Forum

Hvad fejler min tomatplante?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lea Tybirk, 13. juli 2018 kl. 10.33

Hej, jeg prøver for første gang at dyrke en tomatplante og der er indtil videre en del grønne tomater (juhuu!), men planten ser desværre noget sølle ud med meget krøllede blade. Først troede jeg, at det måske var pga. for meget gødning, men jeg har fuldt doseringsvejledningen på en økologisk gødning og endda undladt gødning ved sidste opfyldning af plantekassen, men bladene krøller mere og mere, så nu søger jeg råd hos de mange kloge mennesker her. Måske skyldes det snarere skadedyr - der er ret mange små sorte insekter på stænglerne, som jeg flere gange har forsøgt at spule af - jeg kan ikke helt gennemskue om det er bladlus, selvom de ikke sidder i kolonier og alle har vinger (se billedet)? Eller kan for mange bænkebidere i vand og jord være så hårde ved planten?
Håber nogle kan hjælpe mig med at få min tomatplante glad igen. På forhånd tusind tak!
Mange hilsner
Lea

Redigeret af administrator 18. juli 2018 kl. 7.55. Produktnavn slettet

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Henriksen, 14. juli 2018 kl. 16.56

Jeg tænker det kan være noget bladlus eller mellus. Har du husket at vande dem nok i dette varme vejr?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. juli 2018 kl. 18.11

Svaret er givet i det nøjagtige samme spørsmål længdere nede.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lea Tybirk, 17. juli 2018 kl. 21.01

Tak for svarene :) Ja, der har hele tiden været vand i kapillærkassen. Det ligner ikke mellus, og er det virker heller ikke typisk for bladlus, at de alle har vinger og sidder spredt, mest på stænglerne og ikke under bladende?
Men som Svend skriver er det måske normalt nok, at bladende krøller (og ikke insekternes skyld) - men jeg er lidt nysgerrig efter forklaringen på det? :)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. juli 2018 kl. 21.13

Mine tomatblade krøller også , det har de altid gjort , en forklaring er at man nipper sideskudene af , og dermed reducerer det er over jorden , så roden sender mere energi op end planten kan bruge , det var den forklaring en botaniker fra landbohøjskolen gav mig for mange år siden , og det passer jo meget godt , tomat planter der vokser vildt har ikke krøllede blade .
Men der er mange andre forklaringer ,

Nyt svar til emnet »Hvad fejler min tomatplante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hvad fejler min tomatplante?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider