Forum

Syren knækkede under vægten af sne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: T. Lassen, 9. juli 2016 kl. 8.04

Kære Forum
Min meget gamle Syrens grene knak alle under sne masserne november 2015. Den står nu kun med nye skud og er meget tæt af disse knap 1 meter høje skud.
Hvordan skal Syrenen behandles for at skabe en flot høj blomstrende Syren igen, skal nogle af skudene fjernes ?
Mvh
Thorid

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 9. juli 2016 kl. 12.03

Lad dem være indtil videre og når der er gået nogle år kan du evt tynde ud i hver anden skud hvis de fylder for meget.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. juli 2016 kl. 18.11

Hej T.L. i hvilken højde er træet knækket, er det over eller under podestedet, jeg håber det er over, i så fald skal du fjerne alle nye skud undtaget de tre kraftigste lodrette skud, ud af de tre nye toppe skal du klippe topskuddet på to af dem ned i den halve højde i forhold til den sidste "nye" stamme, når den kommer op i den stammehøjde du ønsker skal du lade den gro yderligere 30 - 40 cm før du klipper toppen af så planten kan forgrene sig, til den tid vil det så være tiden til at fjerne de to andre skud. Hilsen Henry G.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 9. juli 2016 kl. 21.34

Ok jeg sad og tænkte på at det var en " vild" syren du havde for det har jeg selv. Er det derimod en podet så var det naturligvis ikke gået med min letkøbte forklaring . Jeg har en vild syren eller en på egen rod skulle jeg nok helle kalde den og den skar vi ned sidste år og den skyder igen . Jeg syntes at have erfaret at de som regel sætter skud med forskellige størrelser gennem årene og man kan som Heenry skriver skære dem lidt ned for at få dem til at fordele sig men det går ud over blomstringen .

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Lassen, 10. juli 2016 kl. 9.06

Mange tak for svar😀
Det er en meget gammel syren den må være mere end 30år med flere stammer på omkring 15-20 cm, og de blev skåret ned 25 cm over jorden. Jeg ser nu, at den selv har afsnøret 5 skud, de så visne ud og da jeg rørte ved dem faldt de af.
Min plan er så: Jeg lader syrenen vokse, fjerner de skud der vokser i forkert retning. Nogle af skudene er større end de andre og dem vil jeg prøve at arbejde videre med.
Tak for hjælpen
Mvh T.L

Nyt svar til emnet »Syren knækkede under vægten af sne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Syren knækkede under vægten af sne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider