Forum

Har i erfaringer med Spiraeahæk?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kasper K., 27. september 2017 kl. 11.52

Hej

Jeg skal til at sætte en hæk op til at omkranse min have, der står et grimt hegn lige nu, og det er på tide at skifte det ud.
Jeg overvejer at bruge en spiraea til det. Jeg har kigget lidt her www.bygoghjem.dk/hjemmet/have/spiraeahaek og hælder nok mest til den der hedder buketspiræa. Er der nogen der har erfaringer med den herinde? Er den nem at holde og hvor hurtigt vokser den osv?

Jeg hører gerne fra alle der har noget fornuftigt at sige om den.

På forhånd tusinde tak for hjælpen.

Kasper

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 27. september 2017 kl. 18.01

Vi har gode erfaringer med spirea. Vi valgte i 1977 en spirea arguta, der efter vores mening er den smukkeste spirea. Den blomstrer helt ud i spidsen af grenene. Vi fik at vide, at den ikke skulle klippes, hvilket jo er dejligt. Dog måtte vi klippe den lidt, for den fyldte meget og bredte sig ud over fortovet, også om vinteren, når den blev tynget af sne. Den skulle have været plantet længere inde på vores grund. Smuk var den.
Så flyttede vi til et hus med en spirea vanhouttei hæk. Den er også smuk, dog ikke så smuk som arguta i vores øjne. Det er en meget robust hæk. Vi klipper den to gange om året. Hækken er formodentlig plantet i 1975. Vi har klippet den ned til 30 cm over jorden for nogle år siden. Den blev derved smallere og smukkere. Vi er meget tilfredse med den.
Kunne jeg vælge ville jeg vælge spirea arguta og plante den så langt inde på min grund, at jeg ikke skulle klippe.

Nyt svar til emnet »Har i erfaringer med Spiraeahæk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Har i erfaringer med Spiraeahæk?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider