Forum

Agurkplanter, HJÆLP!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus H., 9. maj 2016 kl. 19.44

Hej,

For 3 år siden startede jeg med agurkeplanter i haven.
Dog er jeg blevet lidt forvirret i år.

Mine planter er ca 10-20 cm høje og har kun 2 blade, men underligt nok opdagede jeg her til morgen da jeg skulle flytte dem ud at de allerede er begyndt at komme med blomster.
Jeg føler selv det er ALT for tidligt i forhold til de seneste 3 år hvor det først er begyndt med blomster omkring 1 Juni og med en plante højde på 30-40 cm.

Skal jeg være bekymret?
Skal jeg fjerne blomsterne?

Det skal lige siges at de normalt står inde om natten og kun kommer ud om dagen til de når de 25-30 cm, hvor de så bliver plantet ud i haven.

HJÆLP, HJÆLP, HJÆLP.

Hilsen
Claus Hansen

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 9. maj 2016 kl. 20.16

Er det drivhus agurker du dyrker?. Jeg vil ikke være bekymret .Det kan være at de har været udtørret på et tidspunkt for så er det meget almindelig at de så kvitterer med blomster senere .

Du kan hellere ikke gøre andet end at fjerne den men der vil sikkert bare komme en ny igen .

Pas og plej dem godt fremover så skal de nok give agurker alligevel.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus H., 9. maj 2016 kl. 21.56

Hej Søren,

Jeg skal ikke kunne udtale mig om, om det er drivhus agurker.
Køber hvert år en frø pakke fra Lidl, starter dem op inde i potter.
Så i udestuen om natten (når der ikke længere er nattefrost) og ude på et bord i solen om dagen.
Planter dem så ud i haven på et solrigt sted.

Har aldrig gødet dem, altid bare brugt billigt pottemuld fra fakta eller jem&fix og plantet dem om (i større potter, med nyt friskt pottemuld) 3-4 gange inden de til sidst bliver plantet ud i have.
Vender altid en pose pottemuld i jorden, hvor de bliver plantet ud.
De klare det helt fint og giver altid en masse store og saftige agurker.

Blev dog bekymret over blomsterne er kommet så tidligt, da blomsterne plejer at betyde at agurkerne er på vej.
Når agurkerne kommer, plejer planterne nemlig at gå næsten helt i stå med at gro.
Og med en 10-20 cm plante, kommer der jo ikke mange agurker og planten er slet ikke stor nok til at kunne klare vægten af agurkerne nu.

Tænker selv at det nok er smartest at fjerne blomsterne, men blev så i tvivl om, om det ville skade planten og fører til at den går ud.
Hvilket ville være ærgerligt når man jo allerede har brugt en masse tid på det og der er jo intet bedre end en frisk agurk fra haven, frem for dem fra butik.
Og ja, det er jo også for sent at starte nogle nye op.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus H., 9. maj 2016 kl. 22.00

Frygter faktisk lidt at de måske kan have været udsat for en smule frost en enkelt nat, da vejret jo har været meget mystik i år og at dette er grunden til at planter opfører sig lidt underligt.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 9. maj 2016 kl. 22.38

Det kan sagten være at den også har fået kulde/frost
En eller anden form for stress har den fået og den vil nok blive ved med at tro at den skal sætte blomster.

Jeg ville nok holde liv i den . Men hvis den ikke vokser så lad værd med at bruge tid på den . Jeg ved at tagetes , der udsættes for stress sætter blomster hele tiden men dem kan man nippe af . Desværre vokser planten langsommer men den skal nok komme med tiden . Det samme tror jeg også vil ske for din agurk .

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. maj 2016 kl. 22.53

Umiddelbart deler jeg Søren S. Duun's mening.
Du kan nå at så nogen nye. Væksten er væsentlig kraftigere nu med al det lys vi har.
Men nip blomsterne af de "gamle" og se om de bliver til noget.
Erfaring er en god ting i havebrug.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus H., 9. maj 2016 kl. 23.26

Jeg takker mange gange for de hurtige svar Søren og Willy.
Vil prøve at nippe dem af og håbe at det bare er nogle små forvirret planter og at det hele går i sig selv igen, når nu jeg nipper blomsterne.

Hvis ikke ender jeg nok en tur hos gartneren og køber nogle nye.
Desværre forsvinder lidt af den gode følelse man ellers har når man ved man har klaret det hele selv, helt fra bunden.

Igen, mange tak for hurtige svar.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. maj 2016 kl. 0.03

Det er formentlig hanblomster, som alligevel skal pilles af - det er altid dem, der kommer først, hvis man har en sort, der gør det i den slags :)

Nyt svar til emnet »Agurkplanter, HJÆLP!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Agurkplanter, HJÆLP!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider