Forum

Visne planter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tove Jessen, 16. august 2019 kl. 16.24

Vi har opdaget i dag, at vores beplantning op ad vores mur mod naboen er visnet. Vi har et figentræ stående et par meter fra muren og det har også fået en del krøllede blade. Det er vores opfattelse, at naboen, som vi ikke har et godt forhold til har haft gang i sprøjtegifte. Er der et sted man kan få analyseret om planterne har fået gift? Skal vi bare give hendes planter gift? Vi er meget ærgerlige over det skete, men hvis vi fortsætter i samme skuffe hører det jo aldrig op.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. august 2019 kl. 17.19

Giver du naboens planter gift, har du startet/fortsat en nabokrig. Samtidig fucker du med grundvandet...

Du kan finde laboratorier på Google, som kan lave analyserne. Spørg evt. Miljøstyrelsen. Men forbered dig på at det koster en del...

2 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. august 2019 kl. 17.27

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. august 2019 kl. 21.36

Hej Tove Jessen

Måske kan Landsforeningen Praktisk Økologi hjælpe med gode råd om, hvordan I kommer videre uden at gribe til selvtægt.

Der er ihvertfald i foreningen samlet erfaringer fra lignende hændelser og foreningen har tidligere i samarbejde med Forbrugerrådet hjulpet med juridisk vejledning i enkelttilfælde.

For at sikre spor til eventuel senere kemisk analyse, kan I samle plantedele (med det I lige nu tænker er sprøjteskader) i plastposer forsegle dem og henlægge dem i fryser.
Det kan også være værdifuldt med fotodokumentation.

Venlig hilsen
Lone

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. august 2019 kl. 22.03

Et figentræ kan blive meget stort, og da det står et par meter fra skellet, kan det nemt rage ind hos naboen. Hvis det tillige er højt giver det også meget skygge.
Et foto af træ, mur og skæl vil hjælpe.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. august 2019 kl. 22.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. august 2019 kl. 23.57

Nej! I skal tage en samtale med naboen- uden at være anklagende. Mere spørgende, det er da underligt, det er visnet? Men så må vi jo skære det ned.

Prøv at se, hvordan det ser ud fra naboens side, og så giv afkald på noget af "Retten"- gode naboer er guld værd!

Og min sprøjter altså midten af vejen, det er heller ikke lovligt. Men jeg har sagt og viftet med pegefingeren, at det MÅ, han jo ikke. Jeg kan ikke forhindre ham i det! Det blev sagt i en mere morsom tone, så han ikke blev sur!
Og nabokrige er nederen med ekstra nederen!

Jeg er da også lidt ærgerlig over, at min anden nabo, har savet nogle frugtttræer i skel ned i hoftehøjde. De spildte æbler over hans hegn, men havde han spurt, måtte han meget gerne have savet dem helt ned. De stod bare dumt!
Hvem pokker har frugtræer i skel?!

De stod bare dumt! Men nu gengror de jo ligeså dumt!

Mvh
Tine

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. august 2019 kl. 13.24

@Tove,
Dumt spørgsmål måske, men er du sikker på den ikke har været for tør,- jeg tænker på tørke sidste år og også nogen steder meget tørke i år. Op mod murene her, er jorden meget, meget tør.?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. august 2019 kl. 16.29

Hej F. Christensen

Jeg har informationen fra Praktisk Økologi's hjemmeside - der er henvisning til tidsskrift nr 3/2005 "Hjælp ved sprøjteskader"

"Foreningen har det sidste år samlet en hel del sager om sprøjteskader sammen, og i øjeblikket har vi sammen med Forbrugerrådet anlagt en retssag på vegne af et medlem af Praktisk Økologi mod en nabolandmand"

Venlig hilsen
Lone

9 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. august 2019 kl. 17.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. august 2019 kl. 17.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Jessen, 17. august 2019 kl. 21.09

Tak for alle indslag. Vores figentræ er ca. 120cm ogmuren er 180 cm, så det er ikke, der er problemet og vi sørger for at vande. Vi er ikke i tvivl om, hvad der er sket, men kan ikkebevise det. Desværre.

Nyt svar til emnet »Visne planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Visne planter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider