Forum

Er jeg ved at miste mine tomatplanter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Linda Lind, 27. maj 2018 kl. 17.42

Hej alle sammen.

Jeg har de sidste tre år dyrket tomater i vindueskarmen, da jeg hverken har altan eller have. I år har jeg imidlertid fået en byhave. Min plads er et højbed.
I år har jeg 6 planter, som har stået i vindueskarmen. Da jeg fik min byhave, besluttede jeg at jeg ville prøve at udplante de 3 af dem.
Vi har jo haft super solrigt vejr her i maj og høje temperaturer. Jeg udplantede tomaterne 19. maj og her i dag, d. 27 maj som billedet viser, lagde jeg mærke til at bladene var tørre og misfarvede. De er endnu for unge til at have frugter, om end dem jeg har i vindueskarmen er begyndt at blomstre.
I dagene op til har bladene, på de jeg plantede ud, blevet lidt mørkere og krøllede.
Jeg har været derinde dagligt og vande og da de lige blev udplantet fik de lidt økologisk tomatgødning med i vandingen, da jorden jeg overtog er fra tidligere ejer og derfor tænkte jeg at der måske kunne bruges lidt ekstra næring.
Jeg ved ikke hvad jeg ellers kan give af relevante informationer, men har ved at google en del fundet frem til bud som “klimachok” og “at de skal nok klare sig og komme igen” - til bud om skimmel, men her skrives der altid om at det er sidst på sommeren, dette er et problem....Nogle skriver at der skal vandes godt, andre at man skal være påpasselig. Nogle at sol er godt, andre at de har brug for skygge...
Det minder mig om...der er sol det meste af dagen på mit højbed. Det er først når solen begynder at gå ned at træer omkring byhaven giver skygge.
Derudover har jeg i de tre år høstet frø fra de tomater jeg fik og genplantet dem året efter (ved ikke om det har noget at sige, men dem herhjemme har det jo fint?!..)

Jeg har som sagt kun 3 år grøn erfaring og kun 3 ugers erfaring med at dyrke i det fri... så jeg håber der er nogle kloge, erfarne grønne fingre derude, der kan svare på:
-hvad sker der med mine tomater i højbedet?
- er der noget, jeg kan gøre for at redde dem?

Jeg svarer selvfølgelig gerne på uddybende spørgsmål, hvis jeg mangler noget i denne besked.

På forhånd tusind tak for hjælpen

Mvh Linda

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. maj 2018 kl. 18.38

Det kan muligvis solskoldning. Planter skal vænnes langsomt til sollyset.
De nye blade vil være hærdede fra starten.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Lind, 27. maj 2018 kl. 21.12

Lars Holt

Tusind tak. Det lyder betryggende hvis det er solskoldning. Så lyder det ikke til at de er helt tabt, de kære planter 😊
Jeg ved dog ikke helt hvordan man vænner dem til sollys. Har hverken altan eller noget og bor på 2. sal med katte, så vinduet kan ikke bare stå åbent (dertil er de firbenede for nysgerrige).
Ved du om det vil være bedre at så frøene direkte ud i det fri, fremfor at forspire i vinduet? Vil det kunne gøre planten mere hærdet fra start?

Igen, tak fordi du tog dig tid til at give et bud på problemet. Jeg krydser fingre for at du har ret i budet😊👍

God søndag

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Lind, 27. maj 2018 kl. 21.13

Lars Holt

Tusind tak. Det lyder betryggende hvis det er solskoldning. Så lyder det ikke til at de er helt tabt, de kære planter 😊
Jeg ved dog ikke helt hvordan man vænner dem til sollys. Har hverken altan eller noget og bor på 2. sal med katte, så vinduet kan ikke bare stå åbent (dertil er de firbenede for nysgerrige).
Ved du om det vil være bedre at så frøene direkte ud i det fri, fremfor at forspire i vinduet? Vil det kunne gøre planten mere hærdet fra start?

Igen, tak fordi du tog dig tid til at give et bud på problemet. Jeg krydser fingre for at du har ret i budet😊👍

God søndag

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. maj 2018 kl. 23.31

Hej Linda.

Nu ved jeg jo ikke hvilken slags tomater du har, men det er ikke alle slags, der trives lige godt på friland. Hvis du har navnet, kan du prøve at google, om de er egnede.
Og husk at gennemvande jorden rigtig godt frem for at gå og sjatvande. Det får rødderne til at søge langt ned i jorden, så de selv kan sørge for vandforsyningen.
Derudover er det en god idé, at vente med gødning til man kan se om planten egentlig behøver det. Altså hvis bladene begynder at blive lidt lyse.
Held og lykke med din byhave :-)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. maj 2018 kl. 7.40

Det er typisk solskoldning. Fra vinduskarmen til friland skal planterne have et par timer i solen den første dag, et par timer mere næste dag, og så fremdeles.
Hvis du smider 2mat frø i jorden udendørs, kommer de meget senere op, end dem i vinduskarmen.
Hold lidt igen med vandingen. Jo mere vand, jo mindre smag i frugterne. Vand først når bladene hænger lidt.
Dine planter skal nok klare sig.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. maj 2018 kl. 9.23

Nu har det ingen betydning at bladene har fået nogle miljøskader , de er snart overflødige og falder af når tomatplanten kommer op i højden , jeg bruger at afhærde planterne før de bliver sat på friland i ca en 7- 10 dage , så de kan vænne sig til vind og vejr .

Nyt svar til emnet »Er jeg ved at miste mine tomatplanter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Er jeg ved at miste mine tomatplanter?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider