Forum

Spirea – klippet helt i bund

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Bach, 13. oktober 2018 kl. 19.59

Hej Forum
Jeg håber i kan give en ny haveejer råd om at tæmme en vildtvoksende flot spireahæk. Jeg vil gerne beholde dens vilde form og nyder blomstringen, men den er desværre for bred og for høj for de tilgrænsende veje, og jeg er derfor nødt til at klippe den. Jeg har læst mig frem til, at den ikke egner sig som en klippet hæk, og det derfor vil være bedst at klippe den helt ned og lade den komme igen. Jeg har læst mig til, at det er bedst at gøre i januar/februar - er det korrekt? Jeg har ligeledes læst om, at man kan lade et enkelte grene sidde tilbage som safttrækkere. Det kommer til at se lidt “noller” ud, så jeg vil desuden spørge om det er nødvendigt.
Andre gode råd om min flotte spireahæk modtages med kyshånd

Venlig hilsen
Lars

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 14. oktober 2018 kl. 19.18

Hej Lars din hæk kan fint tåle en radikal nedskæring, men klip den ned til ca. 40 - 50 cm højde og siderne ind til den bredde du ønsker, når du har gjort det fjerner du alle de ældste (gamle) grene i hækken i jordhøjde og du vil få en fin hæk næste år, men en spirea kan fint bruges som hæk, det gør jeg. Henry G.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Bach, 14. oktober 2018 kl. 19.35

Hej Henry
Det lyder rigtig godt! Og jeg vil sætte pris på allerede at have en hæk igen næste år.
Tak for svaret.

Hilsen Lars

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. oktober 2018 kl. 20.37

Jeg har både Spirea Snowmound og Vanhouttie som bliver klippet som hæk hvert år. Klippes de kun én gang lige efter blomstring, kan der komme blomster på næste år. Klippes de senere, ryger blomstringen.

Foto med Vanhouttie klippet lige efter blomstring.

Nyt svar til emnet »Spirea – klippet helt i bund«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Spirea – klippet helt i bund

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider