Forum

Planter og blæst

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helena R.H., 11. august 2016 kl. 18.40

Jeg er så heldig at have en stor sydvest-vendt altan midt i Kbh, hvor jeg kan få en smule afløb for mine havedrømme. Desværre blæser det en halv pelikan i det område jeg bor og mine stakkels planter ser ikke ud til at nyde godt af det.

Er der nogle gode råd til, hvordan jeg bedst beskytter mine planter ?

Jeg glemte desværre at tage den voldsomme blæst med i betragtning, da jeg valgte planter. Det drejer sig om; en rose (der ser ud til at klare det bedst), en hortensia og et kojo-no-mai træ (ca. 160 cm med krukke)

På forhånd tak for hjælpen !

Mvh Helena

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. august 2016 kl. 20.12

Nu har jeg ikke set din altan, men hvis du kan gøre åbningen mindre vha. et net, kan du nedsætte vindbelastningen på altanen.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. august 2016 kl. 10.58

Hej Helena R.H.

En mulighed vil være at du indretter dig efter vilkårene... Giv dine planter væk og start på en frisk med temaet: Strand og klit.

De planter, som hører hjemme i klitlandskaberne kan tåle blæsten.
Marehalm, mandstro, strandkål, Sct Hans urt - og buskene: havtorn, klitrose, æblerose, pil og de små urter: engelsk græs, blåhat, blåmunke, blåklokke - og det er blot nogen af de hjemmehørende arter.
Du kan klare dig med meget sandet jord i krukker og baljer - og der skal næsten ikke gødes. For at begrænse fordampning kan du dække med strandskaller, vandslebne sten eller lidt tang (til strandkål).

Du kan finde mere inspiration i Jane Schul's bog "Hvilken plante hvor" - biblioteket har den :-).

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena R.H., 13. august 2016 kl. 22.06

Hej Lone, tak for dit givende svar. Du gav mig lige den viden, jeg ikke har kunnet finde frem til ! Det er selvfølgelig synd og skam at skulle af med de planter vi har - men vi forsøger med afskærmning, som der også bliver foreslået her på tråden - og ellers lyder det skønt med temaet "strand og klit" og en ny 'rigtig' start.

Tak for jeres svar.

Venlig hilsen
Helena

Nyt svar til emnet »Planter og blæst«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Planter og blæst

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider