Forum

Inspiration til kummer i gårdmiljø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kasper B., 5. juni 2018 kl. 22.08

Her på Nørrebro savner jeg lidt inspiration til to plantekummer (den ene står mest i skygge og den anden i sol halvdelen af dagen) i et gårdmiljø, hvor der er alt for lidt grønt. Lige nu står der en type prydkirsebær, som er maltrakteret af en rengøringsfirma der engang for mange år siden fik lov at beskære dem, så kønne er de langt fra. Bunden er dækket med liljekonvaller.

Ønsket fra beboerne er et mindre træ med prydværdi (ikke nødvendigvis de samme i begge ender) og noget dekorativt bunddække der matcher træet.

Sidder der en derude med nogle gode forslag til hvilke træer der vil "trives" i en kumme? I princippet kunne det også være en prydbusk. Jeg har vedhæftet et billede af den ene kumme.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. juni 2018 kl. 21.59

Hej Kasper
Cornus mas - en eller anden sort. Gule blomster sidst på vinteren og træet bliver aldrig for stort.
En busk jeg aldrig vil undvære i min have - Euonymus sachalinsensis - bliver op til 3-5 meter høj, men kan ved beskæring holdes lavere.
Plant hosta i bunden, det bliver kun kedeligt den tid de ikke er oven jorden, men resten af tiden er de fantastiske.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 7. juni 2018 kl. 12.02

Ingen af disse træer som Boi nævner, er en god idé hvis der er børn. De er nemlig begge giftige. :/

Hvis de skal være blomstrende, så ville forsytia, sommerfuglebusk eller syren være mulige kandidater. Det kunne også være små træer som paradisæbler eller japansk kirsebær - og så er der de børnevenlige, nemlig æbler eller moreller/kirsebær. ;)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. juni 2018 kl. 14.47

Hej Kasper B

Det er lidt barske vilkår med skygge hele dagen og halvdelen af dagen.....
Ayoe B. P foreslår de blomstrende buske:Forsytia, Syren, Sommerfuglebusk, Paradisæbler og Japansk Kirsebær. Jeg er uenig i forslagene, da alle de forreslåede buske / træer har det til fælles, at de trives bedst i fuld sol (kun for syrens vedkommende også i halvskygge).

Hvis gården ikke er meget stor vil jeg foreslå, at I vælger samme busk / træ til begge plantekummer. De fleste buske og små træer er smukkest, hvis man helt kan undgå at beskære dem - så målet må være at finde frem til nogen buske og træer, der holder sig under 4 - 5 meters højde.

Her tre forslag til buske, der er hjemmehørende i Danmarks natur og som vil kunne trives under de vilkår, du fortæller om:
Hassel (måske kan der høstes nødder / kæppe til snobrød - engang ....), Tørstetræ (måske kan det huse larverne af den smukke citronsommerfugl. Den voksne generation flyver langt for at finde tørstetræer, som er én ud af to mulige fødekilder for sommerfuglelarverne) eller Hyld (der kommer helt sikkert blomster til Hyldedrik & bær til hyldesaft).

Når nu konvallerne trives fint i kummerne, så er mit forslag, at I lader dem være fælles bunddækkeplanter fremover også. Når de først har etableret sig er de jo fordringsløse både hvad angår lugning, vanding og gødning.

God fornøjelse med udskiftningen (jeg ville også være ked af at kigge på "ynkeligheden" som dit billede viser!).

Venlig hilsen
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 8. juni 2018 kl. 23.40

Som jeg ser det er der cykler, leg under træet. Så ville jeg søreme ikke anbefale hyld, da de tit er helt levende af lus, og lusenes klistrede drypperi er da trist at sidde i, mener jeg.
Jeg synes det er udmærkede forslag Boi giver, og når der hidtil har kunnet gro liljekonval uden nogen børn har spist dem, så går det nok også med træer, de er ikke meget giftige.
men ellers er mit forslag troldnød eller en af de ædle grantræer der kan pynte hele året og måske dekoreres lidt i den mørke jule tid

Nyt svar til emnet »Inspiration til kummer i gårdmiljø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Inspiration til kummer i gårdmiljø

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider