Forum

Bergenia blade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annelise Sørensen, 17. maj 2019 kl. 15.49

Jeg har bergenia blade langs min bøgehæk ,men syntes ikke de trives ,bliver ikke store i bladene ,skal de ha kalk? Det har jegfået fortalt.Kan jeg få et godt råd! Mvh Annelise

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. maj 2019 kl. 21.25

Du skal måle din jords pH for at vide, om du skal tilføre kalk! pH under 5 vil i de fleste tilfælde indikere, at der mangler kalk.
For meget kalk begrænser optagelsen af mikronæringsstoffer f.eks. magnesium. Og hvis du tilfører kalk, hvor der ikke mangler kalk, kan du forværre din situation.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. maj 2019 kl. 21.30

PS. De fleste anbefalinger på jordens pH-værdi bunder i ønsket om at dyrke den største mængde afgrøde, men der er ingen interesse for, om afgrøden indeholder bedre mineraler og vitaminer.
Planterne optager flere mikronæringsstoffer ved pH under 6,5 end over. Og det er mikronæringsstofferne, der giver planterne sundhed! Men afgrødens vægt bliver mindre.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annelise Sørensen, 18. maj 2019 kl. 11.38

Tak for dit svar, hvor kan man få målt jordens PH - værdig.Mvh Annelise

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. maj 2019 kl. 13.26

Man kan købe testkit i plantecentrene. Alternativt kan man købe pH strips apoteket, røre jorden op med regnvand til en tynd vælling og måle på det.
Umiddelbart tænker jeg også at det er mere sandsynligt at de mangler vand eller gødning, men jeg kender ikke så meget Bergenia og du har jo heller ikke skrevet så meget om forholdene hvor de står...

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Bruun, 30. juni 2019 kl. 12.19

Dine bergenia ser fine ud. de røde i bunden er gamle blade der er ved at forsvinde. dem kan du bare klippe af og lade blive liggende og formulde. Til gengæld er det en god ide at give vand og gødning til bøgehækken indtil den har etableret sig fint. Det bliver flot med bergenia langs bøgehækken.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Bruun, 30. juni 2019 kl. 12.19

Dine bergenia ser fine ud. de røde i bunden er gamle blade der er ved at forsvinde. dem kan du bare klippe af og lade blive liggende og formulde. Til gengæld er det en god ide at give vand og gødning til bøgehækken indtil den har etableret sig fint. Det bliver flot med bergenia langs bøgehækken.

Nyt svar til emnet »Bergenia blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Bergenia blade

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider