Forum

Bøgehæk »Ny«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Ziewitz, 6. november 2016 kl. 22.10

Hej

Vi har en bøgehæk plantet for ca 3 år. Jeg har nogle spørgsmål i forbindelse med den.

1. Må jeg godt beskære toppen og kun toppen her til vinter?
2. Nogle planter gror mere end andre, og jeg tror det har noget med jorden at gøre, da den gamle hæk gjorde det samme. Hvad kan jeg give hækken?
3. Nogle hækplanter ser lidt sølle ud. Vil de kunne komme sig med rigtig behandling?

Jeg håber at kunne finde hjælp til min bøgehæk, så den kommer til at stå fin næste år :-)

Mvh
Jan Ziewitz

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. november 2016 kl. 0.00

1) Du kan godt klippe toppen nu.
2 og 3) Jorden skal tilføres kompost. Det havde dog været bedre, hvis det var sket i forbindelse med plantningen.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. november 2016 kl. 9.43

Hej Jan Zievitz

Jeg vil bare lige tilføje et par ting til Lars Holt's indlæg:

Topskuddene skal ikke klippes før planterne har nået den højde, du har valgt som hækhøjde fremover.

Kompost kan gøre rigtig stor gavn, hvis det udlægges som overfladekompost / jorddække. Du skal ikke forstyre rødderne ved at forsøge at indblande kompost i jorden.
Der er to vigtige grund til at lægge kompost ovenpå jorden og overlade indblandingen i jorden til mikroorganismer, insektlarver, orme (og solsorte). Det er vigtigt ved så unge planter at undgå mekaniske skader og det er vigtigt at undgå at næringsrig kompost kommer i for tæt kontakt med rødderne, da næringssalte kan give alvorlige kemiske rodskader.

Hvid du ikke allerede er opmærksom på, hvilken negativ virkning på bøgeplanternes vækst det kan have, at der vokser græsplanter og andre nærings- og vandkrævende urter langs med hækken og mellem hækplanterne, så vil jeg foreslå, at du renser op så godt det kan lade sig gøre i et bælte på mindst 50 cm (hvor hækplanterne står i midten af bæltet) før du lægger overfladekompost ud.
En oprensning af eventuelt "ukrudt" vil forstyrre bøgeplanternes rødder. Så hvis det er en proces, du vælger at sætte igang, er det et godt valg at gøre det sidst i november, hvor rodaktiviteten er lille og jorden er fugtig. Det gør det lettere at fjerne ukrudtets rødder med (minimal) hjælp fra en greb. Træd evt jorden lidt til, hvis der er rodet meget rundt ved sådan en lugning - det vil gøre det lettere for bøgeplanternes rødder at starte væksten op til foråret, når der er god kontakt mellem jord og rødder.

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Bøgehæk »Ny««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Bøgehæk »Ny«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider