Forum

Forslag til planter/træer mod nabo.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikkel P, 8. november 2016 kl. 21.32

Jeg er på jagt efter input til at lukke haven af, I et hus jeg er flyttet ind i for nyligt.

Planen er at vælte en mur i gården, som spærrer for udsynet til haven, men også en grim carport og et brændeskur mv., som især er synligt om vinteren.

Derudover er der en plankeværk, så vi ønsker at plante noget op ad, som gerne må blive lidt højere end plankeværket.

Tanken er at de gerne må være ting (evt. stedsegrønne), som ikke bare bliver gennemsigtige om vinteren.

På billedet:
1) Muren der skal væltes. Til højre for den et plankeværk, som gerne må blive skærmet af med planter der er højere.

2)
Til højre for muren

3)
For enden af muren

4, 5, 6)
På den anden side af muren mod plankeværket

Her står nogle buske, som er pæne om sommeren, men bag dem kunne jeg godt tænke mig nogle træer, som kan blive 3-4 meter høje og afskærme.

Alt må gerne kunne købes i en rimelig højde.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. november 2016 kl. 0.23

Hvad er formålet med at vælte muren, medmindre den er vakkelvorn. Sådan rn mur bygger man jo ikke for "sjov".
Ingeborg

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 9. november 2016 kl. 6.23

Jeg er selv ret glad for mine laurbærkirsebær af sorten rotundifolia. Den er stedsegrøn og flot skinnende grøn hele året. Har aldrig haft problemer med at den frøs tilbage om vinteren, selvom jeg er stødt på indlæg om dette før. Ellers vil jeg også overveje at beholde muren og espaliere diverse planter op ad den. Den holder jo på en del varme sådan en mur og kan sagtens gøres pæn med de rette planter. Du skal i hvert fald overveje det nøje inden du fjerner den synes jeg, det er tit en god idé lige at falde til når man flytter ind et nyt sted og gøre sig erfaringer om det miljø der er. Jeg fortrød f.eks. at jeg bare fældede løs af træer og diverse buske da jeg flyttede ind i mit hus for en del år siden.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. november 2016 kl. 7.26

Der står jo i oplægget, at muren spærrer for udsynet til haven, og at det er derfor, den skal væltes.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. november 2016 kl. 8.35

Der står også at muren spærrer for udsynet til en grim carport m.v.
Ingeborg

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 10. november 2016 kl. 8.02

Vi har haft samme problem og beplantet området med forskellige slags bambus, det har givet vores have en fantastisk privatliv.

Der findes efterhånden en del forskellige bambus på markedet og mange af dem gror ikke så vildt som dem vi kender fra 90'erne, hvor de alle gik ud og måtte graves op.

Vi har plantet bambus af slagsen Phyllostachys ud til naboen, så vi slipper for deres nyggerige kiggeri og bambus af slagsen Fargesia ud til vejen.

Phyllostachys får udløbere og kan være svært at fjerne igen, men vi har hegnet dem ind med et underjordisk hegn, så vi holder dem spærret ind, mest for at de ikke skyder op hos naboen.

Fargesia får ingen udløbere og lige så nemt at fjerne, som en anden almindelige busk. De dør først om små 100 år.

Fordelen ved Bambus er at de er grønne HELE året og afgiver en fantastisk lyd i vinden.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. november 2016 kl. 16.49

Vil du også vælte carporten og brændeskuret i samme ombæring?

Giv tid, man skal altid bo et par år i et nyt hus før, man vælter det hele. Måske er der noget, man vil blive glad for?

Mvh
Tine- jeg ville da godt have en god varmende mur fx. Med espaliertræer.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. november 2016 kl. 14.07

Ja, det er klogt at se haven an, før man rydder noget.
Vi købte huset her i efteråret, og ved brylluppet næste forår fik vi et drivhus.
Da blodbøgen selvfølgelig skulle fældes, satte vi drivhuset i skyggen af den.
Men i løbet af sommeren lå vi på græsset og så op i bøgen, så den blev ikke fældet.
Den står der endnu, selv om det er over 35 år siden.

Nyt svar til emnet »Forslag til planter/træer mod nabo.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Forslag til planter/træer mod nabo.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider