Forum

Hullet ligusterhæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Yvonne Winkler, 19. oktober 2017 kl. 12.33

Hej

Jeg har en lille have, med en meget gammel hæk (ca. 50 år).
Mit problem er, at hækken efterhånden er meget tynd forneden og opad til midt på. Det var den også, da jeg overtog haven. Jeg har fjernet et par meget store buske, som måske har skygget for hækkens vækst. Ihvertfald er den tæt i toppen, men mange stængler i hækken ser tynde ud og uden blade.
Jeg bor til leje, så er ikke sikker på, at jeg må klippe den helt ned til 5-10 cm over terræn.

Mit spm. er om jeg nogensinde kan få hækken pæn og tæt?
Kan man evt. Tynde godt ud i de lange tynde grene?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. oktober 2017 kl. 13.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. oktober 2017 kl. 13.45

Spørg udlejer. Udlejer kan så kontakte naboen.
Hvis du blot handler på egen hånd, uanset hvor fornuftigt det måtte være, kan give dig problemer.
Det ligner liguster, så den kan godt blive pæn igen efter en foryngelse.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yvonne Winkler, 19. oktober 2017 kl. 15.32

Tak for svar.
Har kontaktet udlejer, der er et almennyttigt boligselskab. Jeg må kun klippe ned til 1/2 meter over terræn - så hækken må forblive hullet og tynd - desværre.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. oktober 2017 kl. 15.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. oktober 2017 kl. 16.13

Nu er der ikke målestok på billedet, så det er svært at vurdere, hvor langt du må klippe ned.
Men hvis det er helt ned til den tyndbenede del af hækken, så er jeg ikke i tvivl om, at den også vil skyde fra knopper nærmere jorden, så den kan blive tæt.
Husk at måle de 50 cm fra de dybeste steder!

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Yvonne Winkler, 20. oktober 2017 kl. 16.33

50 cm. er ned til lidt over midt på den tyndbenede del.
- og hvis jeg så planter nogle små planter indimellem, og klipper nogle af de tyndbenede helt ned, så tror jeg det bliver planen.

Tak for jeres input.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 20. oktober 2017 kl. 19.18

Jeg ville klippe hver 2. eller 3. plante helt ned og så rykke det en omgang efter et par år. Planter med "bare ben" skyder altså ikke, hvis de klippes ned til 50 cm. De vil skyde ovenfor, hvor de er klippet.

Derefter er det vigtigt, at planterne klippes i "pyramide form" dvs bredest for neden, smallest for oven. Og aldrig klippe toppen før, den er i den ønskede højde. Ellers vil hækken skygge sig selv og få "bare ben".

Hvad kan boligforeningen i værste fald gøre? Tvinge dig til at plante en ny hæk?

Det lyder meget lidt gennemtænkt. Som i: "Vi aner intet om planter, men det skal se godt ud."
Min nabo barberer ligusterhækkene helt ind til benet, om man kan sige sådan. De kommer også fint igen, men han gør det på begge sider.
Han klipper min side af hækken- med min tilladelse. Jeg hader at klippe hæk!

Til gengæd fik jeg stubfræset et stort asketræ, der stod i skel i hækken. Og min dejlige kastanje. Det var også ret kostbart.

Mvh
Tine

8 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. oktober 2017 kl. 1.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. oktober 2017 kl. 13.41

At overtræde udlejers ordensregler kan betyde opsigelse af lejemålet, så det er ikke noget, man skal spøge med!
Jeg synes, at du skal klippe hækken ned til 50 cm. Og så skal du gøre den smal ved at skære sidegrene af i 10 cm´s højde over jorden.
Når den så skyder til foråret vurderer du skuddene, og reducerer i dem, så det bliver en harmonisk hæk. Men vent til væksten er overbevisende i juni eller juli.
Måske er det de skud, der udspringer tættest på jorden, der er de bedste ;o)

Nyt svar til emnet »Hullet ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hullet ligusterhæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider