Forum

Klatreplante til østvendt mur, sol 2–3 t

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jim Laursen, 7. maj 2017 kl. 11.21

Spørgsmålet er også stillet til "Spørg Eksperterne" men kan se at der nok er noget bedre mulighed for svar herinde :-)

Vi har en østvendt mur, som på grund af nabohuset kun får sol i 2-3 timer om dagen, ydeligere falder der ikke meget regn der, da det meste regn kommer fra vest.
Langs med muren er en flisebelagt gangsti ind til baghaven.
Der er lavet to bed i flisebelægningen af ca. 25cm x 40cm. Op af muren er der espalier ved begge bed.

Min kæreste er meget allergisk overfor bistik, så det skal ikke være en type planter, som "suger" bier til sig!

Nogle forslag til klatreplanter eller bærbuske/frugttræer, som egner sig godt til ovenstående?

På forhånd mange tak, Jim Bimme Laursen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: M, 8. maj 2017 kl. 0.05

Slettet af administrator 25. april 2019 kl. 9.50.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 8. maj 2017 kl. 4.23

Klatrehortensia "hydrangea anomala ssp. petiolaris" - findes også med to-farvet løv som sorten "miranda"

Rose "Souvenir du doctor Jamin"

Efeu

Rådhusvin "parthenocissus tricuspidata"

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jim Laursen, 8. maj 2017 kl. 13.11

Hej Mathias og JOC, tak for svarene, dem kigger jeg på sammen med kæresten når vi begge er hjemme.

Kan se at jeg ikke fik mig formuleret godt nok angående bierne.
Er ikke selv udpræget havemenneske, men jeg ved at nogle planter/blomster tiltrækker hærskarer af bier og andre kun tiltrækker en mindre del. Nogle tiltrækker slet ikke bier.

Vi kan godt håndtere at der kommer nogle bier, men for os er der to ting som er vigtigt.
1: det skal ikke være planter som "suger" bier til sig (for stor risiko for uforvarende at komme til at klemme en bi, der derfor vil stikke)
2: Risikoen for bistik er størst i slutsommeren/efteråret, da bierne begynder at blive irritable. Så ikke planter som er specielt storblomstrende i den periode.

Hilsen Jim Bimme Laursen

Nyt svar til emnet »Klatreplante til østvendt mur, sol 2–3 t«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Klatreplante til østvendt mur, sol 2–3 t

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider