Forum

Hæk langs fortov

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise Thomsen, 19. juli 2019 kl. 23.53

Hej. Hækken langs fortovet hen til naboens indkørsel er ca 150cm høj, og min nabo siger den skal klippes ned, så han kan se når han skal bakke ud fra sin indkørsel. Kan han kræve det i følge loven?
På forhånd tak

1 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. juli 2019 kl. 0.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. juli 2019 kl. 7.46

Eller få opsat trafikspejle.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. juli 2019 kl. 8.11

Det er bedre selv at læse lovteksten
" §10 Stk. 3. Ved rejsning af hegn mod gader, veje, stier og pladser bør tilstræbes et tiltalende helhedsintryk. Hegn må ikke hindre den frie oversigt ved vejkryds, vejtilslutninger eller vejsving eller være til ulempe for færdslen. Porte, låger eller led må ikke kunne åbnes udad mod færdselsbaner, hvor andre end hegnets ejer har færdselsret. "
" § 11. Hegn langs gade, vej, sti eller plads, som er åben for almindelig færdsel eller udlagt til brug for flere særskilt matrikulerede og i særligt eje værende ejendomme, skal rejses helt på egen grund og levende hegn plantes i en sådan afstand fra vejens areal, at bevoksningen til enhver tid kan holdes indenfor skellinien. Hegnets højde fastsættes om fornødent af hegnsynet under hensyntagen til bestemmelserne i § 10, stk. 3, og § 6. Grundejeren kan ikke overfor det offentlige eller vejejeren stille krav om deltagelse i udgiften eller arbejdet ved hegnets rejsning."

If. loven har naboen ikke umiddelbart krav på at hækken skæres ned, men det er ikke til at vide, hvad hegnssynet kan beslutte. Det er dog indlysende, at det er bedst at bakke ind på grunden, så udkørsel kan ske uden fare for naboen og andre trafikanter. Jeg har selv en udkørsel med høj mur på den ene side og høj hæk på den anden. Jeg kunne ikke drømme om at bakke ud.

Nyt svar til emnet »Hæk langs fortov«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hæk langs fortov

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider