Forum

Hjælp med »grov græs« type i haven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dennis Kidmose Johnsen, 11. august 2019 kl. 14.05

Hej

Jeg har en græsplæne som jeg er begyndt at gøre for meget ud af. Dertil er det begyndt at gå mig på med en type grov græs som vokser i min plæne, og tænkte i kunne hjælpe med 2 ting:

1. Hvad type græs/ukrudt er det? Altså hvad hedder det.
2. Kan man bekæmpe det med noget som plænerens eller lign?

Se billeder her: imgur.com/a/jiGpvpc

Mvh. Dennis Johnsen

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. august 2019 kl. 21.42

Hej Dennis Kidmose Johnsen

Jeg kan ikke hjælpe med at navngive den græssort, du har taget billede af.
Men jeg kan måske ? få dig til at tænke lidt over, hvorfor det er, at du gerne vil have én og kun den ene græssort i din plæne.

Det er skidt for biodiversiteten men monokultur.
Hvis der kommer sygdom i den græssort du foretrækker, kan du i værste fald pludselig stå med en bar jord på det sted,hvor du kunne have haft en plæne...

Når du tænker på at anvende plænerens skal du vide, at plænerens
indeholder økotoxiske stoffer der er meget langsomt nedbrydelige og som er skadelige for organismer, der lever i vand.
Så af de grunde er det helt udelukket at anvende Plænerens for at søge at begrænse / udrydde uønsket græs - hvad midlet iøvrigt slet ikke kan! Det kan udrydde to-kimbladede vækster - og ingen græsser er to-kimbladede.

Så overvej at leve med variationen - og overvej om du kan acceptere endnu større variation - insekter og mikroorganismer vil trives langt bedre på det stykke jord, du råder over, hvis du tillader flere forskellige planter i din plæne.

Venlig hilsen
Lone

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. august 2019 kl. 22.04

Det kan evt. være fløjlsgræs. Svært sige uden at se akset.

Du kan ikke bekæmpe græsukrudt med plænerens. Du kan grave tørvene op, erstatte med ny jord og efterså.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Kidmose Johnsen, 11. august 2019 kl. 22.53

Tak for svar Lone.. De er grimme og føles ikke rart i bare tær. Og sø spreder det sig og det alm plænegræs forsvinder.

Claus, ved ikke hvad akset er, men hvis det er roden så er der et billede af et stykke af det jeg har taget op, på linket til imgur.com.

Nej er også bange for jeg må blive nødt til at fjerne manuelt.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. august 2019 kl. 23.07

Akset er blomster/frøstanden på græsser. Det er vist nærmest umuligt at identificere arterne uden og det kan være vanskeligt nok endda. Her er et billede af fløjlsgræs med aks:

www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=63156

En art som kan drille på samme måde i græsplænen er hundegræs.
Jeg kan godt forstå du synes det er træls...

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Kidmose Johnsen, 11. august 2019 kl. 23.10

Syntes det lykkedes mig at finde frem til at det er noget som hedder “Enårig rapgræs“. Det virker til den tørre sommer sidste år og nu en meget våd en har givet gode muligheder for det her at vokse.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. august 2019 kl. 23.23

Det er en meget almindelig ukrudtsgræs, men jeg synes det du har ser meget kraftigere ud. Jeg tror ikke du vil bemærke enårig rapgræs i plænen, men det kan være besværlig i køkkenhaven.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. august 2019 kl. 8.42

Enig med Claus i, at den er alt for kraftig til enårig rapgræs.
Der findes andre rapgræsser. Du kan kende en rapgræs på, at bladet ender som stævnen i en båd.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Kidmose Johnsen, 12. august 2019 kl. 9.32

Jeg tror også efter at have læst lidt mere, at i begge har ret.

Desværre er der ingen nem måde til at bekæmpe "problemet". Knofedt er vidst det eneste jeg kan gøre. Men noget bliver jeg nødt til, da det desværre spreder sig. Der er et område som det alm. plænegræs ikke tog godt ved som nærmest kun er Hundegræs.

Tak for hjælpen.

Nyt svar til emnet »Hjælp med »grov græs« type i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hjælp med »grov græs« type i haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider