Forum

Vande ny ligusterhæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Bidstrup, 21. oktober 2018 kl. 9.28

hej.
jeg skal til at plante ny ligusterhæk.
jeg har en vandtank, hvor der ca. er 800 l vand i. men der er alger i tanken. må jeg så bruge det vand til at vande med?
og tanken er sat til et pvc tag.

jeg har et pap tag 2 år gammel. hvis jeg tilslutter det til tanken må jeg så også bruge vandet til hækken?

eller er en ny ligusterhæk ikke så sart, bare den få noget vand.

hilsen kim bidstrup

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. oktober 2018 kl. 10.01

Liguster er ved at gå i dvale og behøver ikke at blve vandet .

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Bidstrup, 21. oktober 2018 kl. 10.16

den skal vel have noget vand når den bliver sat og ind til den har sat rødder. og temparaturen kommer under 5 grader

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. oktober 2018 kl. 10.56

Den skal vandes let når den blver sat , og så ikke mere .

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. oktober 2018 kl. 12.04

Hej Kim Bidstrup

Så længe du anvender det algeholdige vand til hækvanding sker der næppe skader.
Hvis du til foråret tænker at anvende tankens indhold i urtehaven bør du nok forinden overveje grundig rensning af tanken og en form for afdækning, der forhindrer / mindsker alge- og bakterievækst.
Alger skal have lys for at kunne opformere sig & tankens placering over eller under jorden betyder meget for risikoen for bakterievækst, som er temperaturafhængig

Der kan være en lille risiko for at mikroplast fra PVC-taget kommer med i vandtanken - den samme risiko er der for tjærestoffer (bitumen) fra tagpap-taget.
Om du er villig til at leve med dette er jo op til dig.

Hvis du vil have detaljeoplysninger om risikoen for bakterievækst og forurening med ikke- øsnkede stoffer og bakterier fra tagbelægningen (fugleekskrementer fx), kan du læse mere i Teknologisk Institut's redegørelse fra 2002 "Brug af regnvand til wc-skyl og vaskemaskineri boliger"
Når jeg henviser til denne redegørelse er det ikke for at argumentere for at undlade at bruge regnvand - blot for at pege hen, hvor der er samlet oversigt over de eventuelle problemer forbundet med at anvende regnvand til afgrøder, der spises rå.

Og lige til eftertanke, selv om du ikke bringer det frem som et emne: Jorddækning (grønne voksende planter eller brunt jorddække med halv- eller helomsat kompost) er medvirkende til at mindske fordampning og til at forhindre tilslemning af de små hulheder i mulden og laget under. Så der er andre veje end vanding at gå, når det gælder om at sikre planterne let adgang til den mængde vand, de har brug for for at kunne udvikle sig godt.

Men jorddækning kan ikke erstatte vanding i forbindelse med plantning! Ligusterplanterne skal have ekstremt let adgang til vand for at rødderne, der ikke har etableret optimal jordkontakt, kan suge tilstrækkeligt til at planterne kan klare omplantningen.

Venlige hilsner fra
Lone

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Bidstrup, 21. oktober 2018 kl. 12.49

vand tanken er kun tiltænkt hæk, blomster grasplæne o.s.v har ingen urtehave.

nu har jeg fået svar på det jeg ville. takker mange gange.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Bidstrup, 23. oktober 2018 kl. 18.53

har lige 2 tillægs spørgsmål da jeg hører om flere hvor hækken den for dem.
det er bliver skrevet hækken skal have let til vand. vil det sige jeg skal vande den hver dag. og hvordan kan jeg se den har fået nok vand.

og nogle af planterne havde tabt bladene når de blev sat. sker der noget ved det

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. oktober 2018 kl. 21.06

Engang til ...... man giver liguster lidt vand når man planter dem om efteråret , og ikke mere , planterne er ved at gå i vinterhi , derfor smider de bladene , der kommer jo nye blade på til foråret.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. oktober 2018 kl. 11.20

Hej Kim Bidstrup

Sådan en tommelfingerregel er, at en "grundvanding" er ca 30 mm vand. Omregnet betyder det ca 30 liter pr kvadratmeter.
En grundvanding i forbindelse med hækplantning i oktober er en god ide - men så skal vandkanden / - slangen ikke i brug før april !
Jeg vil meget fraråde, at du vander hver dag - hækplanternes rødder tåler ikke at soppe i meget fugtig jord - og slet ikke, når de lige er omplantede.

I forhold til hæk, hvor planterenden / plantehullerne kan være mellem 30 og 50 cm brede betyder det, at du for at grundvande skal give ca 15 liter vand pr meter hæk.

Hvis du ikke vander med kande er det enkelt at finde ud af, hvor længe du skal gå frem og tilbage langs hækken med vandslangen for at hver meter har fået ca 15 liter vand.
Lad vandhanen løbe og find ud af hvor lang tid det tager at samle 15 liter vand (brug to spande med kendt liter-indhold).
Tiden i minutter ganger du med hækkens længde. Så ved du hvor lang tid du skal gå med slangen for at grundvande din hæk.

Derfra er det bare at være tålmodig & holde så øje med tiden.
Hvis jorden har svært ved at opsuge vandet, må du holde pauser - det er bedst, hvis der ikke står vandpytter langs hækken.

Venlig hilsen
Lone

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. oktober 2018 kl. 17.31

Det er absolut ikke nogen god ide at grundvande en ny plantet ligusterhæk , hvad skal planterne bruge vandet til , de er jo gået i vinterdvale , men det er godt at vande let så jorden sætter sig omkring den nye hæk .

Nyt svar til emnet »Vande ny ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Vande ny ligusterhæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider