Forum

Hvorfor blomstrer ligusterhækkene

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juni 2018 kl. 9.47

De senere år har jeg lagt mærke til at ikke kun mine ligusterhække og fritstående ligusterplanter blomstrer helt vildt, men generelt rigtig mange steder.
Har det noget med hækkenes alder at gøre? Er det lokalt? På grund af klima? .... eller hvad er årsagen?
Bør man klippe før blomsterne sætter frugt?
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. juni 2018 kl. 10.50

Lad for guds skyld blomsterne være. De har mad til rigtig mange insekter, bier og sommerfugle. Og frugterne er vintermad til silkehaler,drosler og munken.
Anne Marie

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. juni 2018 kl. 16.18

Hvorfor skulle de ikke blomstre? Jeg ser også mange blomstrende ligusterhække, men også nogle som ikke blomstrer. Jeg tænker det er et spørgsmål om timingen af klipning i forhold til blomstring og til dels hvor kraftig vækst der er i hækken.

Det er en god ide at lade blomsterne sidde som Anne Marie siger, men vær obs på at frugterne er temmelig giftige. Hvis der små børn i haven eller hækken står ud til fortov kan det måske være en ide at få klippet hækken umiddelbart efter afblomstring.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juni 2018 kl. 17.15

Tak for svaret. Ja, jeg klipper blomsterne af på den del af hækken, som vender ud mod vejen, på grund af de giftige bær, som heller ikke er rare at træde ind på gulvtæpperne.
Det er kun i de seneste 3-5 år der har været så mange blomster i vores og naboers ligusterhække. Derfor spørger jeg om årsagen til denne blomstring. Iøvrigt dufter det rart i starten, mengår over til at blive for stærk/grim duft.
Ingeborg

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. juni 2018 kl. 19.24

Når jeg har set liguster blomstre, synes jeg altid det har været de hække, som ikke bliver klippet tæt to gange i løbet af sommeren. Måske en kollektiv ændring i klipperne ene?

Synes iøvrigt også, at duften hurtigt bliver kvalm. ;-)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juni 2018 kl. 20.07

Hej Vibeke
Hos os klipper vi hækken mod vejen (adskillelse mod nabogrunden) mindst 2 gange om året for oversigtens skyld. Og den blomstrer rigt alligevel.
På billedet et hjemmelavet ligustertræ flettet af 3 grene. Bagved den nyklippede hæk, stadigvæk med blomster, selvom de fleste røg i klipningen.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. juni 2018 kl. 21.05

Hvor er dit ligustertræ flot.
Anne Marie

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juni 2018 kl. 21.56

Tak Anne Marie:-)
Det er nok 12-15 år siden jeg har lavet en masse af disse opstammede ligustertræer. Jeg har også nogle med lige stammer som er 2 m høj
Da mine buksbomkugler gik ud for 4 år siden erstattede jeg dem med ligusterkugler, som nu så småt er ved st tage form. Jeg har også klippet nogle i keglefacon. Ligusteren er taknemmelig at arbejde med, men det ved du jo.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hvorfor blomstrer ligusterhækkene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hvorfor blomstrer ligusterhækkene

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider