Forum

Gul Abrikosblomme?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 6. december 2018 kl. 19.24

Ved ikke om dette emne er placeret det rigtige sted. (vi bor i byen men har en parcelhave :) )

Er der nogen herinde der har erfaringer med gul abrikosblomme? Vi har allerede flere blommesorter i haven opal, victoria, familietræ(RC Althan, Ital. Sveske, RC Oullin,), og et enligt RC.oullin. Jeg er dog fristet af rigtigt gule saftige blommer. Jeg har set mig varm på gul abrikosblomme (som jeg tidligere troede var det samme som gul havreblomme (tak til pomet.dk for at rydde op i den) men kan ikke finde konkrete erfaringer med den? Er der nogle derude der har et gult abrikosblommetræ og kan fortælle om det?

1 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. december 2018 kl. 17.35

Hej Morten -
Jeg har 2 Gul abrikosblommetræer som giver nogle fantastiske blommer - og jeg ved ikke hvad du hentyder til med Pometet, for de har den ikke - og jeg har også brugt en del år på at finde den første. Blommerne minder lidt om Reine Clauder - de bedste af dem - men Gul Abrikosblomme kan bære frugt langt tidligere end jeg har oplevet nogle af Reine Clauderne kan.
Så du kan roligt plante sorten, som slet ikke kan sammenlignes med Gul Havreblomme der er en krægesort, d.v.s. små blommer, men også med god smag.

2 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. december 2018 kl. 17.22

Ville det ikke være en ide at få arbejdet på at få oprettet flere pometer i dk? Jeg ved at man har det i Sverige og der vist både er private, der værner om det flere steder. Men også firmaer, der sponsere.... Men jeg aner bare ikke hvordan at man får folk med på ideen.
Men mange områder kunne sagtens tages i anvendelse til lige netop dette. Selv moderne bebyggelser kunne være med til at bevare disse sorter, frem for alle de grimme og kedelige træer, der anvendes her.

Det er jo i dumt hvis meget at det arbejde De gamle sorter og Villy Mougaard har lavet i gennem mange år at det går til spilde. Jeg tror hellere ikke at det er helt ved siden af, hvis jeg siger at der kan hentes en masse avls materiale i de gamle sorter, der vil gavne i fremtiden.

Bare et surt opstød fra en gammel idiot....

3 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. december 2018 kl. 18.15

Jamen Søren ... Vi er da en del, der SLET ikke kan lade være med at opformere de gl. sorter :)
Vel er det ikke noget 'man jawer til', - men hvert år bliver der lavet nye små træer af de gl. sorter, hos 'hjemmepoderne'. Vi bytter podekviste, når vi bliver bekendte med spændende sorter.
Jeg kan varmt anbefale at sætte navneskilte i metal på træerne (f.eks. hængende i en kobber ledning), så kan vore efterkommere se, hvad navnet på de 'ukendte' sorter er.
Pt. har jeg selv 18 forskellige blommesorter bl.a. Gul Abrikos som jeg lavede sidste år,- men nu kniber det også med pladsen, da der også skal være andet end blommer i maven/haven :)

4 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. december 2018 kl. 19.53

Det kan være at jeg lige skal lægge en billet ind hos jer da jeg har 7 grundstammer af æbler jeg skal have podet til foråret og vil gerne have nogle af de gode gamle sorter. Det er muligvis noget m7 og m9, så jeg går ud fra størrelsen. Hvilket sorter har i.?

Ok, så er der lige det med antallet af æbletræer og konen, men det skal jeg så have løst.

Hvornår poder du bedst blommer? Jeg har et blommesort, der hedder toptaske eller noget i den retning og som skulle være god til økologisk dyrkning og det blomstre, men der kommer bare ikke skyggen af blommer på træet. Jeg har så senere fundet ud af, at det er delvis selvbestøvende så nu vil jeg pode en gren fra en god bestøversort på.

5 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. december 2018 kl. 20.42

Søren, det er nok sveskeblommen 'Toptaste', som du har. Gode bestøvere er bl.a. Opal og Victoria.
Jeg poder blommer aller sidst i april og hele maj.
Hvis du opretter en brugerprofil, så kan jeg sende dig en liste over, hvad jeg har af æbletræer (25), så ødelægger vi ikke tråden ved at blande æbletræer ind i den. :)

6 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. december 2018 kl. 19.23

Er der nogen der har podekviste af den gule abrikosblomme? Og kan Victoria evt. være bestøversort? Eller hvilke andre sorter kan bruhes? Kan den podes på Victoria?

7 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 9. december 2018 kl. 20.24

Tak for svar. :) . Jeg regner med at plante et gul abrikosblomme til foråret. Kan se der er flere planteskoler der fører den.

Alle folk siger :"du drukner i blommer med alle de træer" men jeg regner med at lave grød, blommelikør, syltetøj og saft. Derudover handler det vel bare om at spise til man falder om.

8 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. december 2018 kl. 20.27

Man kan vel også forære væk. Jeg så at i Norge havde nogen samlet frugt i poser og hængt på hegnet til forbipasserende.

9 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. december 2018 kl. 20.31

Her på Havenyt skriver Camilla Plum dog at havreblomme også hedder abrikosblomme.
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/blommer_og_kirsebaer/997.html

10 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 10. december 2018 kl. 6.28

Ja der er lidt uoverenstemmelse mellem det man kan læse her på siden af Camilla Plum og det de skriver på poha.dk

11 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 10. december 2018 kl. 8.33

Hej Freya
Du kan da ikke påstå at Camilla skriver at havreblomme også hedder abrikosblomme.
Nej - hun skriver at gule kræger kan hedder abrikosblomme og havreblomme - og det er noget helt andet.
Gul abrikosblomme er ingen kræge - men det er Gul havreblomme.
Og der er virkelig forskel i størrelsen.
Problemet er ofte at den samme sort - uanset om det er kræge eller blommer, kan hedde meget forskelligt - afhængig af hvad der har sneget sig ind af "navneforvirring"- og så bliver det rigtig svært. Læs det bare som at nogle forsøger at gøre sig kloge på navne ved at give allerede navngivne sorter nye navne, bare fordi de ikke ved bedre.
Og så er jeg enig i at det da kan være lige meget om vi drukner i blommer - har selv plantet over 100 forskellige sorter, bare for at få dem afprøvet, og jeg kan godt leve med at mange af frugterne "går ind i kredsløbet" eller nogle får lov at komme og hente til en mavepine. Det bliver lækkert når en gang vi drukner i blommer og de første 14 dage af sæsonen kan få mavepine 2 gange om dagen, skal sidde på tønden resten af tiden - og derefter slipper for at sidde på tønden, fordi vi regner med at være vaccineret af alle de blommer - og så holder det i 2 måneder mere, hvor op mod halvdelen af kosten er blommer.

12 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 10. december 2018 kl. 15.33

Kan læse på poha.dk at camilla plum har ret. Gul havreblomme bliver også kaldt "dansk gul abrikosblomme". Men det er den storfrugtede variant som man eksempelvis kan se her www.jespersplanteskole.dk/blommetrae-gul-abrikosblomme-flere-varianter jeg er ude efter. Boi Jensen ligner disse frugter, frugterne fra dine træer?

Jeg vil selvfølgelig forære det væk som jeg ikke kan spise selv.......jeg ved dog ikke hvem jeg skal give de 3 blommer. Badabum! :)

13 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 10. december 2018 kl. 17.32

Hej Morten
Det er den rigtige.
vh Boi

14 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 10. december 2018 kl. 18.35

Sad lige og søgte lidt på nettet. På dette billede kan man se gul havreblomme ved siden af andre blommer. Her ser den imidlertid ganske stor ud? I teksten under kan man læse nr.7 gul havreblomme

Billede slettet af administrator tirsdag, 31. januar 2023 kl. 21.33.

15 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. december 2018 kl. 18.39

Jeg er lækkersulten - men forvirret på et højere niveau, haha :-)

16 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 13. december 2018 kl. 19.54

Hej Boi Jensen

Nu har jeg besluttet mig til at plante et gul abrikosblommetræ. da jeg kan se at du har stor erfaring med blommer, ville jeg spørge om du har erfaringer med stanley blommer?

17 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 20. februar 2019 kl. 19.34

Jeg prøver lige at genoplive denne tråd for jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen derude der har smagt både gul abrikosblomme og grøn reine claude og derfor har en sammenligning rent smagsmæssigt. jeg synes alle berømmer den grønne reine claude og er derfor i tvivl om jeg burde sætte et sådant istedet for et gult abrikosblomme og så leve med at jeg først smager dem om flere år?

18 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 20. februar 2019 kl. 20.23

Et tip Morten: Hvis du kun har plads til ét træ mere, så kan du da lave et træ med begge sorter på. Der udbydes podekurser i disse uger, så meld dig til et, hvis du ikke har hjemmepodet tidligere. :)
- Men pas på, det er vanedannende ;)

19 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. februar 2019 kl. 21.34

Boi Jensen og Villy Mougaard ved begge meget om disse blomme sorter.

20 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 21. februar 2019 kl. 6.37

Selvfølgelig James! Podning... Pinligt jeg har endda spurgt Boi Jensen om at muligheden for at Stanley pode på mit RC Oullin træ. Det kan jeg da også gøre med det Gul Abrikosblommetræ. Den mulighed var af en eller anden grund slet ikke kommet ind på lystavlen. Tak :) Jeg tror dog jeg vil pode grøn RC på mit Victoria blomme træ når det er kommet lidt op i størrelse. Derudover har jeg et Opal træ der, også skal tage en anden sort når tiden kommer. Det bliver et herligt kaos med blommer i alle farver

21 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 21. februar 2019 kl. 7.29

Nu stikker det helt af for mig med det blommehalløj. Min mor skal have beskåret et opal træ. Der har vi aftalt at vi forsøger kinesisk aflægning på de grene der alligevel skal af. De skal så videre plantes på sommerhusgrunden. Derudover har jeg motiveret ungerne til at vi tager på grønttorvet i efteråret og finder nogle blommer vi godt kan lide. Derefter skal vi prøve at plante stenene. Jeg er godt klar over at det potentielt ikke giver andet end besvær og uspiselige blommer om 10 år, men så lærer de også tålmodighed og ærgelse i samme hug :). Det kunne jo også være vi rammer en unik velsmagende variant (selvom sandsynligheden er lille :) ). Næste år står den så på podning i stor stil

22 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 1. april 2019 kl. 19.05

Nåå jeg endte alligevel med at sætte et gult abrikosblommetræ. Et rigtigt flot træ på st.julien rod. Nu venter jeg spændt (hvilket jo nok kommer til at tage et par år selvom det købte træ var et 3 års træ )

23 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. april 2019 kl. 19.21

Jeg venter spændt på dine erfaringer. Er fristet af at pode den som 2. sort på Victoriablommen.

24 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 1. april 2019 kl. 19.42

Jeg skal nok poste feedback med erfaringer/billeder, så snart jeg har noget at berette :)

25 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 10. juni 2022 kl. 23.12

Bare lige for at arbejde med denne tråd om gul abrikosblomme.
Der er fortsat ikke kommet blommer på træet. :)
De sidste par år har der været ansats af måske 10 blomster men de er røget i blomstringsperioden. Men jeg venter bare videre. Indtil videre vokser træet flot og jeg kan såmænd sagtens nyde træet for løvet alene.

Mit Oullin RC, giver heller ikke noget her på 5år. Men til gengæld er der fuld knald på mit Victoria-, czar- og opaltræ. Her får jeg lysten styret med blommer. Der er også en enkelt på mit grønne Reine Claude deBrahy træ og 4 blommer på mit nysatte Topper blommetræ.
I løbet af et par uger kommer der et Toptaste træ fra Tyskland, så er det også slut med blommetræer.

26 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 11. juni 2022 kl. 13.29

Hej Morten

Jeg værdsætter din rapport. For tre år siden plantede jeg et ungt abrikosblommetræ. Det vokser og vokser, men blomstrer ikke. Det er placeret i sol fra tre sider og i god jord.
Jeg kan forstå, jeg skal være tålmodig. Det er svært for mig at forstå, hvorfor der ikke kommer nogen blomster, når nu forholdene er så gode, og det vokser så godt.

Ved siden af står et andet blommetræ + en mirabelle i samme alder. Blommetræet har heller ikke blomstret, men i det mindste har mirabellen i år - det var fyldt med blomster og nu er der 5 frugter tilbage.... jeg håber, du får held med projektet og har læst hele tråden ved en tidligere lejlighed, da jeg står i samme situation (og har i øvrigt også både Italiensk sveske og Opal, der heller ikke blomstrer:-()

Venlig hilsen
Marie Louise

27 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 11. juni 2022 kl. 20.03

Kære Marie Louise

Glad for at du kan bruge mine observationer. Jeg har tænkt mig at holde ved tråden indtil der kommer blommer på.

I min have kan jeg ikke rigtig hitte ud af blommernes vækst og bæringsmønster. Særligt Opalen har undret mig, fordi den netop beskrives som tidligt bærende og det var ikke helt tilfældet her. Jeg kom til at gøde lidt voldsomt de første år, men andre blommetræer der fik samme behandling kom væsentligt tidligere i bæring alligevel trods gødningen.

Abrikosblommen er jo nok i familie med Reine Clauderne som Anton Pedersen skriver, så derfor har jeg affundet mig med at ventetid er en del af gamet.

Jeg har lavet en lille oversigt over blomstring/bæring for mine blomme træer og her synes jeg stadig at Opalen springer lidt i øjnene som en langsom starter.
Men ok jeg er nok ødelagt af ,at jeg havde et opal træ i barndomshaven som jeg huskede som massivt bærende. Men hvor mange år der gik førend det begyndte at være så massivt bærende er så ikke en del af barndomsminderne.

6 år virker jo af meget, for en utålmodig sjæl som mig, men er vel næppe lang tid for et træ, hvis det skal i bæring. Min løsning er at sætte en del forskellige sorter, for så må der da være et eller andet der kommer. :)

Opal
Sat 2016, en enkelt blomst eller to hver år i perioden 2017-2021, Fuld blomstring og masser af blommer på vej i 2022

Victoria
Sat 2018(efterår), blomstrede småt i perioden 2019-2020, Fuld Fuld blomstring og masser af blommer 2021-2022

Abrikosblomme
Sat 2019, blomstrer sammenlagt med 10 blomster hvert år i perioden 2020-21 men intet bestøves, 4-5 blomster i 2022, men ikke noget der bliver til noget

Czar
Sat 2020(efterår), blomstrede småt i 2021, Fuld blomstring og masser af blommer på vej 2022

Reine Claude deBrahy
sat i krukke 2021(forår) sat i jord (efterår), rimelig blomstring 2022 og enkelte blommer på vej (er et meget lille træ)

Familietræ med Reine Claude Althan, Reine Claude Oullin, Ital. Sveske, Victoria,Opal
Sat i 2018, måske 10 blomster sammenlagt i perioden 2019-2021, blomster og blommer på vej på Reine Claude Althan, Reine Claude Oullin, Ital. Sveske, Victoria men måske sammenlagt 25 stk i 2022

Topper
Sat i 2022 forår, blomstrede umiddelbart efter med 15-20 blomster, 5 blommer ser ud til at blive til noget og er større end alle de andre blommer jeg har i haven (sorten skulle bære på både 1. års grene og ældre grene)

Oullin Reine Claude
Sat 2017, blomstring med måske 5-10 blomster i 2019 og 2020, ingen blomster i 2021 og 2022 (men det er nok forventeligt på lige det træ)

28 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 11. juni 2022 kl. 22.53

Hej igen

Tak for den detaljerede beskrivelse af hver sorts udvikling indtil videre. Det er gode erfaringer at få. Jeg har præcis samme erfaring med Opal - at det er et rigtbærende træ, der vokser hurtigt, og blommerne smager så godt. Jeg kan huske, at min far plantede et opaltræ, da jeg var 16 år, og det gik ikke mange år, før der flød med velsmagede blommer hver eneste sommer. De havde en lukket og solvarm have. Det hjalp nok på tempoet. Jeg har mindst lige så meget sol, bedre jord, men også mere vind. Der var også sen frost i år. Det må have betydning også. Jeg fik sidste år for første gang 9 blommer fra opaltræet. I år ingen blomster overhovedet:-(

Hvis gul abrikosblomme er beslægtet med Reine Claude kunne det være en god forklaring på hvorfor det ikke har blomstret (2 blomster i år).

Jeg elsker blommer og vil bare have nogen. Jeg har derfor tænkt mig at plante et nyt opaltræ, et nyt sted i haven for at se om det kunne klare sig bedre. Det vil heller ikke være helt skidt med to opalblommetræer, der giver frugt:-)

Venlig hilsen
Marie Louise

29 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 20. juni 2022 kl. 17.11

Måske kunne det være en overvejelse værd at sætte et Victoria blommetræ som nr2. Mon ikke det også ville øge bæringen på dit opaltræ når det engang begynder at bære. Derudover bærer Victoria rigtigt godt og hos mig også tidligt

30 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 20. januar 2023 kl. 22.47

@James F. (indlæg nr.3):"...Jeg kan varmt anbefale at sætte navneskilte i metal på træerne (f.eks. hængende i en kobber ledning), så kan vore efterkommere se, hvad navnet på de 'ukendte' sorter er...."

Hvordan laver du - og andre - navneskilte i metal til at sætte på frugttræerne?

31 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 21. januar 2023 kl. 11.05

Hej Sus.
De første planteskilte som jeg lavede, var i kobber. Det er et forholdsvis hårdt metal og bogstaverne var ikke så lette at præge/læse. Derefter kørte jeg på produkthandlen og fik nogle strimler fraklip i aluminium. Dét dur.
Min sidste sending skilte materiale fik jeg fra en Alu vindues producent. Strimler i 2mm. tykkelse er fine.
Et sæt slagbogstaver/prægestempler i 6mm. kan købes for 100-300kr. i div. værktøjsbutikker. Skriv til mig privat, hvis du ønsker butiksnavnet.
Installationsledningen finder jeg ofte på genbrugspladsen :) Husk at lave ledningen rigelig lang, træer har det jo med at vokse ...
Brug gerne en fil og/eller sandpapir til at runde kanterne på skiltene, så bliver træets bark ikke skadet.

Dine efterkommere vil takke dig for din fremsynethed!

32 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. januar 2023 kl. 14.13

Hej James
Det dur - jeg laver på lignende måde og hænger dem i den øverste vandrette tråd i hegnet, jeg har om træerne, for at dyrene ikke æder det hele.

33 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 31. januar 2023 kl. 21.32

Mens vi venter på foråret og dermed forhåbentlig blomsterne på abrikosblommen, så deler jeg lige et billede af mine Czar blommer. Her ligger en Czar blomme(den mørkeblå)ved siden af en opal( en meget stor en af slagsen).

Synes at Czar blommer gode. Min sparsomme erfaring er at man skal vente til de er helt modne og mørke. Så er de til gengæld også søde og uden syre.

34 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 4. maj 2023 kl. 23.32

Hej Morten

Nu er der store og veludviklede blomster i min gul abrikosblomme - og alle de øvrige blommetræer har også blomster i udspring eller i knop. Det ser lovende ud. Nu bliver det spændende at se, om der kommer blommer til sommer!

Mvh. Marie Louise

35 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 7. maj 2023 kl. 21.14

Jeg har lidt blomster på abrikosblommen. Spændt på om de bliver bestøvet og båret hjem. Hvis dine bliver til noget så må du endelig tage et billede og lægge dem op.

Jeg har desuden blomster på

Victoria (mange)
Toptaste (mange)
Tophit ( få)
Cacanska rodna( meget få men er også nyligt sat)
DeBrahy RC (få)
Opal (mange)
Oullins RC (få)
Althan RC (mange)
Ital. Sveske (rimelig mængde)

Czar (ingen men havde også et godt år i år, så jeg håber egentlig også bare det vokser)

36 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 14. august 2023 kl. 18.41

Det blev kun et godt Victoria blommen år i år.
Opalen leverede måske sammenlagt 30 blommer. De fleste måtte vi kæmpe med hvepsene om.
Victoria træet er ved at være af alle de store blommer. Nu skal de bare modne færdigt.

De andre tæer
Czar = 0
Debrahy RC 0 men også stadig meget småt
Tophit 0 men sat sidste efterår
Toptaste 10-15 stk, men tror lidt det bliver en kamp med de mange hvepse i år. 1 som var næsten moden smagte fantastisk. Selv om den var fast og stadig lidt for syrlig, så var der områder der på blommen der allerede nu var meget sød. Det lover godt for fremtiden
Gul abrikosblomme 0 :(
Althan RC 2 stk
Oullins RC ca. 10 stk ser ud til at blive båret hjem. De ser gode ud
ital. Sv. 3 stk
Cacanska Rodna 0, men også lige sat i jorden.

Alt i alt et lidt skidt blomme år.
Jeg tror hellere jeg må sætte et ekstra træ, så jeg øger chancerne i fremtiden :)
Men hvilket?

37 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. august 2023 kl. 18.56

Hej Morten.

Du har ret i at det har været et dårlig blommeår i år. Min genbo har et stort opal blommetræ i forhaven og han fortalte mig at han ingen blommer får i år .

Det undre mig en smule, da vi har 2 biavlere i nabolaget, men om vejret så har spillet en rolle kan jeg ikke huske....derimod har jeg masser af pærer på begge mine træer.

38 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 3. marts 2024 kl. 16.33

Der er forår i blommeluften og efter lidt tjekken rundt i haven kan jeg se,at næsten alle mine blommetræer har begyndende lyse opsvulmede (hvad der senere vil springe ud som, blomster) knopper. Normalt plejer dette at ske 2-3 uger senere i min have, men den varme vinter har nok sat træerne i gang tidligere. Nu må de godt lige træde på bremsen for jeg tvivler stærkt på at vi er færdige med frost.

Jeg har opsvulmede knopper på næsten alt selv abrikosblommen og RC oullins.Det lover godt.!
Jeg melder lige tilbage når blomstringen begynder. Håber det bliver i år jeg kan lægge et billede af en gul abrikosblomme op :)

39 af 39 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 17. marts 2024 kl. 15.14

Kom lige forbi Rema og så stod der fint lille “Haroma” træ. Det bliver så det foreløbigt sidste blommetræ til haven. Tyske hjemmesider beskriver det som selvbestøvende og tidligt bærende.

Nu står det fint i forhaven mellem mit deBrahy RC og Czar blommetræ

Nyt svar til emnet »Gul Abrikosblomme?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Gul Abrikosblomme?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider