Forum

Kompostkværn til kompostering

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Eriksen, 6. maj 2016 kl. 21.02

Hej

Jeg bor i et kollektiv, hvor vi har haft svært ved at få ordentligt gang i vores kompost. Vi mener at hovedårsagen til det er, at vi har for mange store grene og stængler i komposten, som er svært nedbrydelige. Vi har derfor overvejet at købe en kompostkværn, så grene og stængler bliver nemmere tilgængelige for mikroorganismerne.
Jeg har dog fundet ud af, at en kompostkværn ikke bare er en kompostkværn. Der findes både udgaver med valser der laver groft flis og knive der laver fint flis. Da jeg har læst mig frem til, at dem med valser skal vedligeholdes mindre end dem med knive ville vi gerne have sådan en, men jeg er bange for, at dem med valser kværner for groft til at det kan kompostere ordentligt. Og så forsvinder hele pointen jo.
Så jeg vil høre, om der er nogle af jer der har erfaring med brug af kompostkværn (valse eller knive) i forhold til at bruge flisen til kompostering?
Mange Hilsner Marie

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. maj 2016 kl. 21.45

Hej Marie Eriksen

Den bedste løsning skal tilpasses den form for kompost, I gerne vil bruge.

Hvis målet er en hurtigt fremstillet kompost til at bruge som overfladekompost i køkkenhaven er det bedste helt at undlade grene og kviste. Stængler fra stauder, bløde skud fra hækklipning kan
sammen med grøntsagstop, kålblade, rabarberblade og lignende sagtens omsættes uden at være særligt findelt.

De vigtigste forhold omkring kompostfremstilling er:
Stor mængde (en dynge på 1 x 1 x 1 meter)
god opblanding mellem forskellige materialer
tilpas fugtighed - og overdækning mod regn.
Og så omstikning - dvs at alt materiale endevendes med 2 - 4 ugers mellemrum og dyngen sættes op igen.

Samtidig med omstikningen vurderes fugtigheden i materialet.
Hvis der er hurtig omsætning fordamper der en del vand fra materialet fordi temperaturen stiger op mod ca 50 grader.
Sørg for at ryste tørre partier godt fra hinanden og bland godt med mere fugtige partier. Tilsæt evt vand fra kande med spreder.

Hvis der en langsom omsætning kan man - hvis fugtigheden er tilpas - tilsætte nogle håndfulde organisk gødning.
Hvis der er langsom omsætning og materialet ser ud til at være for tørt kan 5 - 10 liter vand i en dynge på ca 1 x 1 x 1 m (tilført med spreder på kanden) være det, der sætter gang i mikroorganismerne sådan at dyngen bliver varm og omsætningshastigheden stiger.

Hvis komposten skal anvendes langs hæk, omkring frugtbuske eller i staudebede kan det være en god idé at indblande noget som er grovere og mere træagtigt. Bedste findeling af grene og småstammer fås med en flishugger med valse.
Tørre træagtige flis omsættes meget langsomt selv om det blandes med mere fugtigt og letomsætteligt materiale. Der kan gå flere år før man ikke længere tydeligt kan genkende en flis af for eksempel en hasselkæp.

Hvis der ikke er behov for grovere, langsomt omsættelig kompost kan man i stedet for finde et sted i haven, hvor der kan bygges et kvashegn. Her kan alt træagtigt samles og give fantastiske levemuligheder for krybdyr, padder, insekter og ynglesteder for rødhals og gærdesmutte.
Nysgerrig på kvashegn ? Der ligger flere gode artikler i arkivet. Skriv søgeordet kvashegn i søgefeltet øverst på Havenyt's side.

Man kan også forestille sig, at flis kan anvendes som løs belægning på havegange og stier. Hvis det er formålet skal flisen ikke blandes med noget andet, men blot anvendes efterhånden som den fremstilles. Flis til det formål behøver ikke at være særlig findelt. Men har man store grene eller egentlige trætoppe skal man lidt op i størrelse for flishugger for at få et redskab, som kan bearbejde materialet uden at maskinen lider overlast.

Søg vejledning hos en forhandler af gartnermaskiner! Det er langtfra I alle byggemarkeder og alle Plantecentre, at I kan forvente at få grundig faglig vejledning.

Jeg håber, I kan bruge nogen af de "spor", jeg har lagt ud, sådan at I efter at have besluttet jer for, hvad komposten skal bruges til, kan komme tættere på tilfredsstillende løsninger.

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2016 kl. 0.21

nu skriver du ikke noget om hvor mange i er til at bidrage til komposten.
Vi har to kasser, hver på ca. 1,2 x 1,2 m stående ved siden af hinanden. de er til ren haveaffald. Til køkkenaffald har vi en grøn kommunal beholder.
I dn ene beholder kommer jeg grene og tørt affald, i den anden beholder ligger der halvt omsat materiale fra sidste år. I løbet af sommeren lægger jeg græs- og hækafklip ovenpå og supplrer hver gang med tørt og grovere fra den anden beholder. Sidste år målte jeg temperaturen i midten af beholderen til 70 grader = fin omsætning. Det er det, der i år ligger i bunden af den beholder, jeg fortsætter med. Om efteråret er beholderen med det tørre tømt og så stikker jeg om ved at smide årets kompost over i den tomme beholder. I bunden er nu det halvt omsatte fra sidste år færdig til brug i haven.
Vi har en VIKING kværn med knive, som kan tage grene op til godt 3 cm., men den kan også kværne f. Eks. Lavendelafklip. Denne "flis" kunne jeg i princippet bruge i komposten, men i de seneste år har jeg brugt den som bunddække i mine blomsterbede og under/mellem buske.
Som du kan læse, er min arbejdsmetode ikke så krævende med hensyn til omstikning og det går fint.
Ingeborg

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. maj 2016 kl. 8.06

@Marie

Køb kun kværn med valse - kværn med kniv er kun god til at støje!

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. maj 2016 kl. 9.17

Hej Marie Eriksen

Jeg har en kompostkværn – eller en grenhakker, som jeg kalder den. Jeg bruger de kværnede grene som belægning på stier, eller også lægger jeg flisen ud under frugtbuske og hasselbuske.

Jeg synes, at flis fra grene og visne staudestængler er meget behageligt at gå på, og man slipper for at luge dér, hvor man har lagt flis ud.

I kompostkassen kommer kun grønt affald fra køkkenet og mindre, bløde stykker af plantemateriale uden ukrudtsfrø eller -rødder. Jeg venter ikke på, at det skal blive omdannet, men lægger det ud, når det kun er delvist omsat om efteråret, som jorddække i køkkenhaven og over rabarberne og de nedskårne efterårshindbær.

Når jeg skal så i køkkenhaven, river jeg det tilbageværende materiale sammen og smider det i kompostkassen endnu en gang.

Jeg synes, at den løsning giver ret mange fordele med mindst mulig indsats ;-)

Med venlig hilsen

Doris Møller

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2016 kl. 9.31

@Tom
Vi er mere tilfredse med vores kværn med knive end for den gamle med valse. Visse plantedele blev med valsemaskinen kun kværnet til lange sammenhængende stykker. Og så gik den ofte i stå, hvilet kan skyldes betjeningen. F.eks kunne den slet ikke kværne lavendelafklip.
Ingeborg

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. maj 2016 kl. 11.03

Jeg har en valsemaskine som jeg bruger til at lave flis til bunddække. Den er ikke god til materiale med for mange blade på.
Vær opmærksom på at det tager en del tid at køre materialet igennem. Det er ikke min tid værd at kværne materiale til komposten. Så venter jeg hellere.
Har i tænkt på om komposten evt. kunne mangle fugt eller måske have gavn af noget kvælstof?

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. maj 2016 kl. 18.52

@Ingeborg

Kværne lavendelafklip - til te?

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2016 kl. 19.16

@Tom
Nej, som bunddække. Vi har jo mere end bare en enkelt dusk! På billedet ses kun 1/3 af hele bestanden, så der er mange kurve fulde til kværnen. Første gang klipning efter 1. blomstring, som med lidt held kan give en 2. blomstring - og så forårsklipningen. Det er 20 år gamle lavendelhække.
Ingeborg

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. maj 2016 kl. 19.55

Jeg har også en temmelig lang lavendelhæk. Jeg anvender det afklippede materiale fra lavendlerne mellem jordbærplanterne i stedet for halm. Det fungerer fint.

Nu ved jeg godt, Ingeborg Hansen, at du ikke har køkkenhave. Men det kan være, at andre kan bruge idéen, for det er da godt nok bøvlet at stå og kværne lavendelafklip.

Med venlig hilsen

Doris Møller

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2016 kl. 20.06

Hej Doris.
Så bøvlet er det ikke, for det er manden i huset, der er kværnemester og han forlanger at jeg lægger alt til kværning med stilk i samme retning og det er jo nemt nok, når jeg klipper som jeg gør, nemlig ved at tage fat om planten som en hestehale og klippe.
Fin ide med at bruge afklippet i stedet for halm mellem jordbærrene.
Ingeborg

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. maj 2016 kl. 20.15

I forhold til kompostering er det i hvert tilfælde overflødigt at kværne så små kviste.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. maj 2016 kl. 20.45

@Marie
Det er kommet mange aspekter frem i ovenstående.
Jeg har haft en kværn med knive.
Problemet med kompostkværn med knive var, at harpiks holddige grene fra f.eks. nåletræer, kirsebær m.f. afsatte harpiks på knive så den blev ude af stand til at kværne.
Idag har vi en valsekværn som klare næsten alt.
Eneste problem er f.eks. bløde grene fra hyld med masser af blade.
Den kan selvfølgelig godt kværne dem. Men når de knækker over pakker de i rummet ovenover kværnen.
Materialet har en "finhed" der er meget ideel til kompostbunken.
Det formulder i løbet af et par år og giver kompostbunken en rigtig god luftighed.
Især med køkkenaffald der ofte - hos os - er temmelig massivt når det f.eks. består af toppe fra grøntsager, er det vigtigt med noget lidt groft materiale.
Groft og alligevel istand til at formulde indenfor en overskuelig tid.

Nyt svar til emnet »Kompostkværn til kompostering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Kompostkværn til kompostering

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider