Forum

Bambus på altan dør

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob V., 19. marts 2017 kl. 11.51

Vi købte i foråret 2015 3 bambus planter til vores altan og stillede dem i 100L krukker. Mener det var Jumbo, har ikke gemt skiltet.

I 2015 var alt grønt og flot, de satte 10-12 nye skud op i en meters højde hver, og der var ingen problemer. De er blevet vandet med vand og nogen gange gødning.

I løbet af forår og sommer sidste år begynde de at blive gule, og ind til nu har de smidt ca 2/3 af bladene. Der kom ingen nye skud og de groede over hovedet ikke. Nu står de bare og ser halvvisne og sølle ud.

Har nogen et bud på et problem..
- Pasning ?
- Sygdom ?
- Forkert art til altan ?
- Bambus egner sig ike til potter ?

Jeg er selv helt blank og har intet kunne finde på nettet.

Mvh
Jakob

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. marts 2017 kl. 12.00

Er der drænhuller i bunden af krukkerne?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob V., 19. marts 2017 kl. 12.02

Ja, krukkerne er med huller i bunden, og plantet på en bund af leca, så de er vel drænede.

mvh
Jakob

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. marts 2017 kl. 12.13

Godt. Så er det ikke det.
Hvilken jord er de plantet i?
Hvor meget gødning har de fået?
Det kunne godt ligne at der er spist op så de lider af sult..

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Ladefoged, 19. marts 2017 kl. 13.26

hej en af mine venner gjorde mig opmærksom på dit problem
jeg har følgende svar
1 nu om dage planter folk ikke så meget i jorden men i potter ,hvilket er unaturlig for planter og man kan ikkealtid forvente at man kandyrke planter år efter år i potter
2 om vinteren kan potten nemt bundfryse og så kan planten ikke ta vand op og tørrer derfor ud, dettte gælder for alle planter der har blade om vinteren
3 der findes nye sorter af bambus som er mere vitale og hårdføre
de gamle sorter kommer alle fra en plante så derfor er de det man kalder for inavlet ,de nye kommer fra vildfrø indsamlet i kina og har forskellige forældre ,derfor er de mere vitale ,det kender vi også fra dyreverden
4 mit råd til planter(bambus) i potter er at man køber en bambus som er i den størrelse som man ønsker og er pæ n med det samme ,man kan ikke regne med at de skal gro i flere år
og så skifter når det trænger til det efter en -to eller tre år alt efter hvor heldig man er , det er forøvrigt ikke dyrere end at plante pelegonier hvert år

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob V., 19. marts 2017 kl. 13.57

Tilde, de har fået rigeligt med gødning. Jeg har prøvet at regulere både op og ned over måneder uden nævneværdigt resultat. De er plantede i almindelig pottemuld.

Sørem, Det er nok ikke et vinterproblem. Problemet opstod i foråret og blev værre over sommeren. Det jeg lidt selv hælder til er at sorten ikke rigtigt bryder sig om at stå i krukke som du skriver, eller sygdom.
Kunne det være sygdom vil jeg gerne være obs på det inden jeg køber nye planter så jeg ikke står med det samme igen.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Ladefoged, 19. marts 2017 kl. 15.16

det er ikke muligt at have planter i potter på samme måde som dem der står i jorden potter er fint og flotte men planterne holder kun begrænset tid hvis du havde plantet den i alm have ville den stadig være flot og gro
men jumbo er en gammel sort som jeg skrev er den indavlet og er derfor udsat for f.eks svamp hvilket man ikke kan behandle den tåler heller ikke udtøring så godt .den kan også få manganmangel
man skal plante i ren spagnum så kan man ha dem i længere tid
du skal under alle omstændigheder skifte jorden i potterne når du planter nye
hvis du vil plante bambus igen så prøv de nye sorter

Nyt svar til emnet »Bambus på altan dør«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Bambus på altan dør

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider