Forum

Hvad hedder denne blomst

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Jakobsen, 11. juni 2016 kl. 8.04

Hej.

Jeg bor i dejlige Alanya (Tyrkiet).

Jeg har fået et par stiklinger af denne blomst, som jeg gerne vil have til at gro på min balkon.
De er fra en stor klatreplante.
Hvad hedder den, og hvordan får jeg den til at slå rødder?

På forhånd Tak!

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juni 2016 kl. 8.12

Det er en Bougainvillea: www.haveabc.dk/26/bougainvillea---bougainvillea-glabra---pasning

Du må kunne Google, om du skal gøre noget specielt med stiklingerne :)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Jakobsen, 11. juni 2016 kl. 8.57

Hej Anja.

Tusind tak for svaret.

Jeg har googlet, og fundet ud af det er meget svært at formere dem, så jeg finder en blomsterhandlet der har en. Og det er nemmere, når jeg ved hvad den hedder.

God weekend.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. juni 2016 kl. 9.01

Hej Jesper Jakobsen

Jeg har selv bougainvillea på min altan, og jeg har lavet flere planter selv.

Efter min erfaring hører bougainvillea til de middelsvære at få rod på, men med lidt tålmodighed går det.

Du klipper et stykke kvist af på 5-7 cm og fjerner de nederste blade. Du stikker det nederste af kvisten i en lille potte med så- og priklemuld, trykker jorden godt sammen om kvisten og gør jorden fugtig. Herefter sætter du en plastpose over potten for at holde på fugtigheden. Hvis der er flere store blade på kvisten, kan du med fordel klippe lidt af. Når der til at begynde med ikke er rod på, er det svært at holde liv i løvet. Sørg for, at der kan komme luft ind og ud under plastposen.

Hvis jeg var dig, ville jeg lave et par stykker eller tre, for det er ikke alt, der lykkes. Potten stilles lyst og varmt, men ikke i direkte sol. Når kvisten begynder at lave nye blade, kan du være ret sikker på, at der er ved at komme rod på.

Nu kan det godt være, at du ikke lige kan købe så- og priklemuld eller har lyst til at købe en hel pose med 20 liter for at lave et par småplanter. Jeg er overbevist om, at du så bare kan bruge almindelig ugødet havejord. Hovedsagen er, at du ikke bruger den almindelige pottemuld, som er gødet. Det er alt for stærkt, men kan med fordel anvendes senere, når planten er i vækst.

Med venlig hilsen

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Hvad hedder denne blomst«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hvad hedder denne blomst

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider