Forum

Underlige gevækster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Sass Gargas, 24. februar 2019 kl. 13.09

Jeg har disse underlige gevækster i min have. De tidligere ejere havde en kunstig sø. Der voksede disse mærkelige planter i. De har nu spredt sig op til søbredden og videre ud på fliserne, hvor de vokser i revnerne mellem fliserne.
Man kan ikke slå dem ihjel med round up, da de ikke har blade. Mit spørgsmål til alle, men specielt til dem af jer der kender til søplanter. Hvordan slipper jeg af med dem før de bredder sig til hele haven. Kender nogle af jer en metode, der kan tage dem, for de er virkelig belastende.

Redigeret af administrator 25. februar 2019 kl. 11.02. Redaktøren har slettet spørgsmål om effektiv gift, da Havenyt.dk er en økologisk hjemmeside og dette et forum, hvor vi anbefaler økologiske metoder. Hvad der også er kommet i svarene nedenfor. Tak for det :-)

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. februar 2019 kl. 14.54

Grav dem op

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 24. februar 2019 kl. 15.12

Det er en Padderok.
Og det er næsten helt sikkert den der hedder Skavgræs (Equisetum hyemale).

Og den graver du ikke bare op, den har meget dybtgående rødder (< 1m nede), og den er umulig at bekæmpe med giftstoffer. Den skyder bare igen fra rødderne.
Så det bliver en langvarig og sej kamp, med at fjerne skuddene hver gang de viser sig.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. februar 2019 kl. 17.46

Den lyder som et ubehageligt bekendtskab. Kan du sige lidt mere om forholdene? Er søen der stadig? Er grunden meget fugtig? Hvor stort et areal er den på?

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 24. februar 2019 kl. 19.47

Padderokker kan ikke lide kalkrig jord, og forsvinder når der tilføres kalk. Henry G.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Sass Gargas, 24. februar 2019 kl. 22.21

Mange tak for svaret. Så må det være ensbetydende med at fjerne fliserne grave skridtet op og håbe på jeg får det hele med?
Mega projekt for det fyldet hele den gamle sø, og så har det bredt sig op af søbredden og videre ud på fliserne. Deprimerende! Og det virker som en umulig opgave. Æv

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Sass Gargas, 24. februar 2019 kl. 22.21

Mange tak for svaret. Så må det være ensbetydende med at fjerne fliserne grave skridtet op og håbe på jeg får det hele med?
Mega projekt for det fyldet hele den gamle sø, og så har det bredt sig op af søbredden og videre ud på fliserne. Deprimerende! Og det virker som en umulig opgave. Æv

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. februar 2019 kl. 23.32

Alt efter forholdene kan du også prøve at kvæle den ved at dække af for sollyset. Klip dem ned og læg en sort ukrudtsdug ud over hele arealet og lidt til. Sørg for et godt overlap (25 cm) mellem banerne. Oven på dette 10-15 cm træflis, perlegus, skærver eller hvad du ny synes. Det holder dugen nede og giver yderligere skygge. Det skal så ligge et par år.
Det behøver ikke blive grimt hvis du tænker dig lidt om og f.eks. pynter med krukker ovenpå.

Nogle padderokarter er kalkelskende, f.eks. vokser elfenbenspadderokken på Møns klint, så det råd virker i hvert fald ikke til alle arter.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 25. februar 2019 kl. 13.12

Hvad med at prøve at hælde kogende vand på, eller svitse dem lidt med ukrudtsbrænder hver gang de kommer op mellem fliserne ? Mon så ikke de giver op til sidst. I hvert fald et kæmpe arbejde at fjerne fliserne og prøve at grave dem op, og det lykkes med stor sandsynlighed ikke at få gravet alt op, fordi de har rødder helt ned til kineserne :-)

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Sass Gargas, 26. februar 2019 kl. 9.37

Ja, jeg har fundet ud af at man ikke bare graver dem, medmindre man har en gravko og fjerner alt helt ned under dem, og herefter fylder op med sand.
Det er jeg desværre sikker på min udlejer ikke vil gøre, og så må de jo bare ødelægge hele haven i årene fremover.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 26. februar 2019 kl. 11.27

Det er ikke sikkert at de kommer til at brede sig til hele haven. Skavgræs vokser normalt i vandpåvirket jord, så med mindre hele din have er vandpåvirket, vil jeg tro at de holder sig til, og nær ved havedammen.

/Sofus

Nyt svar til emnet »Underlige gevækster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Underlige gevækster

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider