Forum

Lille kompakt kirsebær?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Philippe Boissard, 7. maj 2017 kl. 20.21

Jeg har en lille vegan have på små 50 kvm midt i byen, grundet at der er meget lidt jord, dyrker jeg i beholdere.

Er der nogle her der har en god art af kirsebær træ som ville passe godt i noget 50-90L beholder ?

Jeg kunne godt tænke mig et træ der ikke bliver meget højere end 2m men giver meget afkast da det skal levere mad mere end at pynte.

Tak :)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Andersen, 8. maj 2017 kl. 19.43

kirsebær findes som busk (set i svensk tv
prøv at google Blomqvist plantskola-
jeg ved ikke om den forhandles i danmark

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philippe Boissard, 9. maj 2017 kl. 20.10

De er desværre giftige hvis det er kirsebærlauerbær du tænker på :)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Andersen, 10. maj 2017 kl. 9.21

ok, jeg må antage at du ikke har prøvet at finde Blomqvist plantskola-de har over 15 sorter
hvorfor skulle jeg anbefale lauerbær???

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 10. maj 2017 kl. 14.30

Stella dværgkirsebærtræ kunne være en mulighed. Det er selvbestøvende, hvilket jo er en god ting, hvis der ikke er andre kirsebærtræer i nærheden. Træet bliver ca 2 m højt.
Jeg var lige inde og kigge på Karens link. Kirsebærbusken hedder Prunus Tomentosa og er med hvide bær. Fuglene skulle have svært ved at finde dem :)
Den findes også med røde bær - ved dog ikke hvor den kan købes.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 10. maj 2017 kl. 16.14

Hej Philippe
Du skal absolut ikke have sorten Stella, da den revner rigtig meget, hvis der er regn i modningsperioden - i stedet findes der et par sorter der også er selvbestøvende, Lapins, Sweetheart og Sunburst - den sidste revner også noget i regn ved modningstidspunktet, men den laver utroligt store bær. Den første og sidste er afkom af Stella, men er altså blevet bedre.
Om du skal vælge en plante på dværgrod kan man altid diskutere, for du får dværgvækst, når du sætter træet i en sådan lille beholder, du skal bare sørge for at træet ikke sætter rødder neden ud af krukken og fortsætter i jorden. Om du kan hente noget hos Blomquist - som iøvrigt holder til i Finland, må være op til dig, jeg anser det ikke for særlig sandsynligt.
Du kan også være lige glad med det selvbestøvende og så vælge ud fra andre kriterier, men du bør vælge ud fra en vis revneresistens og at frugterne modner på det rigtige tidspunkt og smager godt.
god held med kirsebærrene! Boi, podemester

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philippe Boissard, 13. maj 2017 kl. 16.52

Karen jeg kiggede via google på nævnte navn.
Deres hjemmeside var rodet og besværlig så kunne nok ikke finde de 15 sorter du omtaler.

Boi J.
Vil det have nogen effekt på afkastet om jeg vælger dværgrod i mit tilfælde ?
Jeg vælger jo hovedsageligt efter hvor vidt den forsyner mig med afkast.

Nyt svar til emnet »Lille kompakt kirsebær?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Lille kompakt kirsebær?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider