at arbejde med og ikke imod naturen (som din søn jo helt åbenbart elsker at møde - i en båd).

Så det er enkelt at nå frem til et godt udgangspunkt:

Fjern rhododendron og gør derefter så lidt som muligt!

Det burde være nok at tage sig af to ting:

Udtynding mellem de opvoksende asketræer - kan ske ved én årlig gennemgang på 2 timer med høgenæb. Og det sker bedst om vinteren, hvor det måske alligevel ikke er så oplagt at "sætte sejl".

Lad gerne ligusteren buske sig lidt - dvs hækklipning indskrænkes til det som din søn og naboen nu kan blive enige om. Jeg foreslår hvert klipning hvert andet år - det vil være tilstrækkeligt til, at der er nogenlunde hold på hækken (af hensyn til de , som engang skal bo i huset, når din søn ikke længere bor der).

Start allerede i dette forår med at forære ham nogen mejsekasser - de kan sættes i havens yderkanter tæt ind ved hækken. Der vil give liv og farve til haven.

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. februar 2016 kl. 12.14

Tak skal du ha' Lone.
Asketræerne står på kommunens grund og vi har allerede fældet et par af træerne med tvivlsomt tilsagn fra kommunen. Sådan en lidt lala afgørelse fra teknisk forvaltning. Som du kan se på billedet, taget lige nu, skygger træerne jo voldsomt. ligisterhækken på den side kunne jo godt være uklippet, men på grund af havens størrelse, vil den jo eftehånden blive ret voldsom.
jeg ved ikke om det lykkes at indsætte et billede fra min Ipad.
med venlig hilsen
Ingeborg

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. februar 2016 kl. 12.17

og et billede mere med de høje asketræer - mod syd.
Ingeborg

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 12. februar 2016 kl. 13.16

Jeg tror , at det aldrig bliver godt med asketræer. Ask er et skovtræ som vil til himmels, og med en meget kraftig ungdomsvækst. Desuden er der lige i tiden en sygdom i asketræerne, som man ikke rigtig ved hvordan udvikler sig.
Et forslag kunne være at udvikle noget i retning af skovlysning/eng. Med slåning på de rette tidspunkter, kunne det blive interessant, hvis man er naturinteresseret.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. februar 2016 kl. 16.08

Hans, du har helt ret, med et par gode sidde- eller liggepladser kunne det blive et sandt meditations- og afslapningshjørne, hvor man nyder fuglesang og skygge i den varme sommer.

Med en le tager det ingen tid at slå en gang om året.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. februar 2016 kl. 23.25

Tak for svarene. Problemet er de høje asketræer, som vokser på kommunens grund, som fortsætter som skråningbag ved ligusterhækken og meget tæt på, som det fremgår. er der ikke noget om at disse træer slet ikke må blive så høje langs en hæk?
Jordens beskaffenhed i haven er desværre heller ikke nogen skovbund, men stiv lerjord.
Her vokser der kraftige mælkebøtter, masser af nyspirede asketræer og mos. Fra den gamle ejer var der forsøgt afstivning langs den indvendige side af ligusterhækken med nogle brædder i jordhøjde. De er rådnet væk nu, så enten må man lade stå til nu eller sørge for at få lidt hold på jorden med fliser på højkant eller andet. Hvis vi vil planere en smule ved at flytte jorden fra havens højre side mod venstre, kommer ligusterhækkens nederste dele til at blive dækket med jord. Det tror jeg ikke vil skade hækken?
Hækken, som går over i skråningen med asketræer er et naturligt værn mod uvelkomne besøgende, som kan komme ad skovstien nedenfor skråningen.
Ingeborg

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. februar 2016 kl. 11.25

Sønnen og jeg er ved at overveje de muligheder der er. For et par år siden spurgte han kommunen om de ville studse/ fælde nogle af de mest generende asketæer, som jo ganske rigtigt er blevet meget høje. Jeg tror, at de har stået der før kommunen udstykkede grundene. Sønnens nabo har kappet nogle asketræer, som forhindrede signal til hans parabol. Jeg kan se, at de skyder igen fra nedskæringspunktet. Kommunens svar var vagt og de ville ikke kontrollere noget, som embedsmanden sagde. Det tolker vi som om vi godt kan kappe nogle af træerne. Da de står på en skråning, vil de træer, der står tæt på hækken kunne skæres ned i 2-3 meters højde. Vil de skyde igen fra en oversavet stamme?
Vi har talt om at vi kunne bygge et naturligt hegn/ gærde af det nedsavede /nedklippede langs den indvendige side af ligusterhækken, som så bare kan få lov til at brede sig. Resten skal planeres lidt og udlægges som blomstereng med en lille siddeplads med fliser. Hvad siger erfarne havefolk om dette?
Ingeborg

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. februar 2016 kl. 11.53

Ask skyder igen - der skal askesyge til for at slå den ihjel.
Et skovtræ, der er skåret ned ser ikke pænt ud. Skal der skæres, skal det være helt til jorden. Så vil de nye skud ligne nye træer, men stå for tæt.
Hvis ikke du skal stå med arbejdet, skal du lade din søn vælge vedligeholdesniveauet og -måden.
Når jeg ser haven er jeg tilbøjelig til at mene, at han sætter pris på det naturlige. Lær ham, hvordan han fremmer det og får noget godt ud af det, og glæd dig så når du kommer hjem til din egen have.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. februar 2016 kl. 13.08

Det skal ikke være nogen hemmelighed at min søn er meget glad og højt grinende over jeres svar som går i retning af en naturhave. Men selv i hans øjne er der for meget natur, sådan som det ser ud i øjeblikket. Han er en ret pertentlig person, men haven er bare vokset ham over hovedet. Det er virkelig ikke ideelt, for de høje asketræer på kommunens skråning står mod syd levner ikke ret meget sol når der er blade på træerne. De selvsåede asketræer er i græsplænen, hvis man da kan kalde det tuede areal for en græsplæne. Det ville også være en del nemmere, hvis der ikke var fald på til begge sider. En anlægsgartner ville måske have delt de få kvadratmeter op i flere niveauer. faldet er måske 100 cm på 10 meter både fra huset og ned i havens spids og fra nabohæk til skråningen bagved ligusterhækken på modsat side.
Ingeborg

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Degn, 17. februar 2016 kl. 0.13

Hvad kan han lide at lave i haven ? Bål ? solbadning? Gæster ? Frugttræer ? En ting er hvad jorden egner sig til - en anden hvad han vil bruge haven til - hellere en enkel have der bliver brugt end for meget som bliver uoverskueligt 😉 Hvis han fik anlagt en terrasse mere ville den så kunne bruges på andre tidspunkter end den han har og hvilke tidspunkter er der sol i den del af haven ifht anvendelse ? Ville en pavillon med skygge være rart ? Eller et område med solsenge eller hængekøjer ? Bare nogle tanker 😊

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. februar 2016 kl. 9.43

Tak for svaret. Der er en fin overdækket terasse i 2 niveauer i forbindelse med huset, fra hus og til hækken med de høje asketræer bagved. Børnene er voksne og bålpladsen er ikke mere aktuel, men groet til. Han har tre stk. 1mx1,5 m plantekasser i 70 cm højde. Planen var at han ville have krydderurter og jordbær i dem, men på ståstedet fik de kun aftensol på grund af de høje asketræer, som står på kommunens grund. I en ti meter bred have og stående mod syd, giver det skygge det meste af dagen.
Der er sol på terassen også om aftenen. Vi holder øje med, hvor en lille siddeplads i det grønne kunne være fin.
Han er en pertentlig mand og det nager ham, at haven gang på gang gror til i ukrudt i det der skulle være en græsplæne.
Afslapning om aftenen ved grillen er fin.
Ingeborg

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. februar 2016 kl. 21.40

Vedr. indlæg nr. 10 til mit emne. Det var jeres svar vedr. naturhave, der passede så fint i hans kram. Derfor var et jo nærmest mig og mine intentioner han grinte af!

Ingeborg

Nyt svar til emnet »Nyanlæg af lille umulig have.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Nyanlæg af lille umulig have.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider