Forum

Grønskolling – nyplantede ligusterhæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Yousof Tahtah, 16. juni 2016 kl. 11.46

Kære alle,

Jeg er ny i forummet, og jeg er sikker på der har været utallige indlæg om dette før, men jeg håber det okay at jeg opretter et nyt.

Jeg plantede omkring midten af maj 2016, liguster liga barrods planter jeg fik at vide de var 3 år gamle og de er ca 110-130 cm høje. De er selvfølgelig overhovedet ikke tætte se billede:

Jeg har fået at vide jeg ikke skal klippe dem i højde, indtil de har nået et ønsket højde, som er ca mellem 160 og 180. Men har så læst at jeg skal studse dem i højden, hvad vil det dog sige?

Jeg har også fået at vide at jeg engang i slutning af juli starten af august skal klippe dem i siderne så planterne bliver endnu mere forgrenede.

Mine spørgsmål er derfor følgende:

Ud af fx 6 grene som en liguster plante består af, så peger fx 4 opad og kun nogle få peger mod siderne, vil det så sige at det kun dem der decideret peger mod siderne jeg skal klippe?

Det andet jeg gerne vil høre om er, hvor meget skal jeg klippe af grenet - altså helt ind til stammen eller efter hvor det første skud er, for at opnå den ønskede tæthed?

Jeg plantede planterne lidt sent i forhold til normen, men har sørget for de har fået rigeligt med vand og de har alle sprunget ud, pånær nogle få - som så også havde en lidt kulsort agtig farve i toppen, som om de var brændt, vil det stresse planterne ved at klippe dem allerede i juli eftersom de ikke helt har etableret sig endnu. Jeg har skravet lidt på barken og de er grønne indvendig, så tror ikke der er noget galt med dem…

Har fået at vide, at man i England klipper planterne flere gang om året, men kan forstå at i her i forummet anbefales der ca. 2 gange. Betyder antal af klipning noget, og også hvis planten kun er 3 år gammel.

Det blev vist et langt indlæg, men Håber stadigvæk på, at jeg kan få besvaret nogle af spørgsmålene

Vh

Yousof

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 16. juni 2016 kl. 15.25

Hej Yousof jeg håber du har plantet din hæk langt nok fra skel, en klippet hæk skal være plantet min 30 cm indenfor skel og en uklippet hæk 60 cm, men hvorfor har du plantet 2 - 3 rækker forskudt, jeg synes du skal klippe alle grene ned til 80 - 90 cm højde så de forgrener sig mere (det bedste vil være at klippe i 60 - 65 cm højde) siderne skal du ikke røre ved foreløbig. Angående 1 eller 2 gange klipning årligt er det kun for at hækken måske synes at se bedre ud, jeg klipper 1x sidst i juli og det er fint for mig. Henry G.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yousof Tahtah, 16. juni 2016 kl. 16.01

Hej Henry,

Tak for dit svar. Jeg har kun plantet 1 række, række 2 er nogle planter(ribs, tror jeg det er) - som i forvejen var plantet. Synes du virkelig jeg skal klippe alle grene ned til 80-90 - hvorfor siger man så man ikke skal klippe i højden indtil den ønskede højde er opnået? Hvorfor skal jeg ikke klippe i siderne også.

Apropos skel, er det et problem der er plantet ribs så tæt op af ligusterplanterne. Ved ikke helt hvad du mener med de skel regler? Hvad er problemet?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 16. juni 2016 kl. 16.39

Hej Yousof
Der er stor forskel på hvilken besked du vil få, hvis du spørger forskellige personer om hvordan man skal klippe hæk.
Som hovedregel vil det være en fordel at behandle hæk forskelligt afhængig af om det er planter der oprindeligt er bestemt til at være et træ eller en busk, der er valgt. Hække af træer, f.eks. bøg bør ikke klippes i højden før den når hækkens ønskede højde. Buske som liguster kan klippes når som helst også i højden, for derved busker de sig bare mere, de fleste træer og buske vil sætte flere nye skud 5-10 cm under hvor de skæres. Antallet af årlige klipninger er også forskelligt, men vil du have en tæt hæk, skal de i begyndelsen klippes ofte, måske hver måned, så du opnår at få stoppet uønsket vækst i tide og sat flest mulige grene som gør hækken tæt. Med tiden kan hækken så blive gradvist bredere, men igen kun ganske moderat, så du ikke ender med en hæk der er 2 meter bred. På et tidspunkt bør hækken måske være en halv meter bred forneden og kun ganske smal foroven. På den måde får du en skrå side på hækken, der får mere lys end hvis den er lodret eller endnu værre hvis den er bredere for oven, end forneden. Det betyder også at sne om vinteren bare falder ned og ikke vælter hækken. God held med projektet.
Det er et problem, hvis du ikke har så meget plads op til hækken, at du uhindret kan gå og klippe hæk mellem andre planter og hækken. Men så må du flytte ribs til november. De bør nok være mindst en til to meter fra hækken, så der er plads til at de får naturlig størrelse og ikke gror ind i hækken.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 16. juni 2016 kl. 16.41

Jeg ville ikke klippe den før den har den ønsket højde men det er der delte meninger om det er det korrekte . Hækken bliver godt nok lidt tættere af det men knap så stærk , hvis den klppes ned. Det er i ihverfald argumenterne for og imod .
Så du må selv beslutte hvad du vil. Jeg tror ikke det spiller så stor en rolle på ligusteren hvis den bliver klippet rigtig bagefter . Passet og plejet .

5 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. juni 2016 kl. 17.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yousof Tahtah, 16. juni 2016 kl. 20.56

Okay, kan forstå der er delte meninger om hvad er mest korrekt eller ej.

Men som jeg kan forstå er det svært at gøre noget decideret forkert. Jeg ønsker selvfølgelig i fremtiden en tæt liguster, men hvis jeg skal klippe den ned til de 60 cm i højde, og nogle foreslår at op til 2-3 gange inden den ønskede højde så kan der jo gå flere år før jeg har en tæt liguster hæk. Min oprindelig ide var at kun klippe i siderne, men blev så i tvivl da de få grene der er nu alle peger opad og ikke mod siden. Anyway, er blevet sgu i tvivl hvad jeg skal gøre nu.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. juni 2016 kl. 22.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 16. juni 2016 kl. 23.12

Ellers prøv og kigge i en beskæringshåndbog og se om ikke der står noget du kan bruge . Det ville være mærkelig hvis ikke en eller anden forfatter havde havde berørt dette emne . For ca 2 år siden udkom en ny bog om beskæring Jeg kan bare ikke lige komme på hvad forfatteren hedder . Mener det er Jørgen. ...

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 16. juni 2016 kl. 23.45

Forfatteren hedder Jørgen Vittrup men så vidt jeg kunne læse så handlede bogen om beskæring af frugttræer og buske . En anden bog som måske kunne være interessant er Maren Kousgaards bog om beskæring. Men om der står noger om beskæring af hække kunne jeg ikke se .

Nyt svar til emnet »Grønskolling – nyplantede ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Grønskolling – nyplantede ligusterhæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider