Forum

Hjælp mig med et navn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bodil Skjærris, 14. februar 2016 kl. 21.49

På besøg i et anlæg ved Sorø akademi, har jeg set, mange gamle træer. Nogle træer er forlængst gået ud, og på nogle af dem er der klattende buske/træer med små sorte bær.
Der er også mange med vedbend, men det er planten med de sorte bær, der er interessant.
Er der mon nogen der ved, hvad denne kaldes ?
Med venlig hilsen Bodil

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 14. februar 2016 kl. 23.08

Er du sikker på, at det ikke også er vedbend? Vedbend får sorte bær og en anden form blade i toppen.
Jeg skal prøve at finde et link med billeder af bær og blade.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 14. februar 2016 kl. 23.15

Her er et link til et billede af vedbend i den blomstrende fase.
da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Vedbend#/media/File:Hedera-helix.JPG

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 14. februar 2016 kl. 23.38

Og så bare for sjov et billede af et over hundrede år gammelt valnøddetræ fra min egen have med vedbend højt op. :-)

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Skjærris, 15. februar 2016 kl. 9.44

Hej Tilde P.

Tak for svar.
Det der forvirrede mig, at bladene ikke ligner vedbend, - men du ret, - for bærrene ligner dem jeg nu har fundet.
Skal vedbend være gammel inden de sætter bær, ved du noget om det ?

Tak for hjælpen.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 15. februar 2016 kl. 10.43

Hej Bodil.
Jeg tror, at vedbend, foruden at have en vis alder, også skal op i lyset for at blomstre.
På billedet er én, der gror på en 3 m høj stub fra et stort udgået elmetræ. Den blomstrer i toppen hvert år.
Læg også mærke til, at den ingen blade har fra jorden og et stykke op. Rådyrene er tossede efter bladene, og æder dem så højt op, som de kan nå :-).

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. februar 2016 kl. 22.36

En biotop i sig selv, en drøm for en redebygger - meget smuk, gammel valnød Hans.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 15. februar 2016 kl. 23.41

Hej Bodil,
Vedbend trives fint i skygge. Når den bliver 7-10 år begynder den at blomstre. De unge skud har en anden form på bladene, jeg er ikke helt sikker på alderen når de ændrer facon, men samtidig holder den op med at sætte griberødder.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 16. februar 2016 kl. 17.52

Jeg har fået fortalt at der går ca 30 år fra den ændre bladform, men jeg ved ikke om der er rigtig.
Det var en af disse "historier" man hørte under sin læretid.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. februar 2016 kl. 18.34

Det er nok ikke helt skævt med de 30 år.
Elmen var et ca 25 m højt træ med en diameter på ca. 90 cm. Det blev sygt under epidemien, men stod et par år inden det gik helt ud og blev fældet. Der var ingen vedbend før fældning. De blev taget som stiklinger fra et andet sted i haven. Det har nu blomstret mindst 5 år.
Jeg har en teori om, at lyset har stor betydning.
Jeg kunne så tænke mig at spørge Bodil Skjærris om de planter med bær i Sorø var på træer, som var gået ud?

Jeg har en del andre som er lige så gamle, men som står meget i skygge i skovkanten, og som aldrig har blomstret.

Og den samme forestilling med, at dyrene æder bladene :-).

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Skjærris, 16. februar 2016 kl. 19.04

Hej Tilde.
Det så ud til, at træerne var gået ud, men på den anden side, så var der mange træer med denne type bevoksning, så om alle er / var gået ud, kan jeg ikke, med sikkerhed, sige.

Skal nok se ordentlig efter til sommer.

Tak for rigtig mange kloge og hope svar.
Bodil

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. februar 2016 kl. 9.00

Hvis man laver stiklinger af den blomstrende del ef efeu, vil den blomstre som en mindre busk 1-2 år efter rodslagningen.
NB: ikke alle kan tåle at røre efeu, der kan give kløende udslet.
Taler af dyrekøbt erfaring fra min læretid.
Hilsen
Den gamle gartner
Anne Marie

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. februar 2016 kl. 9.31

Alle bør bruge handsker når man arbejder med efeu. Selvom man evt. ikke slår ud ved første kontakt, så er der stor risiko for at udvikle eksem/ overfølsomhed ved gentagen kontakt.

Nyt svar til emnet »Hjælp mig med et navn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hjælp mig med et navn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider