Forum

Beplantning på altan

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sune Bruun, 1. april 2016 kl. 12.52

Hej med jer,

Jeg søger lidt hjælp til at få opfyldt min drøm om at beplante min altan. Jeg bor i en lejlighed på 2. sal og min altan er vel ca. 6-8 kvadratmeter. Altanen er indfaset i bygningen, så siderne består af murværk og så er gulvet og rækværket ellers konstrueret i træ. Drømmen er at tilgro hele rækværket med en slags slyngplante, så den bliver en levende, grøn væg. Hvis det kan lade sig gøre, så vil jeg plante ud i altankasser på gulvet og lade planten arbejde sig opad (altså på indersiden). Alternativt installere altankasser, hvor man normalt placerer dem og så plante en slags hængeplanter, der kan beklæde mit rækværk.

Jeg har dog et par spørgmål:

1) Hvad kan lade sig gøre? (Altanen vender ud til en gårdhave og får derfor begrænset sollys).

2) Hvilke planter egner sig bedst? (Indtil videre har jeg spekuleret mest i vedbend/efeu eller arkitektens trøst, da de også blomstrer om vinteren og ikke kræver så meget, men måske nogle kyndige kan byde ind her?)

Jeg er klar over konsekvenserne af sugekopperne på disse planter, men det tager jeg med ophøjet ro.

Jeg vedhæfter et billede, hvilket jeg håber giver et billede af hvordan forholdene er.

På forhånd tak.

Sune.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bruun, 1. april 2016 kl. 12.53

Billede.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirstine Thorhave, 12. marts 2017 kl. 9.29

Hej Sune

Fik du nogensinde svar på dette? Jeg står i samme situation og vil gerne beplante min altan også. Jeg har kigget på tobakspibeplante, men ved ikke om den er for voldsom.

/Kirstine

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. marts 2017 kl. 11.59

Nu er billedet ikke særlig klart, men jeg vil tro. at vin kan være en fin plante.
Den kan sættes i en krukke/kasse på altanen, eller direkte i jorden 3 etager nede, men det tager tid og aftaler at få den op på 2. sal.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sune Bruun, 12. marts 2017 kl. 12.34

Hej Kirstine,

Jeg fik den ikke beplantet sidste sommer, vurderede at jeg var nødt til at have fagfolk med inde over. Det bliver nok denne sommerens projekt. Kan godt smiden nogle billeder op, når jeg er lidt længere i processen. Fortæl gerne, hvis du finder nogle egnede planter/kommer i gang med dit projekt.

Vh. Sune.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 14. marts 2017 kl. 22.41

altan-alferne.dk/ -speciallist i altaner :-)

Nyt svar til emnet »Beplantning på altan«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Beplantning på altan

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider