Forum

Sat ny hæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Bidstrup, 7. maj 2019 kl. 20.52

jeg satte en ny ligusterhæk i efteråret. der er kommet blade på alle planterne. Men hvad skal jeg være opmærksom på her det første år.
skal jeg vande den en gang imellem. hvis ja hvor tit?
og hvor tit bør jeg løkke ukrudt i hækken hvis det er nødvendig.
planterne blev købt som 80-120cm høje.

og har i andre gode råd til det første leve år af sådan en hæk?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. maj 2019 kl. 22.14

Du har gjort ret i at sætte den om efteråret og normalt ville den måske slet ikke kræve vanding. Nu har vi imidlertid et rekord tørt forår, så jeg ville bestemt vande den hurtigst muligt. Hvis du slet ikke har vandet tror jeg du skal give den 10-20 L vand pr meter på en gang, men ikke så hurtigt at det løber væk.
Fremadrettet kommer det an på vejret.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. maj 2019 kl. 23.02

Et rekord tørt forår , nej nej , vi har lige haft en nærmest rekord våd marts med ca 3 gange den normale nedbør , at vi så har haft en tør solrig april , hvor tørkeindekset steg er rigtigt , men sammenlagt så er foråret indtil nu vådere end normalt , og der er mere nedbør på vej , så lad endelig vær med at vande en nysat ligusterhæk , det gælder om at få hækken til at danne et stort og godt rodnet søge vand , og det gør den ikke hvis den vandes i tide og utide.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Bidstrup, 8. maj 2019 kl. 6.28

jeg tror jeg giver den lidt vand så. jeg bor på bornholm. og der vil jeg skyde på der max er kommet 10 mm regn de sidste 2 mdr. fordelt på ca. 4 dage.
ang ukrudt. hvor vigtig er det at jeg får fjernet ukrudt ofte eller er det mest for syns skyld man fjerner det

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Bidstrup, 8. maj 2019 kl. 6.28

jeg tror jeg giver den lidt vand så. jeg bor på bornholm. og der vil jeg skyde på der max er kommet 10 mm regn de sidste 2 mdr. fordelt på ca. 4 dage.
ang ukrudt. hvor vigtig er det at jeg får fjernet ukrudt ofte eller er det mest for syns skyld man fjerner det

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. maj 2019 kl. 8.11

Sæt en spade i jorden hvis du er i tvivl. Hos mig er der helt sikkert meget tørt for årstiden. Du skal vande meget på en gang så jorden bliver våd langt ned. Ellers sætter hækken ikke dybe rødder. Til gengæld skal du så ikke vande nær så tit.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. maj 2019 kl. 8.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. maj 2019 kl. 10.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Bidstrup, 26. maj 2019 kl. 7.12

Lige et til spørgsmål. Jeg fjerner ukrudt 1-2 gange om ugen. Men der kommer npgle små blade op af jorden der ligner hækkens blade. Skal de også fjernes. Se billede

9 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. maj 2019 kl. 9.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Bidstrup, 26. maj 2019 kl. 11.48

Den bære ikke bær. Men kan det antages nogle er sat 5-10 cm for lavt siden de kommer op. Og tak for info med ukrudtet.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. maj 2019 kl. 12.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Bruun, 30. juni 2019 kl. 13.02

Hvis jeg var dig ville jeg luge godt og dernæst lægge lidt græsklip eller andet blandet med et par plantesække. Så får du bedre jord og mindre lugning. Blander du græsklip halvt til halvt med plantesæk eller lignende, så ser det fint nok ud. læg det ikke helt ind til hækplanterne, men nærmere på langs med hækken på begge sider, så er det gavnligt og praktisk.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Bruun, 30. juni 2019 kl. 13.02

Hvis jeg var dig ville jeg luge godt og dernæst lægge lidt græsklip eller andet blandet med et par plantesække. Så får du bedre jord og mindre lugning. Blander du græsklip halvt til halvt med plantesæk eller lignende, så ser det fint nok ud. læg det ikke helt ind til hækplanterne, men nærmere på langs med hækken på begge sider, så er det gavnligt og praktisk.

Nyt svar til emnet »Sat ny hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Sat ny hæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider