Forum

Hvad gør man med en forsømt have?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2018 kl. 20.22

Min søn har et mindre 2 etagers rækkehus grænsende op til en skov og nabo med ligusterhæk. Grunden er på godt 100 kvm ekskl. Terasseareal i lidt højere niveau. Grunden har form som en trekant. Indtil i går har der været meterhøjt græs og masser af selvsåede ask og ahorntræer. Det har han nu fået ryddet, men slipper ikke for at grave de største selvsåede træer op. Grunden ligger delvis i skygge og skråner ned mod skoven, adskilt af ligusterhæk.
Manden har langt til arbejde, så haven skal gøres brugelig og nem. Huset skal nok sælges på sigt, så haven skal være rimelig nem at holde. Fliser over det hele er ikke ok. Men hvad så?
Gode råd ønskes fra andre end mig, som nok ville lave det lidt for pænt.
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 22. maj 2018 kl. 16.52

Skyggetolerant græs.
Så kan han også holde de selvsået træer nede.
Og det er nemt at lave bede hvis han eller nye ejer ønsker det.
Mvh

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. maj 2018 kl. 18.04

Tak for svaret. Jeg kan forstå at der må være stor forskel på de forskellige græsfrø sorter.
Efter at have ryddet det høje græs og fjernet selvsåede træer er det hans planer at han vil fræse jorden før nysåning. Er det vejen frem?
Jeg har selv en flot og velplejet græsplæne, men lægger også en del arbejde i det. Jeg vander dog aldrig. Gad vide, hvordan den tørre maj måned ser ud for andre, som ikke vander. Jeg har ingen køkkenhave.
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 22. maj 2018 kl. 19.01

De græs blandinger man normalt køber til græsplænen er Rajgræs som kan have et enormt og dybt ordnet. Over 2 meter ned ved de rigtige forhold.
Rødsvingel som er meget tørke tolerant.
Jeg har også sået eng Rajgræs og alm. hvene så jeg vander men jeg har også en del regnvejrs beholdere.
Mvh

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 22. maj 2018 kl. 19.04

Og hvis den ikke er for ujævn er det ikke nødvendigt at fræse.
Klip det græs der er der ned et par gange og efterår. Gødning med kompost eller en organisk kunst gødning.
Mvh

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 23. maj 2018 kl. 10.33

@Ingeborg Hansen

100 kvm minus hus. Det er ikke en stor have. Men hvis mor ikke følger med som havemand, så bliver den selvfølgelig noget større.
Jeg ville måske plante nogle passende frugtbuske i hjørnerne og etablere en permanent grendynge i centrum. På den måde kan han altid komme af med de træer, han gaver op. De skal bare kastes over skulderen for at ramme dyngen. Og plænen kan blive lille, rund og nem at slå.

Nyt svar til emnet »Hvad gør man med en forsømt have?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hvad gør man med en forsømt have?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider