Forum

Pergola lavet af jernrør

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karin Sihm, 18. september 2017 kl. 23.09

Hej
Har planer om at lave en pergola af jernrør i størrelse ca 2,5 bred, ca 1,9 høj og en dybde på ca 1 m . Tænker der skal være ialt 5 opretstående rør, der skal graves ned i ca 50 cm dybde. Der skal derudover rionet som tag og muligvis på siderne og bagpå. Den skal plantes til med overvejende kaprifolier og desuden clematis. Er der nogen der ved om en sådan anordning kan holde til de planter?Med tiden skal pergolaen være helt dækket til. Vedlægger lige et billede; dog skal min pergola være noget mindre. Gode råd modtages gerne 😊

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. september 2017 kl. 8.22

Det kan jo laves på mange måder. Er det korrekt forstået, at "taget" på din pergola blive ca. 1 x 2,5 meter ? I så fald kan det fint gå at lave det med rionet. Men der er jo en grænse for hvor langt der kan være imellem understøtningerne, hvis ikke rionettet skal komme til at hænge.
Og mht dine jernrør, så kan det fint bruges (man kan jo diskutere om det er kønt, men smag og behag er jo forskellige) du bør dog nok grave dem lidt længere ned, hvis de skal stå stabilt, et jernrør gravet ned i 50 cm. dybde vil meget let komme til at rokke med mindre det afstives.
Jeg har lavet det i træ og bukket rionet, det er fint for mig. Du får et billede til inspiration. Billedet er fra da det blev lavet. I dag er den pænt dækket af den smukkeste blåregn.
PS du bør måske prøve at lægge dit billede på igen. Det lykkedes ikke i første omgang.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Sihm, 19. september 2017 kl. 13.30

Hej Gert. Tusind tak for svar. Ja, jernrør er ikke kønt, men da min have er meget lille...ca 30 m2.... har jeg læst mig frem til at træstolper vil.blive for voldsomt. Og de skal.alligevel dækkes med planter. Mht taget, det har du da ret i ! Bliver nok nødt til at lægge et rør rundt hele vejen på taget og måske et ekstra midt på taget. Og så lave taget af 2 rionet i stedet for et stort. Tænker det gør det mere stabilt. Tænker også jeg kan hælde lidt beton ned i hullet. Mht billede, kom til at sende et jeg havde fundet på nettet...

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Sihm, 1. oktober 2017 kl. 23.21

Hej Gert. Så er skelet til pergola lavet . Kønt er det sgu ikke. Stribsene skal selvfølgelig klippes af. Stængerne er tykke som en lillefinger og presset ca 50—60 cm ned i jorden. Stængerne er ikke hule, men massive. Har tænkt at rionet er for tungt til det spinkle skelet, så overvejer hønsenet eller lignende..Konstruktionen står og vipper lidt
1)Kan jeg på en eller anden måde få den mere stabil?Fx hønsenet+
2)Vil de kaprifolier jeg vil plante for tunge eller være med,til at stabilisere konstruktionen?
3) Er stængerne for spinkle?
4) er det en ommer ?
😊.mvh Karin Sihm

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. oktober 2017 kl. 9.56

Hej Karin Siim

Et par bud på bedre stabilitet kunne være:

Betonklump i bunden af hver af de stænger, der går i jorden.

Sammensvejsning i stedet for strips - spørg dig for ved din lokale VVS'er - der må være en eller anden fingerfærdig smed med et (mobilt) svejseanlæg, som kan hjælpe - måske også med at etablere skråstivere som yderligere stabiliserer konstruktionen.

Strips er hamrende smarte til en masse ting - men holdbare udendørs (UV-lys og frost) og blæst (mekanisk slid) er de ikke mere end max et år eller to... Og det er ved den tid, dine kaprifolier kommer til at veje en del.

Men jeg vil ønske dig god fornøjelse med at tage projektet videre - både dag- og natsommerfugle vil være spændende gæster i blomstringstiden.

Venlig hilsen
Lone

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 2. oktober 2017 kl. 9.57

Tjaaah ?
Kønt ? Det beror jo på øjnene der ser. Men det er jo heller ikke meningen at den skal blive ved med at være nøgen.
1 - Du kan sagtens gøre den mere stabil, for der mangler nogle skråstivere. Prøv at kigge på et drivhus, der er altid monteret et antal skråstivere for at stabilisere konstruktionen. Hvis du f.eks. monterer et tyndt rionet på siden, så er den stabiliseret i længderetningen. Og hvis du så kan montere et par skråstivere i gavlene, så bliver det bedre.
2 - Den skal nok kunne bære kaprifolier, selv om de også vejer lidt. Men de stabiliserer ikke alverden selv.
3 - Stængerne skal såmænd nok holde, selv om det er en lidt spinkel konstruktion. Men til gengæld kan jeg være bekymret for hvor længe dine strips vil holde til belastningerne. Du kan købe nogle almindelige metalspændebånd i et byggemarked, og så bruge dem til at samle stængerne med. Især i toppen af konstruktionen.
4 - Det ville da være surt, at skulle opgive nu, men du kommer til at forstærke lidt jf. ovennævnte.

Held og lykke herfra

(Vi må gøre noget, for ellers sker der ingenting.
Og ingenting kan vi ikke bruge til noget som helst!)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Sihm, 3. oktober 2017 kl. 0.35

Tusind tak for svar😊
Kom i tanke om jeg kender en, der kan svejse, så det bliver løsningen, samt er par skråstivere hist og pist.
Mvh Karin

Nyt svar til emnet »Pergola lavet af jernrør«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Pergola lavet af jernrør

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider