Forum

Rullegræs på sandet jord

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikkel Jensen, 27. maj 2018 kl. 11.41

Hej

Jeg har en plæne som er meget sandet.
Vil man unden videre kunne ligge rullegræs over og få en fin plæne ud af det?
Eller vil det være en bedre ide at smide lidt muld ud og så rullegræs over?

Plænen er pt helt fyldt med mos. Planen er at grave ca 7-8 cm af og så smide muld ud i 5 cm og så rullegræs.

Men er det ligegyldigt at smide muld ud? Vil græsset kunne leve i en sandet jord.

Bor i et sommerhusområde ved Solrød :)

Mvh Mikkel

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 27. maj 2018 kl. 12.43

Det hjælper ikke med 5cm muld. Så er det beder uden. Du skal op på 25-35cm.
Græs som svingeler og raj kan nemt leve i sand men du får nok mos igen da du ikke har løst det problem.
Mvh

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel Jensen, 27. maj 2018 kl. 12.46

Kan man finde en type rullegræs, der er velegnet til sandjord så? :)

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2018 kl. 13.32

Jeg har kun lidt forstand på græs og sandjord, men fra sønnens sommerhus og grundne omkring Svallerup strand, ser græsset "ynkelgt" ud i forhold til græsset på vores grund, som også i dag står flot grønt og på muld/sand/lerjord, fordi vi har forbedret lerjorden. I dybden er der mest ler, som i denne tørre tid holder på vandet, som en bundkar. Bare at lægge rullegræs ovenpå hjælper ikke, selvom du dermed også får et tyndt lag god voksjord, men rødderne søger dybere ned og møder så kun sand og så er du lige vidt.
Ingeborg

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2018 kl. 13.40

Ps . Billederne er taget i dag. Efter vinterperioden så der ud til a5 være meget mos. Jeg var derfor forberedt på at skulle vertikalskære, så nyt græs i bare pletter og gøde. Indtil i dag har vi kn slået græs 3 gange i år og har undladt at gøde, fordi vi skulle på ferie. Vejret knne vi jo ikke spå om. Vi har været på Færøerne og Island, som for 12-14 dage siden også havde "hedebølge" med 10-12 grader :-). Der bliver ikke brug for de 15 kg græsfrø jeg i min iver havde købt. De få steder med mos kan klares med en rive i år.
Ingeborg

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. maj 2018 kl. 14.50

@Mikkel Jensen

Du bør nok spørge de virksomheder, som sælger rullegræs.
Der findes mange græssorter, og der er stor forskel på, hvor nøjsomme og stærke de er.
Hvis din græsplæne har eksisteret længe, så er mit gæt, at du allerede har noget græs, som passer allerbedst til forholdene i dit lokale økosystem.
Mosset er måske vanskeligt at undgå, hvis det ligger meget i skygge. Men til gengæld er der næppe et underlag, som er mere blødt og rart at gå på.
Skal du afholde en international golfturnering, eller hvad får dig i grunden til at overveje sådan et omfattende projekt.?

@Ingeborg Hansen

Hvis han er misundelig på din glansbilledgræsplæne, så forstår jeg det godt, og det er en kompliment. Men vil du ikke give billedet frit, så vi alle må printe det ud og hænge det op, så vi kan nyde synet i det daglige uden at skulle gøre vold på egen have i et forgæves forsøg på at opnå noget tilsvarende.?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 27. maj 2018 kl. 16.17

Mikkel Jensen
Hvor sandet er din jord?
Du må nok ringe rundt til de forskellige forhandler.
Du skal nok bruge Rødsvingel og Alm.Raj græs.
Er der skygge er det også en god ide med Mosebunke som man også kan få som plænegræs.

Græs kan vokse de mærkeligste steder hvis det får vand og lidt gødning.
Mvh

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2018 kl. 17.18

Nu er jeg jo ikke kommet sovende til min græsplæne. Bemærk at det var i 2016 jeg gjorde den store indsats, som der ikke var behov for i 2017 og altså heller ikke i år. I år har jeg slet ikke nået at få stukket kanter af, det er det for hårdt til.....
i det hele taget drosler jeg meget ned på arbejdskrævende haveopgaver.
strikingeshave.blogspot.dk/2016/05/
Ingeborg
Ps. Skal sommerhushaver ikke ligne sommerhushaver? En golfplæne synes jeg ikke hører til der. Det vil naturen jo heller ikke være med til.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2018 kl. 17.24

Beklager at der ikke var ret meget græsplænerenovering i ovenstående link. Det bliver værre her, scroll lidt nedhttp://strikingeshave.blogspot.dk/2016/05/februar-og-marts-2016-vente-pa-forar.html
Ingeborg

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2018 kl. 17.25

Nyt svar til emnet »Rullegræs på sandet jord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Rullegræs på sandet jord

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider