Forum

Mos i græsplænen…efeu i hækken og buske

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Christiansen, 8. oktober 2017 kl. 15.02

hej
jeg er ejer af et grundstykke fra 70érne der har fået lov at falde hen, græsplænen er total inficeret med mos og hækken og buske er inficeret med efeu..

min plan er at grave alle buske og inficerede træer op , fræse alt "græs" op og anlægge ny have..

nu er mine spørgsmål så (jeg er meget uerfaren have mand)

ifht efeu hvordan griber jeg det an med hækken?? hvordan får jeg det fjernet? har også andre problemer så som kristjørn og ukrudt (buer) og endelig andre selv såede træer..

græsset... hvordan skal jeg gribe det an ? skal jeg tilføje noget inden jeg fræser? eller hvordan får jeg det bedste resultat..

mvh kim

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. oktober 2017 kl. 20.25

Hej Kim Christiansen

Hvilken have vil du gerne have ? Og hvem skal der være plads til ?

Som du beskriver situationen lige nu er din overgroede, upassede have et eldorado for insekter & for andre smådyr som kan finde skygge, fugt, ly og skjul og for fugle, som har et alsidigt menukort at vælge føde udfra.
Måske kan noget af det bevares uden at det går ud over det, du ellers har lyst til og planer om skal ændres?

Ihvertfald er det udenfor enhver tvivl, at en veltrimmet græplæne kan sammenlignes med en mark tilsået med korn år efter år - der skal både kunstgødning og måske sprøjtemidler til at virkeliggøre drømmebillederne fra diverse tilbudsaviser fra havecentre etc.

Jeg vil foreslå, at du kontakter en erfaren havearkitekt, som kan gennemgå haven med dig og ud fra dine ønsker komme med forslag til en haveplan som efterfølgende kan realiseres trin for trin.
Du vil kunne få opgaven løst for nogle tusind kroner....
Og du vil måske blive opmærksom på selvsåede træer, der er bevaringsværdige (sådan at du ikke skal starte med at have udgifter til indkøb af dyre "overstandere" i haven).
De selvsåede er jo hjemmehørende arter og derfor oftest robuste ift jordbund, vind, nedbør og jordbundsforhold.

Hækkene -som måske for en del er fælleshække med naboer ? - vil jeg fraråde at du "går løs på" med store indgreb - der skal muligvis en grundig snak med andre haveejere til, for at du kan komme sikkert videre (forstået på den måde, at du undgår konflikter på længere sigt).

Jeg ønsker dig god tid og tålmodighed med skabelsen af de omgivelser, du værdsætter - det åbner mulighed for bevaring af noget af det værdifulde naturindhold der er på din grund.

Venlig hilsen
Lone

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Christiansen, 8. oktober 2017 kl. 20.49

tak Lone ..
jeg har brug for en have med overskuelighed og ro.

jeg vil ikke skulle bøvle med efeu selv såede planter ..( naboerne er enige med mig i dette, så det er jo egentligt bare at gå igang..

jeg søger viden om behandling af problemet og fremgangsmåden

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. oktober 2017 kl. 21.38

Hej Kim. Et par billeder vil nok fortælle os meget.
Umiddelbart tænker jeg at du måske kan slippe lettere om ved det.
Plænen: Har mosset taget livet helt af græsset? Hvis ikke kan du måske nøjes med at leje en mosfjerner og gøde bagefter (til foråret). Evt. kan du efterså oveni den gamle plæne. Hvis du er nødt til at fræse det op synes jeg du skal måle pH værdien i jorden for at vurdere om der evt. skal tilføres kalk. Du kan købe et simpelt testkit i plantecenteret.
Hækken: Det kan godt virke uoverskueligt at få filtret alt det efeu ud af hækken. Det behøver du måske heller ikke. Hvis du klipper efeu planterne over ved jorden dør rankerne i hækken. Roden vil selvfølgelig skyde igen, men det overkommeligt at være efter dem indtil de giver op.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. oktober 2017 kl. 22.18

@Kim
Du søger overskuelighed og ro i haven og har ingen haveerfaring, siger du.
Du bør så lytte til de erfarne, som f.eks. Lone.

En dejlig vild have kan virke uoverskuelig, men kun hvis man stræber efter det stilrene haveideal fra tidligere tider. Gør du det, så har du en god plan med den totale omlægning.

Spørgsmålet er om du ikke allerede har ro og overskuelighed, hvis du følger rådet fra Klaus mht skel til naboerne og Efeu?

Jeg har svært ved at se nogen form for ro og overskuelighed i den totale omlægning af haven. Det kræver meget arbejde eller mange penge de næste 10 år - mindst, før du har noget der minder om en have igen.

De selvsåede træer mm tager du et ad gangen når de står i vejen.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 10. oktober 2017 kl. 17.06

Hej Kim
Du har meget mos i din græsplæne fordi dit græs er svagt.
Det har simpelt hen ikke kræfter til at konkurrere med mosset.
Det kan være skygge, for meget fugt eller næringsfattig jord.

Det vil så ikke hjælpe at fræse det hele op og så så før der er rettet op på diverse mangler.

Nu er der flere gange sammenlignet med kornmarker her på forum og jeg har svært ved ar se sammenlignen (ud over at det er græs).
En kornmark er en mono kultur. Det bliver en græsplæne aldrig. Ikke indgang profesonelle kan.

Jeg har en tæt og lavt klippet plæne.
Det er der mange jord levende insekt larver og der med fugle der er meget glade for.
Jeg bruger kommune kompost og økologisk (kunst)gødning.

Jeg ville hvis det var mig køre noget kompost på nu.
Så ville jeg, som Claus nævner, leje eller købe en mosrive og give den en omgang i april. Efter så og give den en gang øko gødning 3 uger efter.
Hvis der er skygge skal der så laves noget sol til græsset hvis det er muligt.
Topdresse med sand vil også hjælpe.
Mvh

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 10. oktober 2017 kl. 23.45

Nu kan hækken umuligt være "inficeret" med efeu, den derimod godt være overgroet af det. Og efeu (vedbend) kan være svær at komme af med.

Men hvad skal du med grunden? Du skriver ny have? Hvad er det?
Græsplæne eller køkkenhave eller blomsterbede? Nyt hus?

Hvis du alligevel vil fræse det hele op- er det jo ret ligegyldigt, at der mos i plænen. Eller efeu. Så må du jo grave buskene op først og efeuen.

Men hvad naboerne mener- medmindre deres hække er overgroet med efeu- ville jeg være kold i måsen over.

Mvh
Tine

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Christiansen, 12. oktober 2017 kl. 20.18

hej . og tak for svar alle sammen..

tina.. jamen ny have betyder at jeg vil have de buske og træer væk som jeg ikke ønsker og de buske og træer der bliver skal jo så "renses"
jeg kan ikke rigtig tillade mig at være kold i.... for hækken deles med tre naboer..
og jeg vil da egentlig gerne kunne snakke med dem..

H. Christensen, Claus K Madsen...tak for et reelt svar...

Nyt svar til emnet »Mos i græsplænen…efeu i hækken og buske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Mos i græsplænen…efeu i hækken og buske

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider