Forum

Feedback til have plan

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mads Holme, 12. februar 2019 kl. 11.34

Hej

Vi flyttede i nyt hus for et par år siden, men døjer hver sommer med det er umuligt at være på vores terasse pga blæst fra vest. Huset ligger desværre lige ud til en vej, og nogle store fri områder. Der er for et par år siden plantet Leguster hæk omkring hele grunden, og den vokser lige så stille, men i år havde vi tænkt os at plante noget mere imod vest, til at tage den værste vind.

Jeg har forsøgt mig at sætte mig lidt ind i det, men ønsker lidt feedback inden jeg bare går ud og køber mig fattig i planter.

Imod vest, grænser det op til nabo huset, desværre ligger det forskudt, så det ikke giver nogen læ, det er bare en stor åben græsplæne. Så er der en lille skrænt på en meter brede og ca ½ meter højde ned til vores grund. Der er plantet leguster i toppen af skrænten. Planen er at sætte nogle Syrener af denne type: Syren 'Andenken an Ludwig Späth' langs hele rækken, evt kombinere det med nogle andre farver som: Syren 'Beauty of Moscow' og Syren 'Charles Joly'.

Planen var at plante dem med 1½-2 meters mellemrum

Så havde jeg overvejet om der skulle plantes nogle mindre buske forand disse, men jeg vil heller ikke have det for bredt, hvad tænker i her? og har i nogle ideer?

imod syd, ligger vi ud til en vej, desværre er grunden ikke ret bred her, så vi satser på at hækken med tiden giver os privat liv nok. Det er også derfor vi hegner terassen inde med kirsebær laurabær som på tegningen, kombineret med sommerfugle buske.

Imod øst, er der også ret åbent, så her havde jeg planer om at sætte nogle forskelige weigela, her er jeg dog lidt forviret om hvor meget vind de kan tåle? for nogle siger de er gode i læ hegn, men andre sider står der de ikke tåler vind? Klokkebusk 'Alexandra' og Klokkebusk 'Red Prince' for at beholde udsynet fra vores køkken vindue, så bliver der ved siden af sat nogle spirea: Spiræa 'Genpei' da de ikke bliver så høje. Jeg havde overvejet at sætte disse forand syrenerne, eller imellem dem: Spiræa 'Little Princess'. Men vil det fungere?

Redigeret af administrator 12. februar 2019 kl. 20.05. Link til firma slettet af redaktøren

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Holme, 12. februar 2019 kl. 12.04

alternativt havde jeg overvejet japansk kvæde imellem de store syrener som bunddække plante, vil det fungere?
F.eks. Japansk Kvæde 'Pink Lady'.

Redigeret af administrator 12. februar 2019 kl. 20.01.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 12. februar 2019 kl. 12.43

8 links til samme firma ... Det er kreativt. - Og ganske unødvendigt.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Holme, 12. februar 2019 kl. 12.49

Jeg har intet med det firma at gøre, jeg fandt det bare var det letteste for at vise hvilke planter jeg havde set på? der findes jo mange typer af samme slags?

Hvis jeg ikke må linke til dette så beklager jeg.,

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. februar 2019 kl. 18.33

Umiddelbart tænker jeg at du skal have nogle lidt større og mere hårdføre træer mod vest. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om vestenvinden kommer fra åben mark i Vestjylland eller om det er sådan lidt forstadsbrise?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Holme, 12. februar 2019 kl. 18.57

Ønsker helst ikke træer. Planen var senere at sætte nogle frugt træer når syrenere har fået fat.

Huset ligger i et ny bygger område, men vores grund ligger mere forskudt frem af i forhold til de andre på vejen, så de andre huse skærmer ikke vores terasse af.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. februar 2019 kl. 23.23

Jeg kan godt følge dig. Jeg siger bare, at der ikke er så meget læ i syrener. På den anden side, i et nybygger kvarter kan det blæse slemt i de første år men efterhånden som hække og træer kommer op i hele kvarteret aftager vinden.
Hvis du sætter syrener skal du være opmærksom på at nogle er slemme til at sætte rodskud. Podede planter skulle ikke gøre det.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Holme, 12. februar 2019 kl. 23.24

Tak for dit input Claus, gik bare efter syrener da jeg altid har kunne li dem, og så de var brugt til læhegn rundt omkring. Er der andre buske der er bedre men også flotte?

Eller skal man over i træer?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. februar 2019 kl. 18.20

Storfrugtet hassel var en måske noget? Den er selvfølgelig ikke så prangende som syrener i blomst, men den har da sin charme med rakler her om vinteren og nødder om sommeren. Den kan let blive 4-5 meter høj. men kan også holdes lavere. Du fjerner bare grenene ved jorden når de er ved at blive for høje, så skyder den igen nedefra.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Holme, 13. februar 2019 kl. 22.05

Tak den ryger på listen, måske en blanding imellem syrener og storfrugtet hassel kunne fungere ok?

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 13. februar 2019 kl. 23.01

synes bare det bliver lidt kedeligt om vinteren når de alle, undtagen hækken og kirsebærlaurbærrene,- står uden blade, der er altså også læ i stedsegrønne.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Fabil Baron, 16. februar 2019 kl. 9.27

Slettet af administrator 17. februar 2019 kl. 21.11.

Nyt svar til emnet »Feedback til have plan«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Feedback til have plan

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider