Forum

Hjælp med »grov græs« type i haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dennis Kidmose Johnsen, 11. august 2019 kl. 14.05

Hej

Jeg har en græsplæne som jeg er begyndt at gøre for meget ud af. Dertil er det begyndt at gå mig på med en type grov græs som vokser i min plæne, og tænkte i kunne hjælpe med 2 ting:

1. Hvad type græs/ukrudt er det? Altså hvad hedder det.
2. Kan man bekæmpe det med noget som plænerens eller lign?

Se billeder her: imgur.com/a/jiGpvpc

Mvh. Dennis Johnsen

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. august 2019 kl. 21.42

Hej Dennis Kidmose Johnsen

Jeg kan ikke hjælpe med at navngive den græssort, du har taget billede af.
Men jeg kan måske ? få dig til at tænke lidt over, hvorfor det er, at du gerne vil have én og kun den ene græssort i din plæne.

Det er skidt for biodiversiteten men monokultur.
Hvis der kommer sygdom i den græssort du foretrækker, kan du i værste fald pludselig stå med en bar jord på det sted,hvor du kunne have haft en plæne...

Når du tænker på at anvende plænerens skal du vide, at plænerens
indeholder økotoxiske stoffer der er meget langsomt nedbrydelige og som er skadelige for organismer, der lever i vand.
Så af de grunde er det helt udelukket at anvende Plænerens for at søge at begrænse / udrydde uønsket græs - hvad midlet iøvrigt slet ikke kan! Det kan udrydde to-kimbladede vækster - og ingen græsser er to-kimbladede.

Så overvej at leve med variationen - og overvej om du kan acceptere endnu større variation - insekter og mikroorganismer vil trives langt bedre på det stykke jord, du råder over, hvis du tillader flere forskellige planter i din plæne.

Venlig hilsen
Lone

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. august 2019 kl. 22.04

Det kan evt. være fløjlsgræs. Svært sige uden at se akset.

Du kan ikke bekæmpe græsukrudt med plænerens. Du kan grave tørvene op, erstatte med ny jord og efterså.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Kidmose Johnsen, 11. august 2019 kl. 22.53

Tak for svar Lone.. De er grimme og føles ikke rart i bare tær. Og sø spreder det sig og det alm plænegræs forsvinder.

Claus, ved ikke hvad akset er, men hvis det er roden så er der et billede af et stykke af det jeg har taget op, på linket til imgur.com.

Nej er også bange for jeg må blive nødt til at fjerne manuelt.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. august 2019 kl. 23.07

Akset er blomster/frøstanden på græsser. Det er vist nærmest umuligt at identificere arterne uden og det kan være vanskeligt nok endda. Her er et billede af fløjlsgræs med aks:

www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=63156

En art som kan drille på samme måde i græsplænen er hundegræs.
Jeg kan godt forstå du synes det er træls...

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Kidmose Johnsen, 11. august 2019 kl. 23.10

Syntes det lykkedes mig at finde frem til at det er noget som hedder “Enårig rapgræs“. Det virker til den tørre sommer sidste år og nu en meget våd en har givet gode muligheder for det her at vokse.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. august 2019 kl. 23.23

Det er en meget almindelig ukrudtsgræs, men jeg synes det du har ser meget kraftigere ud. Jeg tror ikke du vil bemærke enårig rapgræs i plænen, men det kan være besværlig i køkkenhaven.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. august 2019 kl. 8.42

Enig med Claus i, at den er alt for kraftig til enårig rapgræs.
Der findes andre rapgræsser. Du kan kende en rapgræs på, at bladet ender som stævnen i en båd.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Kidmose Johnsen, 12. august 2019 kl. 9.32

Jeg tror også efter at have læst lidt mere, at i begge har ret.

Desværre er der ingen nem måde til at bekæmpe "problemet". Knofedt er vidst det eneste jeg kan gøre. Men noget bliver jeg nødt til, da det desværre spreder sig. Der er et område som det alm. plænegræs ikke tog godt ved som nærmest kun er Hundegræs.

Tak for hjælpen.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 31. august 2019 kl. 13.12

@Dennis Kidmose Johnsen

Er du med endnu, og hvordan går det med kampen.?
Der er helt sikkert flere metoder, som kræver knofedt, men ikke alle kræver lige meget.

Når jeg hæfter mig ved din første sætning og ser på græsset med 'problemet', så får jeg en mistanke om, at klipningen af plænen tidligere har været forsømt. Kan der måske være noget om det.?

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Kidmose Johnsen, 1. september 2019 kl. 1.29

Konen og jeg går og fjerner lidt i ny og næ og fylder lidt i med lidt sand og nye græsfrø. Det ser allerede bedre ud, men nu er der ikke længere de store områder kun med det grimme græs.

Slåning har ikke været forsømt, tværtimod. Og nu Er det endda en robot som holder det hele nede på 40mm

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. september 2019 kl. 9.57

@Dennis Kidmose Johnsen

Tak for din tilbagemelding. Det lyder som om, I har fundet en fornuftig vej til en løsning, så der ikke er behov for en mere dybdegående analyse.

Jeg arbejder lidt på at blive dygtig nok til at forsvare en påstand om, at den rette klipnings cyklus kan få bugt med alle uønskede arter i græsplænen, og så tænkte jeg, at det kunne være sjovt, hvis jeres problem understøttede teorien med hensyn til det grove græs.
Hvis tuerne er forhøjede knolde, så giver det måske en mulighed for at klippe lidt kortere engang imellem og virkelig skade tuerne fordi græsset klippes ned under vækstpunktet på tuerne, mens den rigtige plæne ikke klippes så kort.
Nu ved jeg ikke præcist, hvad det er for noget græs, men i min plæne efter nogle halmkartofler har jeg en tot, som ligner jeres, og jeg har lagt mærke til, at den vokser betydeligt hurtigere end det almindelige plænegræs. Det kan umiddelbart give et indtryk af, at det er håbløst, og der ikke er andet at gøre end at give den et hak med spidsspaden. Men faktisk mener jeg, at det også er en svagheden, som måske kan udnyttes.
Man kan efter nogle dage klippe igen i lidt større højde, og da vil det kun være tuerne, det går ud over, og de vil blive sat tilbage, mens deres produktion bliver til kompost og gavn for det rigtige plænegræs.
Også en hyppig regelmæssig klipning, som I kører nu, kan med tålmodighed måske i sig selv gøre det samme.
Hvis I gør nogle opdagelser, som kan be- eller afkræfte teorien, så er jeg selvfølgelig interesseret i at læse om det.
I ønskes fortsat held med projektet herfra. :-)

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. september 2019 kl. 10.55

Min erfaring er at en lav klipning kan få disse tuedannede græsser til at gå ud i midten, men der vil altid være nogle lavtsiddende vækstpunkter rundt i kanten som de vokser videre fra. Græs i græs er vanskeligt...
Rent bort set fra det, er jeg helt enig i at man kan gøre meget med plæneklipperen. Det er vistnok god latin at græsset skal holdes kort. Jeg abonnerer nu på den teori at det skal have lov at blive langt engang i mellem for så at blive klippet ned. Det høje græs kvæler dels noget ukrudtet, dels presser det ukrudtet op i højden. Når man så klipper ryger bladene af ukrudtet og den behandling tåler de færreste planter så godt som græs.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 2. september 2019 kl. 0.12

Man skal heller ikke være blind for, at noget græs kan passe bedre til det lokale økosystem end andet, og hvis man blot klipper det, så vil det typisk være noget tilpasset og stærkt græs, som overlever.
Det hårde at træde på vil måske også forsvinde eller blive mindre.

Nedenstående billede er fra en anden græsplæne, som jeg ikke tager det så nøje med.
Til venstre kan man se en plamage af noget græs, som er grovere end det andet.
Om det er en tue, der har bredt sig, ved jeg ikke. Men i dag er den i hvert fald blevet så stor, at det ikke mere er en ujævn hård knold, og området er blødt nok at træde på, så jeg kan egentlig ikke se, hvorfor jeg skulle være oprørt over, at min plæne automatisk udskifter sig selv til noget græs, som holder bedre.
Men smag og behag er jo forskellig.

Nyt svar til emnet »Hjælp med »grov græs« type i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hjælp med »grov græs« type i haven

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider