Forum

Nervøs for min japanske løn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 24. april 2018 kl. 20.05

Hej

I går opdagede jeg at mit dværgkiresbær var fyldt med lus. Jeg fandt en opskrift på insektsæbe og så fik den en ordentlig tur.
Lusene havde desværre bredt sig til min japanske løn så fik samme tur i dag. Efter det var gjort ville jeg lige se til kirsebæren for at se om den skulle have en tur til. Det skulke den ikke, men bladene var blevet sorte og slatne og så helt døde ud.

Jeg skyndte mig at tage min løn ind under bruseren da jeg tænker det er efter omgangen med insektsæbe.

Jeg er ret glad for mit lille løn som lige har fået små blade på så ville være ret ærgerlig hvis der skulke ske noget med den.

Er der noget andet jeg kan gøre for at mindske skaden og er det normalt bladene bliver ødelagt efter sådan en omgang?

Mvh

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 24. april 2018 kl. 22.46

Måske har din blanding været for stærk ? Eller-og du har sprøjtet i solskin ?

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. april 2018 kl. 7.37

Hej Steffen G

Du skriver, at du satte din japanske løn ind under bruseren! Og jeg kan forstå på dine indlæg, at du allerede har et kirsebærtræ med grønne blade. Mit kirsebærtræ er slet ikke sprunget ud endnu.

Det må betyde, at dine træer står indenfor, måske i en udestue!

Mange års erfaringer med en udestue har lært mig, at man ikke skal dyrke almindelige haveplanter eller træer i en udestue. De trives bedst udenfor i almindelig havejord.

Klimaet i en udestue er subtropisk! Og hvis man ikke har mulighed for hele tiden at regulere temperaturen f.eks. ved hjælp af et selvoplukkeligt vindue, eller ved selv at åbne og lukke vinduerne i takt med det skiftende vejr, bliver der altså skiftevis bagende varmt og ret koldt. Det gør planterne sårbare over for insektangreb!

Min erfaring er, at de planter, der bedst klarer sig, er subtropiske planter. Og så skal man alligevel være over dem hele tiden. Bare man vender ryggen til et par dage, er der angreb af bladlus!

Du vil måske mene, at mine erfaringer ikke nødvendigvis gælder for dine planter. Jeg kender jo heller ikke de omgivelser, dine træer gror i. Men et kirsebærtræ, der allerede har insektangreb i april måned – det tegner altså ikke godt!

Jeg vil ikke tage modet fra dig! Blot spare dig for en masse ærgrelser. Plant dit kirsebærtræ og din løn i almindelig havejord udenfor, og plant til gengæld nogle tomatplanter eller andet, der bedre kan tåle klimaet i din udestue.

Med venlig hilsen

Doris Møller

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 25. april 2018 kl. 8.59

Hej Anne-Grethe - det tror jeg måske du har ret i.

Hej Doris

Tak for dit rigtig gode svar :)
Mine planter står i krukker da jeg desværre "kun" har to altaner. De sidste par uger har jeg været nødsagdede til at tage dem ind da jeg skulle have lagt nyt gulv på mine altaner og det projekt er trukket nåede længere ud end jeg havde regnet med. Men planen er de skal ud og stå året rundt.
Både min løn og kirsebær i dværgsorter som jeg har kunne læse mig til godt kunne gå en del år i krukker. Men er sikkert ikke det mest optimale.
Jeg er rimelig ny og det er mit første år i planteriget så tager imod alle råd jeg kan få. ;)
Jeg synes bare den japanske løn er så flot og ville være rigtig ærgelig hvis gik ud fordi jeg har oversprøjtede den med noget forkert. :-/

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. april 2018 kl. 9.20

Hej Steffen G.

O.k., så står både kirsebærtræet og den japanske løn normalt ude i det fri, men på en altan, så vidt jeg forstår.

Dit problem med insektangreb må skyldes, at du midlertidigt har måttet flytte træerne indendørs, mens reparationsarbejdet stod på. Når bare træerne kommer ud igen hurtigt, skal det nok gå.

Med venlig hilsen

Doris Møller

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. april 2018 kl. 9.24

Du mangler at fortælle, hvordan du lavede din insektsæbe, og hvordan du påførte den.
For hvis det er gjort forkert, skal der advares imod det.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 25. april 2018 kl. 9.29

Hej Lars

Jeg fandt en opskrift på nettet. 4 deciliter vand - halv deciliter sprit og halv deciliter krystal brunsæbe. Og så gangede jeg det bare op med to så det passenede med min støvflaske :-/

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 25. april 2018 kl. 9.31

Jeg har lige taget alle mine ude planter ud på altanen igen og så må de komme ind når håndværkeren kommer og ordnet gulvet - så må der bare slæbes lidt ;)
Tusind tak for rådet.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. april 2018 kl. 9.51

Opskriften ser helt rigtig ud.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 25. april 2018 kl. 9.54

Der ligger mange forskellige opskrifter på nettet på insektsæbe. Her er én af dem, og i forhold til den, er den opskrift du har brugt godt nok noget stærk.

lenesgeorginer.wordpress.com/2017/06/14/farvel-bladlus-hjemmelavet-insektsaebe/

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 25. april 2018 kl. 10.07

Ja det må man sige den er.
Tror at jeg starter ud med den der er i linket næste gang og så ser vi om det ikke er nok, så kan man vel altid give flere gange. :)

Tak for det :)

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. april 2018 kl. 11.53

Ja, der er åbenbart primært to opskrifter, der florerer på internettet.
Der er en, der beretter, at den stærkeste ikke var effektiv nok, men der er også andre, der anbefaler at starte med halv dosis.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Pablo Suarez, 26. april 2018 kl. 11.56

Slettet af administrator 1. maj 2018 kl. 8.11.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. april 2018 kl. 16.49

Den opskrift du har brugt er alt for kraftig. Der skal kun være 1-2 % sæbe i den færdige opløsning. Dvs. 0.1-0.2 dl til en liter vand. Man kan også komme sprit i, men jeg husker ikke hvor meget for det har jeg aldrig brugt.
Det er lettest at lave en opløsning på f.eks. 10% og så fortynde fra den.

Jeg har undersøgt dette ret grundigt og brugt opskriften selv, så det er ærgerligt du gik ud og fandt en forkert opskrift efter at have fået den rigtige her.

Nyt svar til emnet »Nervøs for min japanske løn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Nervøs for min japanske løn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider